Et lite hull kan i veien kan ødelegge dyre hjul og bilens kjøreegenskaper. Illustrasjonsbilde (Foto: steinmetz.com)
Et lite hull kan i veien kan ødelegge dyre hjul og bilens kjøreegenskaper. Illustrasjonsbilde (Foto: steinmetz.com)

En liten smell her kan ødelegge kjøreegenskapene

Kule hjul og norsk veistandard er ikke nødvendigvis en god kombinasjon

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg merket det i fjor høst og det er like tydelig nå etter at jeg fikk på sommerdekkene. Det skjelver skikkelig i rattet og bilen er ikke behagelig å kjøre. Jeg har vært tilbake med bilen der jeg la om, og de sjekket balanseringen men finner ikke noe galt. De mener at det er kast i felgen og at den må rettes, eventuelt at jeg må kjøpe ny felg.

Selv vet jeg fint lite om dette og kan ikke skjønne helt hva det kan komme av heller. Hvordan får man egentlig kast i en felg? Håper du kan svare meg på dette, vennlig hilsen Ole J.

Benny Svarer:

Heisann Ole J.

Du er nok dessverre ikke den eneste som opplever dette.

Mange av dagens moderne biler har store felger og dermed dekk med lav side. Menge av oss velger i tillegg - mot et klekkelig pristillegg - enda større felger og dermed enda lavere dekksider. Det ser jo så kult ut!

Nå er det slik at denne kombinasjonen går dårlig sammen med norsk veistandard. Forfallet har fått herje fritt i årevis og veiene i verdens rikeste land er mer tilpasset SUV-er enn biler med 20-tommersfelger og lavprofildekk.

Jeg snakket senest i helgen med en kompis som hadde måttet rette alle fire felgene på sin Audi med velvoksne hjul. De var rett og slett slått flate i ublide møter med dype huller langs norske landeveier.

Resultatet var risting i rattet som kom ved ca 60 km/t og oppover. Selv gjentatte avbalanseringer klarte ikke helt å kompensere for dette. Men heldigvis er det mulig å rette de fleste felger. Særlig på litt dyrere eksemplerer av arten kan dette være lønnsomt

Jeg vil anta at det kanskje er det som har skjedd med dine felger også. Det er ofte ikke store smellen som skal til før dette er et faktum. Det kan godt være på innsiden av felgen også og da sier det seg selv at det ikke er så lett å få øye på skaden.

Lavprofildekk, store felger og dårlige veier kan vøre en dårlig kombinasjon. Illustrasjonsbilde.  (Foto: www.phoenixtyres.)
Lavprofildekk, store felger og dårlige veier kan vøre en dårlig kombinasjon. Illustrasjonsbilde. (Foto: www.phoenixtyres.)

Det skal dog sies at felgkvaliteten varierer mye. Det er en grunn til at noen felger koster 400 kroner og andre 4000. Ofte betaler man ikke bare for merke og design, men også for kvalitet.

Selvfølgelig kan du også ha vært borti en fortauskant eller noe, men det vil jeg tro du både hadde merket og sett. Det hender jo også at dekk blir delaminert og urundt og asymmetrisk også, men min erfaring er at dette oftest skjer på vinterdekk. Det kan imidlertid være litt vanskelig å oppdage og det kan også være verdt å sjekke opp litt nøye før man gjør større inngrep.

Jeg føler ofte at det er litt for lett å skylde på kast i felgene når et verksted ikke "kommer helt i mål" med avbalanseringen. Og vil råde deg til å ta en ekstra sjekk / kontolll hos et seriøst dekkverksted med noen som har litt peiling for å finne ut hva som er galt og i hvilket hjul feilen er - for det er neppe feil på alle fire.

Ønsker deg lykke til med ristefri bil!

Les også: - Må jeg bytte alle dekkene samtidig?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: