Ford Escort: Det har vært priseksplosjon på folkeklassikeren

Nå koster billigbilen er liten formue

Ford Escort. En gang en billig og enkel folkebil   nå et populært samleobjekt.
Ford Escort. En gang en billig og enkel folkebil nå et populært samleobjekt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

I min ungdom, for mer enn 30 år siden, hadde jeg en rød Ford Escort 1300 GT fra 1970. En – den gang - tøff og sprek og ikke minst god bilmed mange gode minner knyttet til.

Jeg har derfor fundert på å kjøpe en slik som mimrebil til sommerbruk igjen.

Men jeg fikk virkelig sjokk da jeg begynte å undersøke prisene. Bilene er helt irrasjonelt dyre. Dette var billige folkebiler. Nå koster selv stygge eksemplarer en liten formue. Hva er det egentlig som har skjedd her?

Mvh. Bjørn Ole

Benny svarer:

Hallo Bjørn Ole.

Ja, hvis du ikke har fulgt med på prisbildet her de siste årene så forstår jeg at du fikk prissjokk.

Prisene har nærmest eksplodert de siste årene på Ford Escort. Det er særlig de to første generasjonene – de med bakhjulstrekk - som er populære.

En av grunnene er at det nok slett ikke bare er du som har tenkt tanken om en koselig og litt tøff Escort, men mange, mange andre med deg. Slikt driver prisene oppover.

En annen viktig årsak er at bilene er ekstremt lette å ha med å gjøre. Har du en skrutrekker, en skiftenøkkel og en taperull, kan du reparere nesten hva som helst på disse bilene.

Har du en skrutrekker, en teiprull og en skiftenøkkel kan du reparere nesten alt på disse.
Har du en skrutrekker, en teiprull og en skiftenøkkel kan du reparere nesten alt på disse.

Et annet moment er at deletilgangen er ekstremt god og prisene stort sett hyggelige. Alt – og da mener jeg absolutt ALT - kan kjøpes nytt (reprodusert) til disse. Alt fra karosserideler, slitedeler, emblemer og ikke minst tilleggsutstyr – da gjerne motorsportsrelatert.

Det kan nesten summeres opp slik: Har du et chassisnummer - så får du kjøpt resten.

Særlig ombygging til de litt tøffe Mexico og RS-utgavene er populært og mange både 1100 og 1300 har blitt forvandlet til nettopp disse.

Ford GT 70: Forden ikke engang entusiastene kjenner til

Rust er som vanlig den største utfordringen her. For selv om man får kjøpt platedelene, så må de jo sveises på. Noe som er både dyrt og tidkrevende om det skal gjøres skikkelig.

At bilene er ekstremt lettkjørte og med – etter datiden – gode kjøreegenskaper trekker jo heller ikke ned. Det gjør nok heller ikke suksessen på de mange motorsportsarenaer. Både før og nå.

Det er altså mange faktorer som driver prisene i været her. Det er rett og slett ikke mye man får av det som engang var en forholdsvis enkel og rimelig familiebil – til 50.000 mer. I beste fall får men da et prosjekt som trenger en noe jobb.

Reklamebilde i fra den gang den var ny. Tøff med quarter-bumpers (delete støtfangere) fartsstriper og kule felger.
Reklamebilde i fra den gang den var ny. Tøff med quarter-bumpers (delete støtfangere) fartsstriper og kule felger.

Kommer man opp på rundt 70.000 kroner og oppover begynner det riktignok å hjelpe, om du ikke ser etter en RS eller Mexico da, for de er enda dyrere. Veldig mye og faktisk vi snakker fort 200.000.–300.000 for skikkelig fine biler. Det er omtrent ti ganger så mye som nyprisen, det.

Men når det er sagt så har nok enkelte potensielle selgere priset seg litt for høyt. Det er tross alt forskjell på en 1100 som ikke går og med rusthull i tanken og en fin Twin cam.

Noen av bilene ligger gjerne uker og måneder til salgs uten å bli solgt. Så kanskje er pristaket nådd?


Ford Escort RS 2000: Det er en grunn til at den gamle Forden koster 250.000,-


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: