Den vekker ikke akkurat mest oppsikt, selv om man oppfatter at det er
Den vekker ikke akkurat mest oppsikt, selv om man oppfatter at det er "noe" som ikke stemmer. Men denne Volvoen er dønn original, og en av de mer sjeldne utgavene man kan finne. (Foto: Finn.no)

Volvo 262 GL: Denne er virkelig sjelden

Ser kanskje kjent ut. Men så er det noe som ikke stemmer...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste bilprodusenter har en eller annen gang laget noe som ikke helt tok av, eller som av andre årsaker ble produsert i beskjedent antall. i bare et kort tidsrom. Og vi bilnerder har ofte rimelig grei oversikt over mange av disse sjeldenhetene.

I hvertfall pleier vi nordmenn å ha grei ”koll” på hva svenskene har bygget gjennom årene. Det var jo det nærmeste en egen bilindustri vi kunne komme – før Think.

Les også: Nå skal det bli adskillig morsommere å kjøre Volvo

Kun for det amerikanske markedet

Bilen på disse bildene er det imidlertid fullt mulig at du aldri har sett maken til. Selv om den ved første øyekast kan virke veldig kjent. Men så er det altså noe med snutepartiet som ikke rimer helt med resten av bilen.

Som de andre 260-bilene hadde også 262 GL skinninteriør og påkostet utstyrsnivå i forhold til "folkebilene" med firer under panseret. (Foto: Finn.no)

Bilen ser imidlertid ut akkurat som da den kom fra fabrikken i 1975 eller 1976.

Da 200-serien avløste 100-serien, ble som vi 264 den nye luksus-varianten fra Volvo, på samme måte som 164 hadde vært det tidligere.

264 fikk som 164 et helt eget ansikt, og panser med forhøyning frem mot en mer luksuriøs grill. Men da man svitsjet til V6 i stedet for den gamle rekkesekseren var det ikke lenger behov for å forlenge fronten, så 264 hadde samme lengde og samme forskjermer som 244.

Les også: Commodore coupé - drømmebilen på 1970-tallet

Bertone-coupeens forgjenger

Her i landet ble bare 264-modellen solgt. Det var Volvos svar på Mercedes, uten at salget noen gang bar preg av at Mercedes-kjøperne i særlig grad lot seg overbevise. Riktignok fikk vi høre etter en stund at de også produserte en luksusvariant av stasjonsvognen benevnt som 265, men selv om noen ytterst få eksemplarer dukket opp, ble den etter hva vi vet aldri markedsført aktivt i Norge.

En todørsversjon hadde ingen hørt om den gang. Og det rakk de heller aldri å gjøre, før Volvo bestemte seg for å gå ”all in” og lage en virkelig påkostet luksus-coupé med Bertone-modifisert takhøyde og spesielt utseende i 1977. Det er en bil som fremdeles vekker oppsikt i trafikken.

Les også: 262 C Bertone - nå er den endelig blitt oppnåelig

Kun 3.329 ble bygget

Men: Man kunne altså få todørs luksus-Volvo allerede før den tid. Men bare om man bodde i USA, dit så godt som alle de kun 3.329 produserte eksemplarene av 262 GL ble sendt.

Del med Facebook-vennene dine!

Det kan se ut som en 242, men kromlister langs kanaler og hjulbuer avslører at vi har med en finere bil å gjøre. Å sette de brede 260-baklysene på en 240-seriebil var et råkult custom-triks en gang i tiden, men her er det altså originalt. (Foto: Finn.no)

Nå har minst ett eksemplar kommet tilbake over Atlanteren, og det er bilen du ser på disse bildene. Den kan du til gjengjeld bli eier av for 75.000 kroner.

Se annonsen her:

Selgeren i Skjåk, som noe kryptisk omtaler seg selv som ”nabo´n til Mølmen”, mener bilen trolig er Norges peneste, som en følge av antagelsen om at den trolig også er landets eneste. Det er en form for logikk vi har sans for. Så skal det sies at den også ser hel og grei ut på bildene.

Solgt ny i Oregon

Annet er det vel heller ikke å forvente med en kilometerstand tilsvarende 51.000 miles. For her er det selvsagt speedometer i miles, oransje parklys og doble, runde frontlys av amerikansk type – i USA fikk som kjent ikke bilene ha annet enn helt kvadratiske eller trill runde hovedlys før langt inn på 1980-tallet.

Les også: Få biler skaper debatt som gamle Volvo-klenodier...

Som del av de amerikanske spesifikasjonene har bilen selvsagt også sidemarkeringslys, og her har man tydeligvis byttet ut de røde bak mot oransje, som må til for å få godkjent bilen i Norge. Ellers virker denne bilen å være nøyaktig slik den var da den ble solgt ny i Astoria i Oregon, på den amerikanske nordvest-kysten.

Godt utstyrt på USA-vis

260-serien ble solgt med påkostet velour eller skinn i interiøret, til forskjell fra 240-seriens skai og adskillig simplere stoffer. Også denne todørsvarianten har skinninteriør, og selvsagt automatgir, som var bortimot standard på bilene som ble levert i USA.

Bilen virker ren og ryddig, og mindre kan man vel heller ikke vente når selgeren lover at speedometerstanden på 51.000 miles er ekte vare. (Foto: Finn.no)

Air condition var også ”normalt” på USA-bilene, og er på plass her også – i tillegg til, faktisk, soltak. Når du også får ting som elvinduer, farget glass og så videre, kan vi trygt slå fast at det er en meget godt utstyrt Volvo vi snakker om.

Om bilen er Norges eneste kan vi ikke gå god for, men vi har i hvertfall aldri sett en 262 GL her i landet tidligere. Ei heller i Sverige har vi sett flere enn to-tre annonsert til salgs siden vi selv ble klar over disse bilene for 15-20 år siden.

Les også: For mye drag på damene? Denne bilen kurerer det!

En skikkelig sjeldenhet

Som på all annen Volvo 260 må du være forberedt på at den franske V6-motoren kanskje ikke er verdens beste, men med godt stell har det vist seg mulig å få dem til å holde i lang tid også.

Og om du føler at Bertone-coupeene med ”262 C”-betegnelsen får mer oppmerksomhet i trafikken enn deg, kan du trøste deg med at selv de er ”hyllevare” i forhold: Mens denne som nevnt kun ble produsert i 3.329 eksemplarer i 1975 og 1976, ble den flashy Bertone-coupeen bygget i ”hele” 6.622 eksemplarer mellom 1977 og 1981.

Gjett hvilken av de to som vil vekke mest oppsikt på et treff for virkelige Volvo-entusiaster...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Denne 264en ble solgt for 145.000 kroner på auksjon