Det skjer mye rundt Tesla om dagen. Og akkurat nå er det en del nordmenn som selger sin plass i den lange reservasjonskøen. Selve bilen er faktisk også kommet på bruktmarkedet ...
Det skjer mye rundt Tesla om dagen. Og akkurat nå er det en del nordmenn som selger sin plass i den lange reservasjonskøen. Selve bilen er faktisk også kommet på bruktmarkedet ...

Tesla Model S: Selger bilen - før de har fått den

Du kan faktisk snike i køen på årets store bilnyhet.

Tesla Model S er hottere en noen gang. Den elektriske sensjasjonsbilen er på vei inn på det norske markedet i full fart.

Men som vi har fortalt tidligere, så er den faktisk utsolgt for 2013. Det vil si at om du bestiller nå, kan du først forvente å få bilen din neste år.

Med mindre du kjøper deg inn i køen da. Og ikke bare det - nå er den første Model S-en lagt ut på bruktmarkedet også.

LES OGSÅ: Telsa Model S: Nå er den en bestselger

Uvanlig elbil

Over 1000 nordmenn har lagt inn bestilling, og betalt et depositum på 31.000 kroner, for å sikre seg Model S.

Bilen kan tilby en rekkevidde på opptil 480 kilometer.

I tillegg har den et lekkert design og svært sportslige kjøreegenskaper. Alt sammen stikk i strid med hva en vanligvis forbinder med elbiler ...

En amerikansk luksusbil er Norges mest solgte i september - sensasjonsbilen Tesla Model S tar innersvingen på alle konkurrentene.
En amerikansk luksusbil er Norges mest solgte i september - sensasjonsbilen Tesla Model S tar innersvingen på alle konkurrentene.

Største marked utenfor USA

Og siden det er så mange insentiver på elbiler i Norge, både i form av gratis parkering, lading, lav årsavgift og ingen avgifter, er vi "annerledeslandet" her også. Faktisk er Norge Teslas største marked utenfor USA.

Så stor er pågangen fra nordmenn som vil ha bilen, at ventetiden på ny bil er ganske omfattende. Åtte måneder, for å være presis.

Levering til høsten

Men du må ikke vente like lenge om du er villig til å punge ut litt ekstra. Nå er det nemlig flere som selger sin plass i køen, eller reservasjonen sin. De fleste skriver i annonsen at de selger en av sine to reservasjoner.

Her har nok noen satset på at responsen ville bli så stor at de kunne tjene en slant på å legge inn en ekstra bestilling.

Siden det kun er snakk om et reservasjonsnummer, betyr det at den som kjøper seg inn i køen også vil kunne bestemme hvilken modell og utstyr som er ønskelig.

Noen helt konkret leveringstid er det ikke på reservasjonsplassene, men de fleste skriver at de forventer levering til høsten.

LES OGSÅ: Nordmenn står i kø for å teste drømmebilen i 10 minutter

Model S på bruktmarkedet

Hvis du ikke har tid til å vente så lenge, kan du faktisk gå og kjøpe deg en Model S på bruktmarkedet.

Det ligger én bil ute akkurat nå. Det er en hvit Signature Performance-utgaven med størst effekt og full utstyrspakke. Det vil si at den fikser 0-100 km/t på 4,4 sekunder og har den største rekkevidde på 480 kilometer.

Bilen er gått 7.000 kilometer og prisantydningen er 799.000 kroner.

- En liten åpenbaring

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har fulgt Tesla siden de kom til Norge. Han er fascinert av suksessen.

- Tesla er naturligvis fortsatt en veldig ung bilprodusent. De er på ingen måte like sterke som de etablerte merkene. Men de har gjort veldig mye riktig både med bilene sine og måten de har kommet inn på markedet på. Det å kjøre Model S er en liten åpenbaring. Det er rett og slett en helt ny måte å tenke elbil på. Dessuten har de sterke investorer i Toyota og Mercedes - som også er viktig, mener han.

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnse, har kjørt Tesla Model S på norsk vinterføre.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnse, har kjørt Tesla Model S på norsk vinterføre.

Tesla har også en SUV på gang - les mer om den her

Finnes fallgruver

Han ser likevel noen potensielle fallgruver med Model S - for eksempel når det kommer til sikkerhet.

- Den er ikke testet av Euro NCAP enda. Her er naturligvis målet fem stjerner, men det mangler ting som filtskiftvarsling, blindsoneovervåkning og kollisjonsvarsling. Dessuten er det ikke et godt system for beskyttelse mot bagasjen når baksetene legges ned, påpeker han.

- Det er også slik at Tesla er i ferd med å bygge opp både organisasjon og infrastruktur. De som kjøper bil først, vil naturligvis gå en litt usikker framtid i møte når det kommer til disse punktene. I tillegg er det usikkerhet knyttet til både batteri, kvalitet og teknikk på lang sikt. Men Tesla gir i alle fall åtte års garanti på batteriet, og fem års garanti på resten.

- Vent på Europa-modellen

Når det gjelder Model S-er på bruktmarkedet, mener han det kan være lurt å vente på Europa-modellen.

- De bilene som leveres til Norge framover blir nærmest for en facelift-modell å regne, "Model S 2.0". Her er batteriet bedre beskyttet mot kulde, det blir mer utstyr, blant annet vinterpakke og parkeringsensor, og dette er viktige fordeler på modellene som kommer hit.

LES OGSÅ: Har solgt superelbiler for 50 millioner - nå er det slutt

Den enorme 17
Den enorme 17

Gjør noe helt unikt

Forøvrig mener han at Tesla med Model S gjør noe helt unikt innen bilbransjen.

- Et morsomt poeng med Model S er at bilen aldri blir "dårligere" enn når du kjøpte den. Software i bilen vil nemlig oppdateres underveis - uten at det koster deg som eier noe som helst. Det har de som har mottatt sin bil allerede funnet ut. Akkurat som en iPhone vil den stadig forbedres, noe som gjør at den fornyes underveis. Ingen har tenkt slik når det kommer til bil tidligere, sier Vegard.

LES OGSÅ: Elbiltest: Hjem fra jobben med hjertet i halsen