Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg liker å bruke litt tid på bruktmarkedet og en bil jeg har kikket på i det siste er Range Rover fra midten /slutten av 1990-tallet.

Det er jo en stor luksus-SUV og jeg får det ikke helt til å rime at den er så billig som det er nå. Her er det mye å velge mellom for rundt 100.000 kroner, får ikke mye annet i denne klassen for det! Hva er din mening om den, noe å tenke på til den prisen?

Hilsen Arne.

Benny svarer:

Hei Arne! Jeg antar da at det er andre generasjon, den som kalles P38a, du tenker på.

Den kom i 1994 og vanligste motor var 2,5-liters turbodiesel fra BMW, selv om noen også hadde V8 bensin på enten 4 eller 4,6-liter. Tørste som fy, men med god lyd.

Den nye modellen var mer luksuriøs, med forbedret luftfjæring, ABS-bremser, antispinn, nytt karosseri og en ny ramme. Rett og slett en bedre bil.

Husker selv jeg siklet på denne da den kom. Ny Range Rover var jo den ultimate familiebilen – da som nå. Selvfølgelig hadde jeg ikke råd til noe slikt, så det ble med drømmen.

Nå derimot har disse blitt – som du selv sier – høyst oppnåelige for allmuen.

Det er nok flere grunner til at det er slik. Modellen ble fort gammel, med dieselmotor er den ikke særlig sprek og bortsett fra skinninteriør og en og annen trefils i dashbordet, så er den heller ikke særlig luksuriøs – i alle fall etter dagens målestokk.

Range-Rover-rød.

Les mer om de forskjellige Range Rover generasjonene her:

Terrengegenskapene derimot er gode. Som alltid på Range Rover.

Når det gjelder kvalitet og driftsutgifter så er det vel heller ikke noe problem å finne biler som er både to og tre hakk bedre – selv til 100.000 kroner.

Disse bilene har ramlet litt mellom to stoler. Ikke gammel nok til å være en klassiker og ikke ny nok til å være kul – det sammen med ovennevnte tror jeg er grunnen til de lave prisene.

Men kommer man over et pent og velholdt eksemplar med riktig utstyr, farge, V8-motor, historikk og en fin kilometerstand til riktig pris så skal ikke jeg fraråde kjøp. Må innrømme at jeg har litt sansen for disse.

På den annen side er det viktig å være klar over hva men kjøper her og at dette kan være litt risikosport med tanke på potensielle utgifter.

Jeg vil vel nesten gå så langt som å si at du bør være en kombinasjon av skikkelig entusiast og noenlunde nevenyttig for å ha en slik bil til daglig bruk.

Mitt enkle råde er derfor å ta en god runde i tenkeboksen før man handler ...

Les vår test av ny Range Rover her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: