Mercedes opplever rekordbra salg i 2013   ikke minst takket være tidenes dyreste facelift på E klasse (t.v.) og den nye storselgeren A klasse (t.h.). Akkurat nå lanseres også sedan versjonen av A klasse, CLA, og også denne ser ut til å treffe godt.
Mercedes opplever rekordbra salg i 2013 ikke minst takket være tidenes dyreste facelift på E klasse (t.v.) og den nye storselgeren A klasse (t.h.). Akkurat nå lanseres også sedan versjonen av A klasse, CLA, og også denne ser ut til å treffe godt.

Mercedes har aldri solgt flere biler

Rekordbra start på 2013.

Årets fire første måneder har vært tidenes beste for Mercedes-Benz i Norge. Etter en økning på 21,4 prosent fra 2012 var markedsandelen i første tertial på 4,6 prosent, høyere enn noen gang tidligere.

Totalt er det solgt 2.213 Mercedes i Norge så langt i år, en økning på 390 biler sammenlignet med i fjor.

LES OGSÅ: Mercedes CLA: Så billig får du den nye Mercedesen

Mercedes begynner snart å gå tom for nisjer. Dette er splitter nye  CLA,  først ut i segmentet kompakt firedørscoupe.
Mercedes begynner snart å gå tom for nisjer. Dette er splitter nye CLA, først ut i segmentet kompakt firedørscoupe.

Populær firedørscoupé

Denne våren har både CLA, som er firedørscoupé-versjonen av A-klasse, og den nylig oppgraderte E-Klasse satt sitt preg på det norske markedet.

Begge bilene har solgt mer enn estimert på forhånd.

– Nå jobber vi på spreng med å skaffe flere CLA, sier direktør for Mercedes-Benz Personbiler, Johnny Kristian DanielsenDanielsen.

LES OGSÅ: Mercedes 190E: Mercedesen mange flere fikk råd til

– Imponerende snuoperasjon

– Det er en imponerende snuoperasjon Mercedes har fått til det siste året. Det å satse i kompaktsegmentet, med A-klasse, var et utrolig viktig grep. Den satt som et skudd med en gang, og fikk fart på et ganske labert Mercedessalg.

– I tillegg har den rekorddyre faceliften av E-klassen vært utslagsgivende. Det var et dristig trekk, men kan vise seg å være verdt innsatsen, sier Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Nordmenn vil ha premium

Han tror det kan bli et nytt sterkt år for premiummerkene i Norge.

– De får drahjelp av at nordmenn har god økonomi og blir stadig mer opptatt av premiummerkene, som Audi, Mercedes, BMW og Lexus. Samtidig ser vi at samtlige nå engasjerer seg nedover i segmentene, du har for eksempel BMW 1-serie, Audi A1 og A3 og Lexus CT200 h. Dette har gjort mye med volumet de siste årene, fortsetter Møller Johnsen.

LES OGSÅ: Denne Audien blir nesten 500.000 kroner billigere

Utfordrere i kompaktsegmentet

– Vårt mål er å levere innovative produkter som tiltrekker seg både nye og gamle kunder. Suksessen med for eksempel A-klasse, CLA og nye E-Klasse viser at vi er på god vei, sier Danielsen.

LES OGSÅ: BMW 3-serie: Lekker stasjonsvogn som ikke koster skjorta

BMW og Audi fortsatt foran

Selv med en rekordgod start på året, er det Audi og BMW som selger mest av de tre tyske, såkalte premiummodellene.

Audi er Norges 5. mest solgte bilmerke, mens BMW ligger på 7. plass, med henholdsvis 2.713 og 2.304 solgte modeller.

Fjoråret var rekordbra med tanke på salget av premiumbiler.

Men både Audi, Lexus og BMW har i år hatt nedgang i salget sammenlignet med i fjor.

Lexus har imidlertid store forventninger til nye IS 300h - som kommer på markedet i juni.

BMW 1-serie.
BMW 1-serie.
Audi A1.
Audi A1.

Merke Markedsandel pr. april 2013 Salg pr. april 2012 Salg per april 2013 Endring 2012–2013
1. Audi 5,7 prosent 2880 2713 – 167
2. BMW 4,8 prosent 2616 2304 – 312
3. Mercedes 4,7 prosent 1823 2213 + 390
4. Lexus 0,3 prosent 218 153 – 65

Kilde: ofvas.no

LES OGSÅ: Dette er folkets nye luksusfavoritt