Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Den ser sinna ut - og skinnet bedrar absolutt ikke. Dette er et ekte råskinn fra BMW.
Den ser sinna ut - og skinnet bedrar absolutt ikke. Dette er et ekte råskinn fra BMW.

Test BMW 3-serie 335i H sedan: Kan være livsfarlig for førerkortet ditt

BMW har laget hybridbil - på en nesten skummelt morsom måte.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hybridbil kan være snusfornuftig og relativt miljøvennlig, som i pioneren og bestselgeren Toyota Prius. Men det kan også være noe helt annet - som i bilen jeg sitter bak rattet i akkurat nå: BMW 335iH sedan.

Forskjellen er at der mange hybridbiler er konstruert slik at tradisjonell motor og elektrisk motor til sammen skal gi tilstrekkelige ytelser, har BMW her begynt med en bensinmotor som er mye mer enn tilstrekkelig i seg selv. Og så har de slengt på en elektromotor i tillegg.

Konkret snakker vi 3-liters bensinmotor med twin scroll-turbo. Den har 306 hestekrefter å by på. Så kommer elektromotoren på 55 hestekrefter i tillegg.

Sammen blir det et seriøst kraftverk og en av de morsomste bilene jeg har kjørt på veldig lenge.

Med åttetrinns automat er startprisen 795.400 kroner. Du blir neppe veldig overrasket når du får høre at testbilen koster en smule mer enn det. Her er det nemlig "nødvendig" ekstrautstyr som strekker seg over et par A4-sider og som gjør at prisen til slutt ender på 1.074.290 kroner. Ja, nesten 1,1 millioner kroner for en 3-serie sedan ...

Uten å forskuttere noe som helst, er det vel grunn til å tro at den neppe får mange poeng i øvelsen "mest bil for pengene".

Men resten lover absolutt bra. Bli med på kjøretur!

LES OGSÅ: Dette utstyret kan bli dyrt å droppe

Hvordan er den å kjøre:

BMW 3-serie sedan er en elegant bil i utganspunktet - og den ser ikke dårligere ut i denne versjonen! Det eneste vi stusser litt på er det store "ActiveHybrid 3"- merket på C-stolpen, det virker nesten litt malplassert i denne sammenhengen.

Fantastisk morsom! Det er bare ett problem her (som egentlig er ganske stort): De norske fartsgrensene. Kraftverket under panseret rekker nesten ikke starte opp skikkelig før speedometeret forteller at nå er det bare å slippe gasspedalen.

Her kjenner jeg akutt behov for å ta med bilen på Kiel-båten, få en god natts søvn - og så våkne opp dagen etter og sette kursen sørover på Autobahn. Det ville vært arbeidsdagen sin, det!

I stedet kjører jeg på norsk motorvei og innover i telehiv-utsatte Maridalen, der selv 60 km/t er egnet til å gjøre meg nesten uvel bak rattet, fra kombinasjonen skarpe svinger og like skarpe telehiv-dumper.

Balansen i bilen er nydelig, styringen BMW-perfekt, understellet er ja takk til både komfort og sportslighet. Dette er virkelig en kjøremaskin og du skal ha seriøs selvdisiplin hvis du klarer å holde deg unna hastigheter som fort kan gi både prikker og det som verre er.

LES OGSÅ: Tre heftige drømmebiler - til under én million

Finest utenpå eller inni?

Det er tysk-seriøst og ganske mørkt innvendig - akkurat som det skal være i en BMW. Kjempegode seter, lav sittestilling, et ryddig og intuitivt dashbord. Pluss også til rattet. Akkurat passe tykt og i mykt, deilig skinn.

Eksteriøret er også ganske diskret. Men er du litt kjenner, ser du at dette ikke er standard 3-serie. Her er det full M-sportpakke både utvendig og innvendig.

Den ser lav, bred og sint ut. 3-serie sedan er en lekker bil i utgangspunktet og her er den blitt løftet akkurat passe ekstra. Det eneste som skurrer litt er det store "ActiveHybrid 3"-merket som er plassert på C-stolpen. Det ser nesten litt malplassert ut.

