En amerikansk luksusbil er Norges mest solgte i september   sensasjonsbilen Tesla Model S tar innersvingen på alle konkurrentene.
En amerikansk luksusbil er Norges mest solgte i september sensasjonsbilen Tesla Model S tar innersvingen på alle konkurrentene.

Tesla Model S: Utsolgt i 2013 – åtte måneders ventetid

Nytt utstyr blir tilgjengelig på modellen som kommer til Norge.

Tesla har så langt vært tilbakeholdne med å avsløre nøyaktig hvor mange nordmenn som akkurat nå sitter og venter på å få sin Tesla Model S levert på døra.

At det er over 1.000 har Tesla-sjef Elon Musk bekreftet i forbindelse med at han var på Norges-besøk for bare noen uker siden.

Men tallet har med stor sannsynlighet steget ytterligere siden da.

Og om bare noen uker går de "norske" bilene i produksjon. På disse bilene blir det noen viktige endringer sammenlignet med USA-modellen.

LES OGSÅ: Nå er en elbil Norges nest mest solgte bil!

Tilpasset kaldt klima

De som følger med på Tesla sine hjemmesider, har sett at det nå er mulig å krysse av for mer utstyr enn for bare en måned siden.

Det er fordi Tesla har fått med seg at modellen har noen "mangler" på utstyrssiden, som de ønsker å ta tak i. I tillegg vil bilene som skal selges i Norge, og Europa, være bedre tilpasset et kaldere klima.

Det skal være med å bedre komforten og rekkevidden på vinterstid.

LES OGSÅ: Har solgt super-elbiler for 50 millioner – nå er det slutt

Vinterpakke

Blant utstyret som nå er tilgjengelig er vinterpakke, som inkluderer oppvarmede bakseter, bedre avrimingsfunksjon på frontruta, viskerblad defroster og oppvarmede vindusspylerdyser.

Batterivarmer er standard på Europa-utgaven, uavhengig av vinterpakken.

Et annet tilvalg som trolig blir populært er parkeringssensor. Det vil nok være viktig utstyr for mange, ettersom dette er en stor bil. Dessuten er den dyr å rette på om du skulle bulke den, på grunn av aluminiumskarosseriet.

LES OGSÅ: Vi kjøper drømmebiler som aldri før

Utstyret koster

I tillegg til de nevnte pakkene over, kommer både sikkerhetspakke (alarm) og lyspakke (innvendig atmosfærebelysning).

Prisen på disse pakkene er:

Vinterpakke: 8.500 kroner

Parkeringssensor: 2.850 kroner

Sikkerhetspakke: 2.650 kroner

Lyspakke: 2.300 kroner

Nå kan du også bestille Model S i en ny farge, som best kan beskrives som "knallrød". Prisen for denne er 10.000 kroner. Om du i tillegg vil ha sort tak koster ikke det ekstra, men panoramataket er priset til ytterligere 10.000 kroner.

Model S som leveres til det europeiske markedet vil støtte trefase-lading.

Tesla Model S interiøret
Tesla Model S interiøret

LES OGSÅ: Tesla Model S: Dette er en julegave fra norske politikere

– Nordmenn vil ha full pakke

Teslas kontaktperson i Skandinavia, Esben Leveringen, forteller at det nye utstyret er basert på erfaringen en har gjort seg i USA. De blir altså nærmest som en facelift å regne – uten at bilen akkurat har fått noen spesifikke designendringer.

Pedersen forteller videre til Broom at nordmenn helst bestiller topputgaven, Model S Performance. Denne har 414 hk, oppgitt rekkevidde på nesten 500 kilometer og gjør 0–100 km/t på brennkjappe 4,4 sekunder.

– Det er også et flertall som bestiller hele utstyrspakken.

– Hvor mange biler er bestilt totalt?

– Det kan jeg dessverre ikke være mer presis på akkurat nå. Men vi begynner levering av biler tidlig i sommer. Vi er praktisk talt utsolgt med tanke på de som ønsker å få bilen sin i 2013. Vi har rundt åtte måneders ventetid for dem som legger inn bestillingen nå.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Så billig blir superelbilen

Debatt

På elbilforum.no går debatten het om Model S. Både blant de som omfavner den, og de som ikke er like overbevist. Mens noen synes det er topp at Tesla utbedrer bilen før den kommer til Norge, er det andre som mener det hele er en jippo for å tjene mer penger.

Det som imidlertid er sikkert, er at det er en ganske stor forskjell mellom den europeiske utgaven og den som til nå har blitt solgt til det amerikanske markedet.

LES OGSÅ: Mercedes E63 AMG: Stasjonsvogna for deg som egentlig vil kjøre sportsbil

Prisene

Prisen starter på 446.000 kroner for 60 kWh-batteriet. Dette gir en rekkevidde på opptil 370 kilometer og bilen fikser 0–100 km/t på 6,2 sekunder. Legger du på 60.000 kroner til, får du 85 kWh, litt mer fart og altså den høyeste rekkevidden på nærmere 500 kilometer.

Performance-utgaven starter på 597.800 kroner. Velger du denne kan du også få noe som heter Performance Plus-pakke. Denne koster 36.700 kroner, og inkluderer blant annet justering på dempere, 21" felger og bedre krengingsstivhet.

Den dyreste modellen fra Tesla vil likevel ikke kunne koste mer enn 742.050 kroner (Model S Signature Performance, med alt utstyr).

Det er fortsatt godt under halv pris sammenlignet med biler som Audi RS6, Mercedes E63 AMG og BMW M5, som har omtrent samme ytelsene ...

Tesla Model S er blitt en storselger - og nå røper gründeren og hjernen bak elbilprodusenten at de også skal på markedet med en kompakt lavprismodell.
Tesla Model S er blitt en storselger - og nå røper gründeren og hjernen bak elbilprodusenten at de også skal på markedet med en kompakt lavprismodell.

Les vår test av BMW M5 her