Bilen min Dodge Aspen: Delebilen har fått et helt nytt liv

Og med litt hell slutter det ikke der heller for den gamle sliteren.

En sliten van er ikke eneste mulighet om man vil ha amerikansk russebil. Erling har bygget russebil av det som opprinnelig var en delebil til sedanen hans, og jammen skal den ikke få oppleve en ny karriere på veien, også. (Foto: Privat)
En sliten van er ikke eneste mulighet om man vil ha amerikansk russebil. Erling har bygget russebil av det som opprinnelig var en delebil til sedanen hans, og jammen skal den ikke få oppleve en ny karriere på veien, også. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Gamle amerikanere har alltid vært populære i Norge. Lenge før den såkalte 30-årsregelen gjorde det mulig å skaffe seg verdifulle og fancy utgaver som aldri tidligere hadde vært i Norge i noen særlig grad, var det å ta vare på gamle, norsksolgte slitere en drøm for mange.

Byttet bensinøkonomi med slitestyrke

Dette var biler som stort sett hadde blitt solgt til folk som kjørte mye og gjerne hadde bilen i næring, og som dermed trengte noe stort, solid og slitesterkt – og ofret litt drivstofføkonomi for å få det.

Bilen hadde stått uvirksom i en garasje i over 15 år da Erling fikk tak i den for et par år siden. Men den viste seg å være litt for god til å bli delebil til Aspen sedanen hans, som du tidligere har sett i denne spalten. (Foto: Privat)
Bilen hadde stått uvirksom i en garasje i over 15 år da Erling fikk tak i den for et par år siden. Men den viste seg å være litt for god til å bli delebil til Aspen sedanen hans, som du tidligere har sett i denne spalten. (Foto: Privat)

Dodgen på bildene er en slik bil, som ble solgt i ganske stort antall på slutten av 1970-tallet. I hvertfall dersom man tenker på at den kostet nesten like mye som en flott Mercedes, og det samme som en meget påkostet Volvo eller Granada.

Les også: GMC Acadia - denne tøffingen er en amerikansk favoritt

Dodge Aspen, og søstermodellen Plymouth Volare, var kompakte etter amerikanske mål da de debuterte som etterfølgere til henholdsvis Dodge Dart og Plymouth Valiant, men likevel ganske røslige sammenlignet med europeiske og asiatiske biler.

Populære som taxi i Norge

Og her fikk de raskt et hengivent publikum, ikke minst i taxi-næringen, til tross for at de i hjemlandet ble kjent som problembarn med mange barnesykdommer og en veldig hang til å ruste – både mye og fort.

V8 gir både godlyd og en egen følelse hos disse gamle amerikanerne. Vi tipper at det er en 318 kubikktommer som sitter mellom forskjermene i denne bilen. (Foto: Privat)
V8 gir både godlyd og en egen følelse hos disse gamle amerikanerne. Vi tipper at det er en 318 kubikktommer som sitter mellom forskjermene i denne bilen. (Foto: Privat)

Kanskje var det fordi de var kostbare og ble behandlet mer som luksusbiler at de overlevde lengre her hos oss enn de gjorde i hjemlandet. For til langt inn mot 2000-tallet, da de fleste hadde rundet 20 års alder, var mange av dem å se i trafikken, til tross for høy kilometerstand og gjerne en litt rufsete tilstand på overflaten.

Del med Facebook-vennene dine!

For det store publikummet av ”nye” amcar-entusiaster ble de etter hvert en billig, lettskrudd og grom inngangsbillett til hobbyen, på samme måte som alle de mellomstore GM-bilene som takket være dieselmotor og varebil-avgifter ble importert i stort antall på begynnelsen av 1980-tallet – da gullalderen for Aspen og Volare var over.

Har mange gode år igjen...

Her skal vi se på en av dem, som typisk nok har vært ”nær døden” – men som nå er vekket opp fra 16 års tornerose-søvn i en garasje til en karriere som russebil.

Og kanskje blir det mange flere år på veien også etter det, håper den entusiastiske eieren.

Les også: Slitere fra før i tiden kan bli hyggelige bruksveteraner

Eier: Erling Jevnaker, (17 )

Bosted: Finstad, Rendalen, Hedmark

Karosseriet representerte ingen uoverkommelig utfordring, men ble slipet etter alle kunstens regler før den mattsorte russebil-lakken kom på. (Foto: Privat)
Karosseriet representerte ingen uoverkommelig utfordring, men ble slipet etter alle kunstens regler før den mattsorte russebil-lakken kom på. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Gutt med stor interesse for AMCAR og Tempo mopeder. Restaurerer mopeder og jobber på biler sammen med far, bruker også mye av fritiden på å tegne design for lette custom-versjoner av eldre biler og designer biler fra grunnen av med ett eldre amerikansk preg.

Skulle vært delebil

Bilen: Dodge Aspen Custom Wagon "Black Beauty", 1977-modell.

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte bilen i oktober 2011 som førstebil, etter att den hadde blitt parkert i en garasje i 1995, utenom dét helt uvitende om tilstand.

Hva har du gjort med den? Ble fort satt som delebil til en SE sedan som tidligere har vært i denne spalten, men ble senere satt til å være russebil. Etter det ble bestemt at den skulle på veien i mai ble det byttet støtdempere foran, bremser på alle fire hjul, foringer i bladfjær-festet, byttet ECU, topp-pakninger, bygget ny grill da den originale ble ødelagt, tatt rust, reparert glassfiberskjermer, lakkert, ++.

Les også: Aspens radikale etterfølger Aries er også blitt veteran

Liker best med bilen: Lettkjørt, billige deler, driftsikker motor og drivverk, god plass til 6 personer, stereoanlegg og bagasje.

Fjernet mye ”fjøsmekk”

Liker minst med bilen: For mye "fjøsmekk" gjort av tidligere eiere, vanskeligheter med å få motor til å gå skikkelig, og treg girkasse som forårsaker et heller høyt forbruk ved kjøring under 70km/t.

Etter mange års stillstand ny-debuterte denne bilen med en kjøretur på 25 mil på én dag da den ble tatt i bruk som russebil. Og det var bare begynnelsen... (Foto: Privat)
Etter mange års stillstand ny-debuterte denne bilen med en kjøretur på 25 mil på én dag da den ble tatt i bruk som russebil. Og det var bare begynnelsen... (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Hele dagen den sto ferdig som russebil. Kjørte over 25 mil på én dag med fullpakket bil, godt humør og musikk.

Framtidsplaner for bilen: Holde den i live igjennom russetiden, så bruke den som førstebil etterpå, muligens lett trim etter hvert.

Drømmebil: Går og sikler på mange biler, for det meste 30-70-talls amerikanere.

Annet: Bilen er også på bilforumet.no for den som måtte ønske å følge med på bilen. http://www.bilforumet.no/andre_forum/prosjektforum/289610-61-flcn-dodge-aspen-lett-custom-prosjekt.html

Har også en 1977 Dodge Aspen SE og en 1961 Ford Falcon.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her er historien om Erlings andre Dodge Aspen

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Erling om? Bruk kommentarfeltet under!