LAV LØNN: Aleksej (t.v.) Fra Estland sier lønnen han tjener som bygningsarbeider ved Gardermoen er lav selv sammenlignet med Estland. (Foto: TV 2)
LAV LØNN: Aleksej (t.v.) Fra Estland sier lønnen han tjener som bygningsarbeider ved Gardermoen er lav selv sammenlignet med Estland. (Foto: TV 2)

Fikk beskjed om å lyve om Gardermoen-lønn

Russiske arbeidere jobber for luselønn. Blir bedt om å lyve når noen spør om lønna deres.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et gigantprosjekt er i gang på Oslo Lufthavn Gardermoen. Flyplassen skal bli dobbelt så stor og utvides med et nytt terminalbygg, Terminal 2.

Men de utenlandske bygningsarbeiderne mottar det som etter alt å dømme er ulovlig lav lønn for jobben de gjør: 60 kroner i timen for å utvide Norges nasjonale flyplass.

Det er langt under tariff.

60 kroner i timen

– Det er for lite. Selv i Estland er det for lite. Og fra denne timelønna trekker de fra 32 euro (250 kroner) per dag for reisepenger og mat, forteller russiske Aleksei, en av arbeiderne, til TV 2.

Bank- og ligningsutskrifter som TV 2 har fått tilgang til bekrefter at arbeiderne, som er ansatt av det estiske firmaet Monik, mottar 60 kroner i timen.

Tidligere denne måneden avslørte TV 2 at arbeidere jobber for ulovlig lav lønn og under livsfarlige arbeidsforhold ved Coops nye storlager rett utenfor Gardermoen.

Men denne gangen skjer det i offentlig regi. Det er nemlig statlig eide Oslo Lufthavn som er byggherre. Oslo Lufthavn valgte anbudet med best pris.

– Vi som byggherre har selvfølgelig det endelige ansvaret. Men jeg må også legge til at vi føler vi har blitt lurt av en underleverandør, sier Vegard Gystad, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn.

Tvunget til å lyve

Arbeiderne i det estiske firmaet fikk samtidig klar beskjed om hva de skulle si dersom noen spurte om lønna deres.

– Sjefen sa at vi måtte si at vi tjente 19 euro per time (om lag 150 kroner i timen, journ.anm.), forteller Aleksei.

Arbeidstilsynet i Østfold og Akershus mottok tidligere i vår flere tips om forholdene ved Oslo Lufthavn. De har i løpet av kort tid gjennomført to tilsyn, og selv om en konklusjon ennå ikke er gjort, er funnene klare.

– Vi har åpnet en stor tilsynstak og foreløpig har vi indikasjoner på at vi står overfor sosial dumping når det gjelder lønn, forteller Hanne Luthen, regiondirektør i Arbeidstilsynet i Østfold og Akershus.

TV 2 har gjentatte ganger tirsdag forsøkt å komme i kontakt med ledelsen i det estiske firmaet – uten å lykkes.

Truet til å gi tilbake lønn

Etter at Fellesforbundet engasjerte seg i saken, har arbeiderne fått utbetalt tillegg for nattarbeid. Men samtidig med pengene kom det SMS fra sjefen i Estland: «Hei, du har fått penger i går. Halvparten er til deg. Den andre halvparten må du ta ut av en minibank og levere på mandag til pappa eller meg

Beskjeden er altså klar. Pengene de rettmessig har fått, vil arbeidsgiver ha tilbake. I en senere SMS trues det også med at pengene eventuelt blir trukket fra neste lønn.

Arbeidstilsynet kaller det sosial dumping:

Regjeringen vil ta affære

Oslo Lufthavn er heleid av Avinor, som igjen eies av staten. Samferdselsminister Marit Arnstad er øverste ansvarlige for regjeringen. Likevel har hun ikke fått noe informasjon om situasjonen på Oslo Lufthavn, forteller hun.

– Det var opplysninger som var helt ukjente for Samferdselsdepartementet, og vi kommer snarest til å be Avinor om å gi oss en redegjørelse for hvordan dette henger sammen, sier Arnstad til TV 2.

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt reagerte sterkt da TV 2 avdekket sosial dumping på Coop-lageret. Nå må hun også innse at dette eksisterer i egne, statlige rekker.

– Sosial dumping er helt uakseptabelt uansett om det er en privat eller offentlig aktør som kjøper denne typen tjenester, sier Huitfeldt til TV 2.