CR-Z og DS3: Gjør kupp på sjelden bruktbil

Disse var hotte – nå er de billige.

De var hotte da de ble lansert   men har ikke helt klart å opprettholde nyhetens interesse. Resultatet er at du nå kan få dem til svært redusert pris som bruktbil.
De var hotte da de ble lansert men har ikke helt klart å opprettholde nyhetens interesse. Resultatet er at du nå kan få dem til svært redusert pris som bruktbil.

Hvis du er på jakt etter en nyere bruktbil som skal koste lite, men samtidig se litt barsk ut og være morsom å kjøre, er det ikke så mange alternativer. Men det finnes noen.

Vi har funnet to biler som koster under 200.000 kroner, skiller seg ut i trafikken, har bra med utstyr, morsomme kjøreegenskaper og som bare er to-tre år gamle.

Her kan du gjøre et kupp – og få mye bil for pengene om du tør å gå litt utenfor stien som alle de andre kjører på ...

LES OGSÅ: Denne bilen kan gå på luft!

Designmodell

Vi starter med en franskmann. Den vesle sjarmøren DS3 kom til verden som den første i Citroëns DS-serie. 3-eren var starten på relanseringen av DS-navnet, som noe kult og litt mer spesielt enn de vanlige modellene.

I ettertid har vi fått både DS4 og DS5 – som også lever opp til ambisjonen om at designet skal prioriteres foran praktiske egenskaper. Og det er neppe mange som mener at dette trekløveret av biler er kjedelige å se på.

Heller ikke DS3.

DS3 interiør
DS3 interiør

Les vår test av storebror DS4 her

Premiumfølelse

God støydemping og et interiør med veldig mange detaljer er med på å gi premiumfølelse. Kjøreegenskapene heller mot sporty og er absolutt ikke franskmyke.

Plassen er så som så – og det er vel neppe noen overraskelse når en ser på de fysiske målene. Men det duger for to på helgetur. Og barn kan sitte i baksetet.

Les bruktbilguiden på Citroën DS3 her

Gjør et kupp

DS3 racing
DS3 racing

Blant de mer vanlige motoralternativene er dieselen på 112 hk. Den sikrer 0–100 km/t på 9,8 sekunder. Ingen rakett kanskje, men det føles kjappere ut enn det er i den vesle bilen.

Startprisen på denne modellen var 226.900 kroner – før diverse utstyrspakker – og her var det mye å velge mellom. Hvis du ville, var det ikke noe problem å bruke ganske mye penger på en DS3.

Nå får du 2010-modell med bra utstyrspakke og fra merkeforhandler, til 169.000 kroner.

Og husk, dette er oppgitt pris. Her er det bare å prute, for disse bilene selger seg absolutt ikke av seg selv!

Klikk her for å se hele annonsen

Ingen konkurrenter

Honda markedsfører CR-Z som en sports-hybrid-coupé, og på sett og vis har den egentlig ingen konkurrenter. Da den var ny, startprisen på denne bilen 269.000 kroner.

Bensinmotoren på 1,5 liter og 114 hester har følge av en liten elmotor på 14 hester, den samme som sitter i Honda Insight.

CR-Z er første hybridbil med manuell (6-trinns) girkasse, ellers er det automatgir som piner forbruket lengst ned på hybrider.

LES OGSÅ: Honda Prelude: Sportsbil til 35.000 kroner

Forbruket imponerer ikke

CR-Z interiør
CR-Z interiør

CR-Z kniper seg så vidt under ti sekunder til 100 km/t, og bruker 0,50 liter på blandingskjøring, egentlig intet imponerende resultat.

Den har frekke og særpregede linjer, men bakseteplassen holder bare til småbarn.

På veien oppfører den seg presist og underholdende, og kjørefølelsen kan stilles mellom sport, normal og økonomi.

Les vår store test av Honda CR-Z her

Prut til du blir flau – og så litt til

På det bruktmarkedet ligger det relativt få modeller å velge mellom. Faktisk bare åtte stykker – og prisene starter på 189.000 kroner. Men legger du på 10.000 til får du en fin bil i moteriktig hvit farge, med 36 måneders garanti, tilstandsrapport og full servicehistorikk.

Igjen, prisen som brukes i annonsen må i beste fall kunne omtales som veiledende. Her kan du nemlig prute til du blir flau, og litt til, før du eventuelt slår til.

Det er ingen kø av kjøpere på denne bilen heller.

Klikk her for å se hele annonsen

CR-Z eksteriør
CR-Z eksteriør

LES OGSÅ: Honda CR-V: Norsk familiefavoritt blir billigere