Det er sjelden at det dukker opp BMW M5 er av E39 karosseriet som er norsksolgt og har kilometerstand på under 100.000 kilometer. Men nå er sjansen til stede ...
Det er sjelden at det dukker opp BMW M5 er av E39 karosseriet som er norsksolgt og har kilometerstand på under 100.000 kilometer. Men nå er sjansen til stede ...

BMW M5: Familieracer til kupp-pris

Se så billig råskinnet er blitt.

BMW M5 er for mange den ultimate drømmebilen. Den gir nemlig kjøreegenskapene til en sportsbil, uten at du må ofre komfort og plass som i en familiebil.

For de fleste av oss er imidlertid disse bilene altfor dyre som nye, men etter noen år på bruktmarkedet begynner nå andre generasjon M5 å bli overkommelig priset.

Vi har funnet en original 1999-modell, med lav kilometerstand og mye utstyr, til like over 300.000 kroner.

LES OGSÅ: BMW M5 E28: Dette er en billegende

Pristap: 1 mill.

Med andre ord er pristapet blitt over en million kroner. Denne bilen hadde nemlig en listepris på knappe 1,3 millioner kroner i 1999 – før ekstrautstyr.

Selger av bilen vi har funnet er for øvrig åpen for å forhandle på pris, hvis en seriøs kjøper dukker opp ...

Det skal imidlertid sies at du kan få M5-er til mindre penger enn dette, men da er det ofte snakk om ombygde modeller. Og selv om det i enkelte tilfeller kan være gode biler, er verdien stort sett vesentlig lavere når det er snakk om karosseribytte.

Denne motoren er kraftkilden i E39 M5 - og byr på hele 400 hk. Det gir et utrolig fraspark.
Denne motoren er kraftkilden i E39 M5 - og byr på hele 400 hk. Det gir et utrolig fraspark.

BMW-råskinn ble for provoserende for myndighetene – se hvorfor

Norsksolgt

Bilen "vår" er imidlertid en original – og ikke bare det, den er en av få norsksolgte M5-er på markedet. Med bare 82.000 kilometer på telleren er det fortsatt mye bil igjen her.

Motoren, en V8-er på 400 hestekrefter, sørger for at doningen gjør 100 km/t på bare 5,3 sekunder. Om du fjerner fartssperren skal dette beistet være god for en toppfart på 300 km/t.

Hele 20.482 eksemplarer av M5-en i E-39-karosseriet ble produsert mellom 1998 og 2003 – og er med det en formidabel storselger i dette segmentet.

LES OGSÅ: BMWs superbil på billigsalg

Facelift

E39 M5 fikk en facelift i 2001 – som blant annet inkluderte nye lykter foran og bak, muligheten for parkeringssensor i fangeren foran (ikke bare bak, som før), den store skjermen til navigasjonen og flere kollisjonsputer for passasjerene i baksetet.

Modellen vi har funnet er altså en pre facelift. Men med riktig fargekombinasjon (sort metallic / tofarget sort-grått-skinninteriør) og rikelig med utstyr – samt god historikk – er dette absolutt en modell å vurdere om du er ute etter en brukt M5.

BMW M5 anno 1999 er en diskret familiebil - med en ikke fullt så diskret V8-er som yter 400 hestekrefter under panseret.
BMW M5 anno 1999 er en diskret familiebil - med en ikke fullt så diskret V8-er som yter 400 hestekrefter under panseret.

Klikk her for å se hele annonsen

Store prisforskjeller

Her er det, som alltid når vi snakker denne typen biler, viktig å gå grundig gjennom servicehistorikken, prøve bilen og sjekke gir, clutch, bremser og understell. Selger viser til at det har vært voksne eiere, men også de kan bli fristet til å gi litt mer gass enn det som er tilrådelig ...

Det ligger for øyeblikket 11 E39-M5-er til salgs på finn.no. Den billigste koster 229.000 kroner – den dyreste 399.000.

LES OGSÅ: BMW M-sport: Dette har BMW aldri gjort før