Bilen min Ford Mustang Convertible: Heftig - og sjelden

Sverre har en Mustang med virkelig spesiell historie.

Noen biler er morsomme bare for det de er, andre for det de har vært med på. Sverre Kahrs Mustang er en artig bil på alle måter   les hvorfor. (Foto: Privat)
Noen biler er morsomme bare for det de er, andre for det de har vært med på. Sverre Kahrs Mustang er en artig bil på alle måter les hvorfor. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

For noen er hobbybilens spesifikasjoner og egenskaper det eneste viktige; hvordan den er satt sammen og hvordan den oppleves. For andre er historikken; spor fra tidligere eiere og tanken på hva den har opplevd gjennom et langt liv, minst like fascinerende.

Les også: Cougar - finere enn Mustang, men mindre populær

Noen kan glede seg over begge deler på én gang. Og det er et slikt tilfelle vi står overfor her.

Artig – OG sjelden

Denne Mustangen er nemlig artig på flere plan. For det første – og mest påtagelige – er det en convertible-utgave fra mellom-året 1970. Dermed byr den på toppløs kjøreglede og et karosseri som ikke er det vanligste å se langs veien – 1970-modellen ble ”kun” produsert i drøyt 190.000 eksemplarer, dramatisk ned fra ca. 300.000 biler året før.

1969- og 1970-modellene ble litt rundere i formene, og spådde litt om hva som skulle skje når den litt større 1971-modellen kom. Produksjonsmessig ble 1969 et bra år, men det gikk dramatisk ned i 1970. (Foto: Privat)
1969- og 1970-modellene ble litt rundere i formene, og spådde litt om hva som skulle skje når den litt større 1971-modellen kom. Produksjonsmessig ble 1969 et bra år, men det gikk dramatisk ned i 1970. (Foto: Privat)

Et tegn på at den første storhetstiden var over for Mustangen, før den betydelig faceliftede og ”større” varianten kom som 1971-modell. Av de 190.000 1970-modellene var dessuten bare rundt 7.700 åpne utgaver.

Få åpne med big block

Om denne er forholdsvis uvanlig, er den også uvanlig frisk. Under panseret har den nemlig big block-åtteren med tilnavnet ”Cobra Jet” på hele 428 kubikktommer, eller rundt 7 liter, noe som ifølge Marti Auto Works kun ble levert i 123 åpne Mustanger det året.

Del med Facebook-vennene dine!

Hele 90 av disse ble for øvrig levert til Carroll Shelby for videreforedling til Shelby-utgaver, og dermed er den grønne, ”sivile” utgaven vi ser på bildene enda mer uvanlig.

Les også: Her er en annen Mustang med spennende film-historie

Så langt selve bilen. Det som gjør den ekstra morsom, i tillegg til det faktum at den er en godt bevart og fin gammel bil, er historikken. Denne bilen har nemlig rørt seg i eksklusive kretser en gang i tiden, og kanskje – bare kanskje – kan kjøreegenskapene og moroa den bød på ha inspirert en viktig del av filmhistorien.

Spennende film-historikk

Men det skal vi la eieren fortelle mer om med egne ord:

Eier: Sverre Kahrs, (55)

Bosted: Oslo.

Litt om meg selv: Jeg er bilmekaniker og motorbygger. Min store lidenskap er dragracing, og jeg innehar selv fire Europarekorder i dragrace, alle med egenbygde motorer.

Mustangen var aldri med på film, men vandret altså mellom to eiere med sterk tilknytning til James Bond-sirkuset i begynnelsen av sitt liv. (Foto: Privat)
Mustangen var aldri med på film, men vandret altså mellom to eiere med sterk tilknytning til James Bond-sirkuset i begynnelsen av sitt liv. (Foto: Privat)

Bilen: Ford Mustang Convertible 428-4V Cobra Jet, 1970-modell.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid bilen siden 2007.

Les også: Denne Mustangen kunne forandret bilhistorien

Hva har du gjort med den? Jeg har ikke gjort noe annet enn vanlig service på bilen.

Liker best med bilen: Det jeg liker best med den er utseendet og historien (se under).

Planlegger å selge den i USA

Liker minst med bilen: Det jeg liker minst er fargen, men siden den er original, skal den beholdes.

Beste opplevelse med bilen: Historisk sus! Dette oppleves hver gang den kjøres eller vises frem!

Fremtidsplaner med bilen: Jeg planlegger å gi den en lett originalrestaurering, og deretter å reise til USA for å selge den på auksjon, da markedet for samlere er langt større i USA enn i Europa.

Drømmebil: 2010 Aston Martin DB9.

Annet: Bilen har en spennende James Bond-historie, full av våpen, gale vitenskapsmenn, blod, onde mordere, Vodka Martinis og vakre kvinner:

Del med Facebook-vennene dine!

James Bond-director Harry Salzman, UK, bestilte bilen fra fabrikken i Dearborn, USA, i 1970, med følgende ekstrautstyr, som den dag i dag er fungerende: Sorte striper på panseret, sort top/cabriolet, differensialbrems (kalt «sperre» blant folk flest), elektrisk klokke/ur, whiteside dekk, servo skivebremser, servostyring, tiltratt, air condition, stereo og radio, intervall vindusviskere, «accessory package».

Sverre tror det beste markedet for denne bilen er samlermarkedet i USA, og vurderer å sende den over dit for salg på auksjon etter at den er totalrestaurert her i landet. (Foto: Privat)
Sverre tror det beste markedet for denne bilen er samlermarkedet i USA, og vurderer å sende den over dit for salg på auksjon etter at den er totalrestaurert her i landet. (Foto: Privat)

Salzman var en stor sigarrøyker, og førersetet har fortsatt et autentisk brennmerke etter en sigar.

Han solgte bilen til sin James Bond-kollega Maurice Binder, stunt coordinator og title designer for 16 av James Bond filmene, inkl den første, Dr. No.

Godt dokumentert

Bilens tredje eier var en pensjonert engelsk gentleman, og den fjerde er meg.

Alle har tatt vare på bilens originaldokumenter, servicekvitteringer mv, som jeg har overtatt, og jeg har også en ELITE REPORT fra Marti Auto Works, hvor alle produksjonsdata, VIN-nr (chassisnr) mv bekrefter den som den eneste som er bygget i akkurat denne utførelsen.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: På tide med egen Mustang? Les vår kjøpeguide:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Sverre om? Bruk kommentarfeltet under!