Våren blir kort i år, og det kan bli hektisk for de som må kjøpe seg båt før sesongen starter. Men vår lille markedssjekk viser at det er mye fint å få til 200.000 kroner   og med stor variasjon.
Våren blir kort i år, og det kan bli hektisk for de som må kjøpe seg båt før sesongen starter. Men vår lille markedssjekk viser at det er mye fint å få til 200.000 kroner og med stor variasjon.

Så mye båt får du for 200.000 kroner

Mye fint på markedet – se hva vi fant:

Våren har latt vente på seg i år, og den vil trolig gå over i sommer før vi vet ordet av det. Ergo kan det bli travelt for de som ennå ikke har rukket å tenke på det, men som hadde planlagt å skaffe seg ny båt til sesongen.

Foreløpig er det imidlertid mye å velge i på båtmarkedet. Vi har sett på hva man får for 200.000 kroner. Det er både variert og mye som er i tilsynelatende god stand. Sjekk hvilken som er din favoritt:

Del med Facebook-vennene dine!

Skjærgårdsjeep: 2003 Arvor 20 Fisher

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Denne fleksible båttypen er blitt stadig mer populær, ikke minst de utgavene som byr på et lite overbygg som beskyttelse mot vær og vind, slik som denne. Med 20 fots lengde er den ikke stor, men plassen er godt utnyttet, og det er til og med køyeplass til én person dersom det skulle være aktuelt å overnatte.

Se annonsen her:

Her sitter man under tak, og man har til og med en køyeplass dersom det skulle bli behov for det. Båten kan også styres utenfra. (Foto: Finn.no)
Her sitter man under tak, og man har til og med en køyeplass dersom det skulle bli behov for det. Båten kan også styres utenfra. (Foto: Finn.no)

Enten man trenger en bruksbåt til et landsted ved sjøen, eller man ønsker seg en fritidsbåt som er godt innrettet til småturer, er denne kompakte båttypen godt egnet.

Ikke minst sportsfiskere er glade i dem, og med fiskekum på dekk er da også denne båten godt tilpasset denne gruppen som gjerne klarer seg godt med de 18 knops toppfart som dieselmotoren kan varte opp med.

Les også: Nå er lukkede små båter blitt skikkelig "in"

Rib: 1997 Marlin 235

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Selgeren i Son i Akershus betegner dette som en både sjelden og trolig den mest eksklusive riben på markedet, og den ser da også imponerende ut på bildene. Smakfullt og romslig interiør kombinert med ribens gode sjøegenskaper gjør dette til en underholdende fritidsbåt.

Se annonsen her:

Selgeren betegner den røslige Marlin-riben som en klassiker allerede da den ble bygget. Den eksklusive båten skal ha kostet over en million ny. (Foto: Autodb.no)
Selgeren betegner den røslige Marlin-riben som en klassiker allerede da den ble bygget. Den eksklusive båten skal ha kostet over en million ny. (Foto: Autodb.no)

Båten drives av en 450 hesters Mercruiser, som skal få den opp i en toppfart på 50 knop. Det burde holde til noen minnerike turer i sommer, og med mye påkost fra forrige eier og en nypris på over én million skulle det også ligge til rette for lave driftskostnader og en noenlunde trygg verdiutvikling.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Nå har Abarth-designerne utviklet en 40 fots rib!

Motorseiler: 1979 Gladiator 33

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Frister det å kunne gi seg langt av gårde i åpent farvann, og la vinden gjøre en stor del av jobben, da har du også alle muligheter. Vi har stoppet opp ved en ikke helt ny båt, men dog en som loves å gi mye båtopplevelse for pengene – og som kan gi en hyggelig ferietur for både deg selv og en stor vennegjeng.

Se annonsen her:

Motorseilerens 33 fots skrog rommer mye utstyr, og her er det sågar køyeplass til hele syv personer. (Foto: Finn.no)
Motorseilerens 33 fots skrog rommer mye utstyr, og her er det sågar køyeplass til hele syv personer. (Foto: Finn.no)

Fordelt på 33 fot har du grei plass, og båten er velutstyrt med hele 7 køyeplasser. Solid oppbygging og gode sjøegenskaper utloves, selv om finishen høres ut til å kunne kreve litt innsats for å bli helt topp. Men ingen båteiere virker å ha et så harmonisk forhold til det å pusse båt som seilbåt-folket...

Les også: Kjøpte GPS til 20.000 kroner - nå er kartet ubrukelig

Daycruiser: 1987 Infra 727

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Her snakker vi ikke bare en skikkelig 80-tallsklassiker, men endog en norskbygget slik som også er blitt grundig restaurert og oppgradert nylig. Blant annet har den en 2004-modell Evinrude på 250 hester som bringer toppfarten opp i 52 knop, og samtidig loves å være måteholden på bensin i normale hastigheter.

Se annonsen her:

Mange detaljer om Infra-eventyret i Tvedestrand hviler foreløpig i tåken, men den lille produsenten bygget utvilsomt båter med stort potensial - og som fremdeles i dag har en trofast skare av fans. Dette eksemplaret er nyrestaurert, og dermed en sjelden sjanse. (Foto: Finn.no)
Mange detaljer om Infra-eventyret i Tvedestrand hviler foreløpig i tåken, men den lille produsenten bygget utvilsomt båter med stort potensial - og som fremdeles i dag har en trofast skare av fans. Dette eksemplaret er nyrestaurert, og dermed en sjelden sjanse. (Foto: Finn.no)

Detaljene om det lille, norske båteventyret i Tvedestrand er vanskelige å finne, men båtene har en dedikert fan-skare. Undertegnede ble oppmerksom på Infra 727 i møte med et team som var på vei til et båtrace i Sverige midt på 80-tallet, og studerte lenge og vel kortesjen med én sivil og én racerigget båt, hengende etter en Oldsmobile stasjonsvogn og en stor SUV med Infra- og Poco Loco-reklame.

Del med Facebook-vennene dine!

Et ”essensielt” 80-tallsøyeblikk som aldri har vært mulig å glemme, med andre ord. Har du det på samme måten, så får du altså en sjelden sjanse her.

Les også: Den originale Miami Vice-båten er et virkelig 80-tallsikon