Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den ble kåret til Årets Bil i Europa da den kom – og har blitt et skikkelig gjennombrudd for elbilene.

Nissan Leaf er den første elbilen som har klart å selge i betydelig antall. Og i forhold til det totale bilsalget, er det ingen steder den selger bedre enn i Norge.

Del med Facebook-vennene dine

Ikke bare for menigheten

I april kunne Leaf notere seg for en ny milepæl. Da ble den nemlig Norges nest mest solgte bilmodell, bare slått av Volkswagen Golf!

I et vanligvis temmelig konservativt bilmarked, er det rett og slett ganske oppsiktsvekkende. Og det beviser at elbil absolutt ikke lenger bare er for "menigheten".

LES OGSÅ: Beskylder TopGear for elbil-juks


Tesla kommer

I april ble det solgt 494 biler med elektrisk motor i Norge, av disse var 455 Nissan Leaf.

Dette viser også for et solid grep denne bilen har på segmentet sitt. En tidligere bestselger som Mitsubishi i-MiEV er helt parkert – og Leaf dominerer markedet fullstendig. Akkurat det kommer imidlertid ikke til å vare veldig lenge – snart begynner nemlig leveringene av Tesla Model S til alle de som har bestilt den.

Apropos i-Miev – slik endte testen vår av den:

Ned i pris

Leaf får en facelift i år, og Nissan har også redusert prisen på bilen. Den gikk ned fra 255.000 til 231.790 kroner.

Bilen selger særlig godt rundt og i det største byene. Mange eiere har den som bil nummer to – eller kanskje tre. Men i praksis dekker en elbil som Leaf en stor del av bilbehovet i det daglige. Nordmenn kjører i snitt 42 kilometer per dag.

Ny innstegsversjon

- Vi synes naturligvis dette er veldig moro. Norge er faktisk det største markedet for Leaf i Europa - ingen selger flere enn oss, sier Nissans informasjonssjef Marina Maneas Bakkum.

- Vi har helt klart sett en effekt etter at vi satte ned prisen. I juni får vi også den nye utgaven til landet. Der er det gjort 100 mindre og større endringer på Leaf. Vi får også en ny innstegsversjon som skal starte på 219.000 kroner. Dermed tror vi absolutt at vi skal klare å holde trøkket opp, sier Bakkum.

80–100 km

Rekkevidden til elbiler er i praksis vanskelig å måle rent matematisk, her kan det være betydelig forskjell mellom teori og praksis.

Her i Norge spiller topografi og ikke minst klima/årstider inn. Men 80–100 kilometer per lading bør absolutt være realistisk når man kjører fornuftig.

LES OGSÅ: – Tror du jeg kommer hjem fra jobben i denne?

Mange fordeler

Norge utmerker seg med å gi elbilene svært mange fordeler.

Dette omfatter blant annet moms- og avgiftsfritak, gratis adgang på ferger, fri bomringpassering, adgang til kollektivfelt, gratis parkering, redusert årsavgift og lavere firmabilskatt.

LES OGSÅ: – Hvorfor kjører så mange gamlinger hybridbil?

Elbilfeberen raser i Norge. Nissan Leaf er mest solgte bilmodell i oktober - og holder en svært sterk fjerdeplass på statistikken så langt i år.

Vi levde med Leaf i en uke – les hvordan det gikk