Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Honda var svært tidlig ute med kompakt familie-SUV da de kom med første generasjon CR-V i 1995.

Dette var en høyreist og praktisk bil med et enkelt firehjulstrekk-system. Så vidt over 4,5 meter lang var den absolutt ikke noen storbil – men ekstra høyde gjorde den stor nok for mange familier som til da hadde kjørt stasjonsvogn.

Del med Facebook-vennene dine

Løftet mange hakk

CR-V var basert på Civic og var på mange måter en enkel bil. Særlig mot slutten slet den med å matche konkurrentene på ting som støydemping og komfort.

Honda tok konsekvensen av det og løftet bilen mange hakk da det var klart for andre generasjon i 2002.

LES OGSÅ: SUV-favoritten ruster

Mye å velge mellom

Den ble både større og mer påkostet, dessuten fikk den mange praktiske løsninger som gjorde at den absolutt holdt mål som bil nummer én for aktive familier.

I dag er det veldig mye å velge mellom på bruktmarkedet. Alt fra drøyt ti år gamle eksemplarer med høy kilometerstand – til de siste årgangene med lav kilometer, dieselmotor og mye utstyr.

Bagasjerommet er av familiestørrelse, dessuten kan du utnytte høyden godt.

LES DUELLEN. CR-V mot VW Tiguan




Under 100.000,-

Hvis vi skal starte nederst på prisstigen, snakker vi biler fra 2002–2003. Her har vi sett kurante eksemplarer til under 100.000 kroner. Da får du typisk en bil som har gått opp mot 200.000 kilometer.

2-liters bensinmotor på 150 hestekrefter betyr at den ikke er blant de mest drivstoffgjerrige bruktbilene på markedet. De fleste utgavene er imidlertid godt utstyrt, særlig ES-versjonen. Du finner eksemplarer med både manuell og automatkasse, sistnevnte kler bilen godt.

LES OGSÅ: Tre med 4x4 til under 100.000 kroner

Sjekk interiøret

Byggkvaliteten på CR-V er god, men når en bil har blitt rundt ti år gammel, er det mye som kan skje.

Det viktigste her er å sjekke at den har blitt godt fulgt opp. Komplett servicehefte er svært positivt, likeledes at slitedeler har blitt skiftet ut. Dette er også biler som kan bli litt røft behandlet innvendig, enten det er aktiv ungeflokk eller hund som har boltret seg. Det er derfor lurt å sjekke at bilen er hel og finn innvendig også.

Dashbord og interiør for øvrig er funksjonelt og praktisk, men noe påkostet inntrykk gir det ikke.

LES OGSÅ: Dette var starten på et sportsbil-eventyr

Endelig antiskrens

I motsatt ende av prisskalaen på denne CR-V-generasjonen, snakker vi 2005- og 2006-utgaver: CR-V fikk en facelift i 2005.

I og for seg var ikke den veldig stor eller veldig viktig, men NB: I forbindelse med faceliften fikk den endelig antiskrens (gjerne kalt ESP) som standardutstyr. Dette er svært viktig sikkerhetsutstyr og absolutt noe vi anbefaler å betale litt ekstra for.

Også diesel

Mot slutten kom det også dieselmotor på plass under panseret. Dette er en 2,2-liter på 140 hestekrefter, den kler bilen svært godt.

Hvis du går for denne i kombinasjon med utstyrsnivået Executive, får du en sterk og velutstyrt bil – som nå ikke på noen måte koster skjorta.

LES OGSÅ: Nå kjøper vi færre dieselbiler

Det meste på plass

Du får et fint eksemplar fra et godt stykke under 200.000 kroner.

Når vi nærmer oss 200.000 kroner skal det meste være på plass, inkludert skinnseter. Dessuten skal kilometerstanden helst være under, enn over, gjennomsnittet for alderen.

Bør ikke bli dyrt

Her snakker vi altså biler som er sju-åtte år gamle og typisk har gått et stykke over 100.000 kilometer.

Igjen er det viktig at de har blitt fulgt opp godt underveis. Med komplett servicebok og normal bruk fra tidligere eiere, bør ikke være grunn til å frykte at dette skal bli kostbart bilhold. Kvaliteten er som sagt god, og bilen har ingen spesielle svakheter.

LES OGSÅ: Dette heftet er verdt mange tusenlapper

Reservehjul på bakluka var populært da denne generasjonen CR-V kom - nå er det ikke mange i klassen som har det lenger.

Les mer om CR-V i Brooms bruktbilguide – klikk her: