Navnet er KC Concept og bilen viser hvordan Geely i framtiden skal utnytte eierskap og teknologi fra Volvo. Under skallet er nemlig dette dagens Volvo S80.
Navnet er KC Concept og bilen viser hvordan Geely i framtiden skal utnytte eierskap og teknologi fra Volvo. Under skallet er nemlig dette dagens Volvo S80.

Emgrand KC: Dette er egentlig en Volvo

Men vi får neppe noen gang kjøpe den.

Etter at Volvos personbilavdelingen ble kjøpt opp av kinesiske Geely, har det ligget i kortene at det vil bli samarbeid mellom de to merkene i framtiden og ikke minst: At Volvos teknologi også skal brukes på Geely-produkter beregnet for det kinesiske markedet.

En av planene er å la gamle Volvoer få leve videre i Kina, og bilen på disse bildene er et eksempel på akkurat det.

Del med Facebook-vennene dine

Runde linjer

Under den pågående bilutstillingen i Shanghai viser nemlig Geely denne bilen, en firedørs sedan med coupe-aktige og svært runde linjer.

Konseptet har fått navnet Emgrand KC og skal være på markedet i 2015.

Concept Universe: Volvo har også vist luksusbil


Trekker på årene

Det mest interessante med den er det som ligger under skallet her: Der finner vi nemlig plattform og det meste av teknikk fra dagens Volvo-flaggskip S80.

Den begynner å trekke på årene og er strengt tatt moden for utskifting allerede. Derfor mener kineserne tydeligvis at det er på tide å videreføre den i Kina.

For gammel? Les testen vår av Volvo S80 her:


Krevende jobb

Planen skal være at KC skal toppe Geelys eget premium-merke, kalt Emgrand. Dermed skal den gå i strupen på biler som Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6.

Det må trygt kunne kalles en krevende jobb, men Geely skal blant annet legge vekt på å tilpasse bilen til lokal smak. I og med at den er utviklet i Kina, mener de å kunne treffe bedre enn det konkurrentene gjør med sine mer forsiktig Kina-tilpassede modeller.

Kommer med SUV

Volvos tidligere designsjef Peter Horbury har stått for utseendet. Han er nå ansvarlig for alt design innenfor Geely-konsernet.

Emgrand KC blir etter alt å dømme den første av Geelys Volvo-baserte modeller ut på markedet. Men det er også kjent at de har kommet langt med en SUV basert på dagens XC90. Også det en bil som nå er solid på overtid.

Hjemmemarkedet i Kina har høyeste prioritet – og et solid potensial. Det er derfor neppe grunn til å vente at Geely kommer til å eksportere denne bilen til Europa.

LES OGSÅ: Denne Saaben flyttet til Kina

Her er det hint fra både Jaguar og Audi - for å nevne noen. Emgrand KC blir etter alt å dømme første bil ut i Geelys eget premiummerke.
Her er det hint fra både Jaguar og Audi - for å nevne noen. Emgrand KC blir etter alt å dømme første bil ut i Geelys eget premiummerke.

LES OGSÅ: Her er to drømme-SUVer i duell