Mazda har økt salget med 225 prosent

Bilsalget i Norge øker. Her er vinnerne – og taperne.

Mazda har sitt beste år på veldig lenge i Norge så langt i 2013   nå bør også den nye 6 blande seg inn og støtte opp under det meget gode salget av SUV en CX 5.
Mazda har sitt beste år på veldig lenge i Norge så langt i 2013 nå bør også den nye 6 blande seg inn og støtte opp under det meget gode salget av SUV en CX 5.

Det er fortsatt god fart i det norske personbilsalget.

Så langt i år er salget opp 4,4 prosent fra 2012 – som igjen var et rekordbra år. Fortsetter denne trenden, vil 2013 bli det beste salgsåret på 26 år.

Del med Facebook-vennene dine


Mange tunge år

Av de ti mest solgte merkene er det flere som vokser mer enn markedet generelt. Og ett merke kan virkelig glede seg over en fantastisk start på året.

Etter mange tunge år med svakt salg, har det snudd så til de grader for Mazda. Selv om april isolert sett ikke ble en kjempegod måned for merket, viser tallene så langt i år at Mazda øker salget med nesten utrolige 252,3 prosent.

LES OGSÅ: Det var tungt å være Mazda-selger...

Byks oppover

Mens Mazda på samme tid i fjor hadde solgt 641 biler, er tallet for de fire første månedene av 2013 på 2.258 biler.

Markedsandelen gjør også et solid byks oppover, fra beskjedne 1,4 til 4,7 prosent. Og mens Mazda i fjor ikke var i nærheten av topp ti, ligger merket akkurat nå på en åttendeplass på registreringsstatistikken.

Les testen vår av Mazda 6 – klikk her:


Suksess-modell

Hva skyldes så suksessen? Jo, svaret er veldig enkelt: At Mazda endelig har kommet med en konkurransedyktig familie-SUV. Introduksjonen av CX-5 har vært en suksess fra første stund.

Den står alene for 1.719 av de 2.258 bilene Mazda har solgt så langt. Nå er det også grunn til å vente at nye Mazda 6 også kommer til å hevde seg her. Bilen har fått veldig bra kritikker og bør absolutt ha forutsetninger for å løfte Mazda-salget videre.


Ingen suksess: Storebror CX-7 kom – og forsvant


Luksusproblem

– Dette viser bare hvor utrolig viktig det er å ha riktige modeller – til riktig pris. Det er den samme importøren og langt på vei de samme forhandlerne som i flere år slet tungt i motbakke og liksom ikke fikk til noen ting.

– Nå har det snudd – og Mazda har i perioder heller hatt luksusproblem med ventelister. CX-5 er en fortjent bestselger, og det vil overraske meg mye om ikke 6 også vil gjøre det bra, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Vind i seilene

Inne blant de ti mest solgte merkene er det ingen som er i nærheten av Mazdas vekst. Men Mitsubishi har også god grunn til å være fornøyde med 2013 så langt.

Det er særlig ny Outlander-modell som gir vind i seilene. Mitsubishi-salget har økt med 34,6 prosent så langt i år, det gir dem plass 10 på registreringsstatistikken.

LES TESTEN: Mer bil for pengene finner du knapt

Fosser videre

Det øker også solid hos Mercedes-Benz. De har fått en bestselger i nye A-klasse. Totalt sett er Mercedes-salget opp 21,4 prosent, og da er også de endelig inne i det gode selskapet blant de ti mest solgte merkene.

Nissan på sjetteplass øker med pene 9,5 prosent. Plusstall er det også helt i toppen. Volkswagen bare fosser videre og øker med 3,5 prosent, de er nå Norges suverent mest solgte bilmerke.

Ford faller mest

I andre en del av skalaen finner vi de som ikke har like stor grunn til å juble over resultatene så langt i år.

Størst minus har Ford, her faller salget med 16 prosent. Vinden har gått litt ut av Focus-seilene, samtidig som salget av den viktige volummodellen Mondeo har stupt. Her er det flere uheldige årsaker på en gang. Produksjonen av Mondeo sto stille i flere måneder på grunn av streiker og aksjoner på fabrikken i Belgia.

Dessuten har Ford for lengst vist oppfølgeren til Mondeo – men den er kraftig forsinket og kommer ikke før tidligst andre halvdel 2014.

LES OGSÅ: Mondeo blir enda mer forsinket

Minus for Toyota

BMW har også åpnet litt svakt i år, de er ned med 11,9 prosent og kjenner absolutt at erkerival Mercedes puster dem i ryggen. Også Audi faller, med 5,8 prosent. Men her går det nå oppover igjen ettersom nye A3 kommer til landet.

Til slutt i gruppen av merker med minustall finner vi Toyota. De rygger tilbake 5,3 prosent i et totalmarked som altså øker. Avstanden opp til VW på førsteplass er nå på nesten 1.200 biler, det begynner å bli mye å hente inn.

Viktig nyhet: Les testen av RAV4 her:


Her er tallene for april – og så langt i år:


tabell-april
tabell-april

All statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

LES OGSÅ: Ingen garanterer mer enn dette bilmerket