Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg vurderer å kjøpe brukt Ford Focus ST225 2006–07-modell. Har du erfaring med disse? Kjenner du til vanlige feil, ting man burde være spesielt obs på osv.?

Takknemlig for alle tips!

Benny Svarer:

Heisann!

Dette er skikkelig kule og morsomme biler. Ford Focus kommer godt ut av bruktbiltester og jeg tror ikke ST-modellen er noe unntak her.

Den 5-sylindrede Volvo-motoren er både solid og sprek i 225 ST. I Focus har også begge kamakslene variable kamtider, den har lettere svinghjul og en annen software enn i Volvoen – men samme deilige lyd på høyt turtall.

Ligger godt på veien gjør den også. Understellet er senket med 15 millimeter og fjærene er 30 prosent stivere enn en vanlig Focus ST 170.

Det er med andre ord en skikkelig kjøremaskin vi snakker om her! Men det er også ting man må se opp for.

Lekkasje fra turboen forekommer, likeledes feil med MAF-sensoren. På noen biler har det vært trøbbel med defekt toppakning også.

Sjekk girkassen litt nøye – eller rettere sagt overføringene til denne. Det er som regel der feilen ligger om den er vond å gire. En annen feil er at clutchpedalen ikke kommer opp igjen. Dette skyldes feil i hovedsylinderen.

Biler som brukes hardt sliter bremseskivene fort – uten at det er noe unormalt, men både bremser, forstilling og hjuloppheng bør sjekkes litt nøye.

Veldig mange ble levert i orange
Slik ser ST-en ut innvendig.

Klikk på bildene for høyere oppløsning

På biler som dette er god servicehistorikk ekstra viktig. Det samme er eierhistorikk. Tidligere eier er som regel bilens verste fiende. Men mange er også eid av skikkelige entusiaster og petimetere. Så det å finne riktig eier er viktig.

Biler av dette kalibret krever ofte litt mer lidenskap, omsorg og kjærlighet enn en vanlig standardbil.

Mange biler er også ytterligere oppdatert med både trimmet motor, annet hjuloppheng og enda større hjul. Sjekk nøye at alt er godkjent og evenuelt ført inn i vognkort.

Undersøk også om bilen har hatt tidligere skader, og ta en telefon og hør hva det koster å forsikre bilen. Er du ung kan det fort bli dyrt.

Prisene for 225 ST ligger på ifra rundt 200.000 kroner og oppover. Det er til enhver tid minst en håndfull biler til salgs, så bruk tid og sammenligne flere før du bestemmer deg.

Finner du et pent og godt holdt eksempler så er det MYE bilglede her! Ønsker deg lykke til med biljakten.

Les også: Ford Focus RS = Ulv i pitbull-klær

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slik svindles det med bilforsikringen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: