Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du ha familie-stasjonsvogn med god plass og firehjulstrekk – da kan det være vanskelig å komme unna dette trekløveret.

Audi A4 Allroad, Volkswagen Passat Alltrack og Skoda Octavia Scout kommer fra samme konsern og har veldig mye til felles. Men her er det også ulikheter – særlig når det gjelder pris.

På TV

På Broom TV tok Jan Erik Larssen og bilekspert Benny Christensen med seg bilene ut på et jorde – og satte firehjulstrekk-systemene på prøve.

– Dette er biler mange familier drømmer om. Samtidig er det biler som er laget for å appellere til forskjellige kundegrupper. Derfor var det ekstra spennende å gå dem litt i sømmene og se på ulikhetene, sier Benny.

Status-stasjonsvogner i duell: A6 Avant vs. 520 D Touring

Skoda er rimeligst

Skoda Octavia Scout er den rimeligste. Dette er en spesialversjon av bestselgeren Skoda Octavia stasjonsvogn. Scout har firehjulstrekk og en stylingpakke som understreker at dette er en bil med litt offroad-faktor.

Den har også høyere bakkeklaring enn standard Octavia og skal kunne forsere litt dårligere hytteveier og litt høyere brøytekanter enn de tradisjonelle stasjonsvognene med 4x4.

Del med Facebook-vennene dine

Under 400.000,-

Skoda er kjent for prisgunstige modeller. Det gjelder også Octavia Scout, med en startpris på 379.400 kroner, da med en velkjent 140-hesters dieselmotor under panseret.

De som foretrekker bensinmotor med litt trøkk, kan velge 160-hesters TSI. Da står det 396.400 kroner på prislappen. Relativt mye penger for en Skoda, men samtidig helt klart også mye bil for pengene.

Scout er hevet litt og ser tøffere ut enn standard Skoda Octavia med firehjulstrekk.

Les testen av Octavia Scout – klikk her:

Folkelig Passat

Volkswagen Passat Alltrack er "offroad-versjonen" av bestselgeren Passat stasjonsvogn.

Her er det snakk om et ganske diskret stylingkit, forbedret 4x4-system og litt høyere bakkeklaring enn det vi finner i "standard" Passat stasjonsvogn med 4Motion.


Skiller seg ut i mengden

Tanken bak bilen er å gi Passat-kjøperne et alternativ som skiller seg litt ut i mengden. Alltrack er basert på utstyrsnivået som heter Comfortline. Interiøret er ikke spesielt eksklusivt, men det er fullt mulig å bygge ut med mye ekstrautstyr.

Rimeligste Alltrack får du fra 446.200 kroner, da med 140-hesters TDI. Flotter du deg med 210-hesters bensinmotor, starter det på 579.300 kroner.


Spesialutgaven Alltrack er med på å løfte Passat-salget, den har litt høyere bakkeklaring og diskret offroadstyling som skiller den fra "vanlig" Passat.

Klikk her for å lese testen vår av Passat Alltrack

Premium-alternativet

Audi er premium-merket i dette trekløveret. Under skallet er det mange deler som går igjen med de to andre – men bak rattet i A4 Allroad tenker du neppe over det.

Dette er en komfortabel, støysvak og rommelig bil. Tidligere generasjoner A4 har vært trange både for passasjerer og bagasje, men nå har den vokst atskillig.

Rimelig – men ...

Audien har et mer avansert firehjulstrekksystem enn sine konsernbrødre, det får vi også erfare i praksis.

Startprisen er nesten overraskende gunstig, den er bare noen tusenlapper høyere enn på Passat Alltrack. Du får A4 Allroad fra 452.000 kroner, men OBS: Her blir det fort mye dyrere når du har fått inn "nødvendig" utstyr. Dyreste versjon har 3-liters dieselmotor og starter på 694.600 kroner.

A4 Allroad er en kompakt, men relativt rommelig stasjonsvogn - med Audis anerkjente Quattro-system.


Klikk her for å lese testen av A4 Allroad