Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW Golf er Norges desidert mest solgte bilmodell. En bil som rundt 5500 nybilkjøprere går for hvert år. Allikevel er den på mange måter annerledes-bilen.

Der andre modeller selges i bøtter og spann av stasjonsvogn utgaver - kanskje helt opp i 75-80 prosent av totalen, så er det stikk motsatt for VW Golf.

Der er det femdørsutgaven i kombikarosseri som står for brorparten av salget.

Det hindrer imidlertid ikke VW fra å tilby den populære Golf i en helt stasjonsvognutgave. Denne kan absolutt snu stasjonsvogn-trenden for Golf for den er både betydelig større og bedre enn sine forgjengere.

VW-forhandlerene over det ganske land åpner for bestilling av bilen denne uken. De første kundene vil få sin nye VW Golf stasjonsvogn levert i midten av september.

Les vår test av VW Golf her:


Fra stor til større

Den nye Volkswagen Golf stasjonsvogn er 2,5 cm lenger, 1,8 cm bredere og 0,7 cm lavere enn forgjengeren. Med 5,9 cm lenger akselavstand er både komforten, plassen og kjøreegenskapene betydelig forbedret.

Med bagasjerom på hele 605 liter blir VW Golf en STOR stasjonsvogn

Bagasjerommet er økt med 100 liter til hele 605 liter. Det er betydelig større enn de aller fleste konkurrentene i Golf-segmentet og til og med større enn mange Passat-konkurrenter.

Vil du heller ha Golf cabriolet - her er testen:

I motsetning til forgjengeren som ble produsert i Mexico, skal nye Golf stasjonsvogn bygges i Tyskland. Bilen er basert på nye Golf 7 og bygges på den nye, fleksible MQB-plattformen som VW-konsernet har fått mye skryt for, ikke minst takket være de fine kjøreegenskapene.

Fra 242 800,-

Billigste modell er Golf Trendline 1,2 TSI med 85 hk til kr 242.800. Når det gjelder dieselmotor er rimeligste alternativ Golf Comfortline 1,6 TDI med 105 hk til kr 284.500. Toppmodellen ved lansering er 150 hk TDI (diesel) med DSG-girkasse i velutstyrt Highline utgave til 344 000,-

Med priser fra 242 800 kr blir nye VW Golf stasjonsvogn mye bil for pengene. Den kommer også med firehjulstrekk etter hvert.

VW Sciwago: Dette er stasjonsvogna VW aldri bygde

I kjent VW-stil er det raust med både motoralternativer og utstyrsnivåer. Man kan i første omgang velge mellom tre bensinmotorer og to dieselmotorer, samt tre utstyrsnivåer. sekstrinns manuell girkasse er standard, men de fleste motorer kan også kombineres med DSG dobbelclutch-automatgir.

Norgesmodell mot slutten av året

Mot slutten av året lanseres også 4Motion firehjulsdrift i på Golf stasjonsvogn, en bil som burde passe både norske kjørforhold, klima og norske kunder som hånd i hanske.

Les også: Vår test av VW Passat her