Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Nå har jeg sittet og sett litt på bilder og nyheter fra bilutstillingen i Shanghai og da kom jeg på et merke jeg leste om for en tid tilbake som skulle komme til Norge. Jeg har funnet en artikkel fra VG som sier at importøren av Subaru skulle starte import av BYD i 2011, men det har vel ikke skjedd?

Vet du hvorfor ikke og om de snart skal komme til Norge? Jeg synes det hadde vært moro med kinesiske biler også i Norge, det kan vel bare være et spørsmål om tid før de kommer etter både de japanske og koreanske bilprodusentene?

Benny svarer:

Hei du! En ting er i alle fall sikkert: Kina-bilene kommer, også til Norge. Akkurat det er bare et spørsmål om tid.

BYD, ja. Nå minnet du meg på noe jeg nesten hadde glemt, men det stemmer at det var ganske mye skriving om dem og import til Norge for noen år siden. Den opprinnelige planen var ganske riktig at de skulle komme til Norge i 2011, men så ble det plutselig veldig stille.

Jeg har sjekket kjapt med Stian Thrane som er informasjonsdirektør hos Subaru-importøren i Norge, han sier dette om saken:

Det stemmer at det er Subaru Norges søsterselskap Autoindustri som har en avtale med kinesiske BYD. Vi kan bekrefte at vi fortsatt har en avtale med BYD, men foreløpig har vi ingen biler fra BYD på norske veier. Vi kan dessverre ikke si noe mer om dette i denne omgang, men vi skal naturligvis gi lyd fra oss når bilene dukker opp i Norge.

Med andre ord: Det høres vel ikke ut som de kommer med det aller første ...

LES OGSÅ: Denne bilen har du sett mange ganger før

Begynner å bli gammel

BYD er ikke av de aller største kinesiske bilprodusentene. I fjor solgte de i overkant av 600.000 biler, hovedsakelig hjemme i Kina. De har en viss satsing på hybridbiler og altså også: Elbil.

En liten sjekk rundt på nettet sier meg at BYDs elbilsatsing ikke akkurat har tatt helt av. Prosjektet har også vært preget av store forsinkelser. Modellen E6 (ja. den heter faktisk det), skulle egentlig være i salg i 2009, men kom ikke på markedet før i 2011.

Salget har også vært svært beskjedent. Ved utgangen av 2012 hadde ikke BYD solgt mer enn 2124 eksemplarer hjemme i Kina. I mellomtiden har de store bilprodusentene begynt å få fart på sine satsinger, der særlig en bil som Nissan Leaf har vært spydspissen.

Å da satse på et helt ukjent kinesisk merke og en modell som allerede begynner å bli gammel, høres for meg ikke ut som noen veldig enkel sak. Men for all del: Det hadde absolutt vært interessant å se den på norske veier også.

LES OGSÅ: Dette ble Kinas mest solgte bil


Benny svarer:

Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Denne får vi bare kjøpe i Norge


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: