Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Canal Digital og TV 2 er enige om omfattende distribusjonsavtaler. TV 2s kanaler vil dermed være tilgjengelig i årene som kommer for nærmere én million husstander som er kunder på kabel og parabol hos Canal Digital. Avtalen er ifølge partene tilpasset en moderne tv-hverdag og vil inkludere nye og fremtidsrettede tjenester.

Kanalene vil være tilgjengelige senest 3 mai.

– Dette er en gledens dag for TV 2 og for norske TV-seere. Jeg er veldig glad for at vi endelig er blitt enige med Canal Digital. Vi har kjempet om å få anerkjennelse for verdiene av det redaksjonelle innholdet som hver og en i TV 2 produserer, som seerne ønsker og som distributørene trenger, sier sjefredaktør Alf Hildrum til TV2.no.

Forhandlingene har kostet

Det er også en stor økonomisk avtale, og det er sentrale og viktige prinsipper som nå har falt på plass.

– Det har dessverre kostet oss en del i form av at vi i en altfor lang periode har vært av med alle kanaler utenom TV 2 Hovedkanalen på kabel hos CDK. Men nå kan vi se fremover, for vi har fått en avtale som gir oss et godt økonomisk fundament med muligheter for videre utvikling.

Hildrum viser til at seerne nå kan glede seg til blant annet fyldig dekning av høstens stortingsvalg, store underholdningssatsinger med en ny sesong med «Skal vi danse», og TV 2s brede sportssatsing med store sportsbegivenheter som fotball-VM og Vinter-OL i 2014.

Bra for kundene

– Vi er tilfreds med at vi nå har fått på plass en god treårsavtale med TV 2 som sikrer alle Canal Digitals kunder tilgang til TV 2s kanaler. Vi er spesielt opptatt av at dette er en fremtidsrettet avtale som på sikt gjør at vi kan levere en tv-opplevelse som er både mer valgfri og fleksibel for kundene både hos kabel-tv og parabolselskapet, sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør for strategi og innovasjon i Telenor Group, og styreleder i Telenor Broadcast Holding AS og Telenor Norge AS

Nye tjenester

Selskapene understreker at forhandlingene har vært lange og krevende, men at de nå har kommet fram til et resultat hvor begge parter er fornøyd med resultatet og de muligheter avtalen gir for videre utvikling. Avtalen omfatter flere nye tjenester, deriblant muligheten til å se TV 2s programmer gjennom ulike arkivtjenester.

– Det viktigste for oss har vært å sikre en fremtidsrettet avtale som løser alle tidligere uenigheter og som gjør at vi kan fokusere på videre samarbeid. Nå gleder vi oss over avtalen, og at vi i fellesskap med TV 2 vil utvikle tv-tjenester som er tilpasset en moderne tv-hverdag for våre kunder, sier Morten Karlsen Sørby.