Interiøret er både sporty og påkostet - men det skulle da også bare mangle når det står over en million på prislappen.

LES OGSÅ: Denne er en prisbombe - på en måte ...

Hvordan er plassen?

Batteripakka stjeler 90 liter fra bagasjeromsplassen, det vil si at det er 390 liter igjen til bagasje.

Varme i rattet og også i baksetene - det er blant godbitene når du drar på litt i ekstrautstyrlista hos BMW.

Dette er en gjenganger på hybridbiler og gjør at du må pakke ekstra økonomisk.

Som familiebil blir den litt snau, men det gjelder jo også forsåvidt de fleste andre sedaner i denne klassen. Kupéen er heller ingen plassorgie, men fire voksne har grei plass. Bak er beinplassen god, men du skal ikke være mye over 1,80 meter før takhøyden begynner å føles knapp.

Del med Facebook-vennene dine

Går den bra?

Den går ikke bra - den går som et uvær! Her har vi altså en 3-liters bensinmotor på 306 hestekrefter. Ikke så verst i seg selv, akkurat. Dessuten har den hjelp av en elektromotor på 55 hestekrefter. Når dette er summert på riktig tysk ingeniør-måte (ikke spør meg hvordan), blir det offisielle tallet 340 hestekrefter og 450 NM.

Jeg hadde ærlig talt ikke stusset om tallet hadde vært 500 hestekrefter.

Det er et helt utrolig skyv i denne motoren. Momenkurven er flat fra 1200 til 5000 omdreininger. Åttetrinnsautomaten bare jager på - og uten voldsom selvdisiplin er det farvel til førerkortet før du vet ordet av det. 0-100 km/t tar 5,3 sekunder.

BMW har også jobbet med lyden. Det høres gromt og sinna ut allerede på tomgang, oppover i turtallsregisteret er gåsehuden der hele tiden.

Apropos lyd: Her er en superbil i tunnel!

"Ready" står det i turtelleren - og det kan vi trygt si at bilen er når du trykker gasspedalen i bånn!

LES OGSÅ: Glem fornuften - sjekk denne!

Og hva er konklusjonen?

Som vi var innom i starten: Dette er ikke en bil som skal vurderes i kategorien "mest mulig bil for pengene". Strengt tatt gir den vel ikke mye mening uansett kategori - hvis vi skal se veldig nøkternt og fornuftig på det. Her hadde det nok vært både enklere og smartere å trimme opp motoren litt ekstra - framfor å rykke inn med elektromotor og batterier, ekstra kiloer og alt som hører til. Men like moro hadde det neppe blitt.

Det beste med denne bilen er det voldsomme skyvet som bare varer og varer. Det er temmelig unikt - og veldig, veldig moro.

Og skulle du bry deg noe som helst om sånne ting, kan du jo glede deg over at gjennomsnittsbruket er oppgitt til 0,59 liter/mil og at C02-utslippet er på 139 gram/km. På en bil med 340 hestekrefter! Men begge disse tallene er naturligvis langt unna rekkevidde hvis du ikke holder deg konstant på matta og knapt rører gasspedalen.

Så hvis du elsker å kjøre bil, har god råd og dessuten synes det er moro med teknologi som veldig få andre har på BMW-en sin: Da er dette absolutt noe å tenke på. Men bilen burde strengt tatt også kommet med en ekstra advarsel når du trykker inn startknappen og displayene våkner til liv: "Pass på førerkortet ditt - husk at du bor i Norge!"

Bil: BMW 335i H ActiveHybrid 3 Motor: 3-liter bensin og elmotor Effekt: 306 hk/400 nm og 55 hk. Samlet effekt: 340 hk. 0–100 km/t: 5,3 sek. Forbruk: 0,59 l/mil Bagasjerom: 390 liter Pris: Fra 795.400.000 kroner, testbil 1.074.290 kroner.

Denne vinkelen er det nok de fleste andre får se BMW 325i H fra. BMW har laget et ekte hybrid-råskinn.


LES OGSÅ: Volvo V60 Hybrid - ikke helt billig den heller