Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gamle VW-er har definitivt fått sin renessanse. Det aller beste eksemplet på dette er kanskje VW T1 – eller Transporter som den kalles på folkemunne – men også kjent som både hippiebuss og sambabuss. Kjært barn har som kjent mange navn!

Det som er litt snodig med VW T1 er at det kan virke som at jo flere vinduer den har – jo høyere er prisen..

Akkurat denne bilen på disse bildene har hele 21 vinduer og er med det reneste drivhuset ... Men modellen med aller flest vinduer hadde hele 23!

21 vinduer og stort soltak

I tillegg har den stort folde-soltak. Det trekker heller ikke akkurat ned når VW- entusiastene skraper sammen sparepengene sine for å by på objektet. For denne bilen er nemlig til salgs på den amerikanske auksjonssiden e-bay.

Noenlunde komplett og i relativt god stand gjør at budene strømmer inn på VW bussen fra 1967. (Foto: e-bay)

For å se hele annonsen klikk her:

Bilen skal ifølge selger være 95 % komplett og ikke ha mye, men dog noe rust. Motoren ble overhalt for ti år siden, men den har ikke vært startet de fem siste årene.

Etter hva vi erfarer er det en 1,5-liters bokserfirer som er stappet inn i rumpa på denne. Ytelsene er på beskjedne 40 hk og det gjør den ikke akkurat til noen sprinter i motbakkene. Snarere tvert imot.

Nyt utsikten

På den annen side så får man jo da god tid til å nyte utsikten gjennom alle vinduene.

Det disse bilene ikke vinner på fart og spenning tas jo i rikt monn igjen med sjarm og særegenhet.

Dette er også den aller siste av den gamle. opprinnelige typen VW T1 som kom allerede i 1950, da med 1,2-liters motor og 25 ikke altfor spreke hestekrefter.

Les også: VW SP2 - Folkevogna ingen har hørt om

Sjelden fugl

Det er med andre ord en skikkelig klassiker vi snakker om her! De aller fleste av disse levde jo harde liv, enten som lukkede varebiler eller pickuper. I tillegg til hardt bruk så var jo rust også et problem og de fleste har for lengst passert over til de evige jaktmarker.

Disse bussene derimot hadde ofte et noe bedre og lettere liv og en mer beskyttet tilværelse. Men ikke veldig mange ble produsert og mange har allikevel måttet gi tapt for tidens tann etter alle disse årene. Dette er derfor nå en svært etterspurt modell.

Forholdsvis enkel innvendig. Førersetet mangler og en generell oppgradering er påkrevet.

Den gamle jungelloven om pris og etterspørsel gjelder i aller høyeste grad fortsatt. I skrivende stund har 19 ivrige budgivere drevet prisen opp i 25.000 dollar. Eller ca. 150.000 norske kroner.

Selv om bilen både skal være noenlunde komplett og i relativt god stand, så er det nok ikke usannsynlig at påkosten her fort kan komme opp i samme beløp og mer til. Avhengig av egeninnsatsen.

VW T2: Nå forsvinner hippiebussen - for godt

Kurant objekt

Bilene har enkel mekanikk og er enkle å skru på. Heller ikke det elektriske her byr på de helt store utfordringene. Det er stort sett en lysbryter og en leding til coilen.

Så nok en gang er det rust som er den største utfordringen. Heldigvis så er deletilgangen svært god. Det aller meste av både slitedeler og karosserideler reproduseres, så oppgaven er langt ifra uoverkommelig. Det tar bare litt tid.

Slik sett er ikke en gammel VW det verste man kan gi seg i kast med.

Originalt reklamebilde i fra den gang den var ny. Nå omsettes fine biler for over 600 00 kroner på det internasjonale markedet.

Bygg din egen VW Buss - av Lego:

Vanvittige priser

Som allerede nevnt har prisene på disse bussene nærmest eksplodert de siste årene. Ikke bare litt. Skikkelig fine originalbiler selges for over 600.000 kroner på det internasjonale markedet.

Med det i bakhodet er dette kanskje ikke noe dårlig kjøp?

Norsk 1952 VW Transporter: Reddet - etter 49 år på et jorde