00_Honda NSX eksteriør forfra
00_Honda NSX eksteriør forfra

Honda NSX: Entusiastene punger ut – for bil som ikke finnes

200 kjøpere har betalt depositum. Men må vente i minst to år ...

Honda er ikke mest kjent for sine sportsbiler, men de har i alle fall et par. Den mest spennende er vel strengt tatt en såkalt superbil, og heter NSX. Siden den kom på markedet i 1990 har den rukket å bli smått legendarisk.

Den ble produsert fram til 2005 – og så var det dessverre slutt. Etter at 18.000 biler var solgt.

Men nå er det endelig klart at det kommer en oppfølger – og kundene står allerede i kø. To år før bilen blir ferdig har 20 kunder i England betalt 45.000 kroner i depositum for å sikre seg den nye NSX-en.

20 britiske Honda-entusiaster har alt punget ut rundt 45.000 kroner for å sikre seg retten til å sitte i denne coupeen. Men hvilke ytelser bilen deres vil få, hva den vil koste og akkurat hvordan den bli seende ut vet ikke kundene noe om enda.
20 britiske Honda-entusiaster har alt punget ut rundt 45.000 kroner for å sikre seg retten til å sitte i denne coupeen. Men hvilke ytelser bilen deres vil få, hva den vil koste og akkurat hvordan den bli seende ut vet ikke kundene noe om enda.

LES OGSÅ: Honda NSX: Sjelden superbil – til Passat-pris

Vet lite

Kanskje ikke så rart. NSX var ikke bare uvanlig elegant å se på, den kunne også by ekstreme kjøreegenskaper. Og kanskje best av alt, den var langt mer driftssikker enn de fleste av konkurrentene.

Kundene forventer mer av det samme når generasjon to kommer.

Men entusiastene som gladelig punger ut depositum nå vet foreløpig bare at det er en NSX på vei. Akkurat hvordan den blir seende ut, hva den vil koste, hvilke ytelser den har og hvordan den blir å kjøre har de enn så lenge ikke noe peiling på.

LES OGSÅ: Honda NSX: Her er superbilen du har råd til

Hybrid

En viss anelse om utseendet har de riktignok. Bildene vi viser her er av konseptbilen – og kan gi vann i munnen på enhver bilentusiast – men nøyaktig hvordan produksjonsmodellen blir seende ut vet ingen enda.

Det som imidlertid er klart, er at bilen får firehjulstrekk og en hybrid-drivlinje.

Den midtmonterte bensinmotoren er en V6-er som driver bakhjulene, mens to elmotorer sørger for drahjelp foran.

Ytelsene gleder vi oss til å høre mer om. Men skal det være raskt nok, må den klare 100 km/t på godt under fem sekunder ...

LES OGSÅ: De beste og dårligste bruktbilene

00_Honda NSX eksteriør bakfra
00_Honda NSX eksteriør bakfra

Gni seg i hendene

Interiøret ser ut til å bygge opp om opprinnelsen. Det betyr et oversiktlig dashbord med få knapper, høy midtkonsoll og klart sportslig tilsnitt. Ganske enkelt lekkert – og det ser egentlig ganske så produksjonsklart ut også, synes vi.

Og hvis kjøreegenskapene klarer å matche foregående modell og det nye, barske utseendet, så tipper vi de som har bestilt bilen vil gni seg fornøyd i hendene.

Fornøyd sjef

Honda-sjef i England, Phil Crossman, er naturligvis fornøyd med pågangen.

– Vi er fortsatt to år unna lansering av bilen, men har likevel mottatt 20 depositum, før vi har annonsert priser eller sett produksjonsmodellen, sier han.

Crossman er overbevist om at etterspørselen bare vil øke etter hvert som lanseringen nærmer seg.

00_Honda NSX eksteriør
00_Honda NSX eksteriør

LES OGSÅ: Hvorfor faller denne så voldsomt i pris