Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Harald var ikke i tvil da førproduksjonsmodellene av Saab 9-5 SportCombi kom på auksjon - han måtte sikre seg et eksemplar! Og for 475.000 kroner ble han stolt eier av en virkelig sjelden bil. (Foto: Privat)
Harald var ikke i tvil da førproduksjonsmodellene av Saab 9-5 SportCombi kom på auksjon - han måtte sikre seg et eksemplar! Og for 475.000 kroner ble han stolt eier av en virkelig sjelden bil. (Foto: Privat)

Saab 9–5 SportCombi: Harald sikret seg helt unike biler på auksjon

Nå jobber han for få skilter på dem også. Møt super-entusiasten:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Saab gikk konkurs like før jul i 2011, hadde de to helt nye modeller som skulle kommet ut på markedet.

Produksjonen av SUV-en 9-4X var påbegynt i Mexico – mens helt nye eksemplarer av nye 9–5 SportCombi hadde rukket å rulle av samlebåndet i Trollhättan.

Supersjeldne biler

Så var det kroken på døra, og disse to modellene fikk aldri anledning til å gjøre det de var ment til: Nemlig sikre videre drift for Saab.

I stedet ble det skifterett og konkursbo – og ut av konkursboet har det siden kommer et par auksjoner i regi av bil-markedsplassen KVD som virkelig har bydd på godbiter. Her har det nemlig vært mulig å sikre seg supersjeldne biler som aldri rakk å komme ut på markedet.

Bare ett bilmerke

Interessen var stor blant Saab-entusiaster fra hele verden. Og en av dem som virkelig benyttet anledningen og slo til på dette var Harald Østbø (31) fra Tromsø.

For ham er det bare ett bilmerke: Nemlig Saab. Og da lar du ikke en slik mulighet gå fra deg!

LES SAKEN: Nå kan du kjøpe Saaben som aldri kom i produksjon

Hadde bestilt

– Nei, da nyheten om den første auksjonen kom, var jeg fast bestemt på at dette måtte jeg få til. Før Saab gikk under, hadde jeg allerede bestilt nye 9–5 stasjonsvogn hos forhandleren i Tromsø. Den bestillingen ble det jo ikke noe av da fabrikken gikk konkurs.

– Men her fikk jeg altså en ekstra mulighet. Da var det bare å dra ned og se på bilen, finne ut mest mulig om den – og gjøre seg klar til budrunde, forteller Harald.

9-5 SportCombi er bilen som kunne reddet Saab - men dessverre kom den for sent til å kunne gjøre noen forskjell for det svenske merket.

Vi hadde spionbildene: Denne bilen er Saabs siste halmstrå

Svensk bilforhandler

Og budrunde ble det da eksemplar nummer ni av Saab 9–5 SportCombi ble presentert. Et eksemplar med dieselmotor og firehjulstrekk. Bilen hadde vært brukt til utstilling og var blant annet et av trekkplastrene på Saabs stand under bilutstillingen i Genève, der bilen vakte stor oppsikt.

En Saab-forhandler fra sør i Sverige var fast bestemt på å sikre seg dette eksemplaret. Det var også Harald fra Tromsø. Og han stakk til slutt av med bilen – og fikk tilslaget på 475.000 kroner.

Galskap?

– Men 475.000 kroner for en førserie-bil som ikke engang er typegodkjent – er ikke det galskap?

– Tja, noen vil kanskje mene det. Men dem om det! Jeg er bare glad for at jeg har klart å sikre meg en helt unik bil, som jeg skal ta vare på og sikre for ettertiden. For dette er en del av Skandinavisk bilhistorie – samtidig som det er en topp moderne og nydelig bil, sier Harald.

LES OGSÅ: De reddet Saab-museet

Ikke mulig å få skilter

– Førserie-bil, betyr det at den ikke er helt ferdig?

– Det betyr egentlig bare at den er laget før den egentlige produksjonen kom i gang. Etter hva jeg har sjekket og klare å finne ut, er den helt som produksjonsbilene skulle ha vært. Alt er på plass, byggkvaliteten er på høyt nivå.

Det at bilen ikke er typegodkjent, betyr i utgangspunktet at det ikke er mulig å få skilter på den. Men Harald håper og tror at han skal finne en utvei.

Opp til Vegdirektoratet

– Ja, jeg har en søknad inne om å få registrert den på det som kalles "motorhistorisk grunnlag". Det er en sekkepost som i hovedsak brukes på eldre biler som av en eller annen grunn faller utenfor systemet. Men det kan brukes på nyere biler også og nå er det opp til Vegdirektoratet å avgjøre. Jeg krysser naturligvis fingre for at det skal gå i orden!

I så fall skal jeg betale inn avgiften – og så få skilter på bilen!

Sjelden japaner – denne har du neppe sett før?

Kjørte hjem til Tromsø

– Men vi må jo nesten spørre – hvordan er denne bilen å kjøre?

– Helt strålende! Jeg kjørte den selv hjem, fra Göteborg til Tromsø. Jeg har fra før nye 9–5 i sedanversjon. Det merkes naturligvis litt at stasjonsvogna er større bak, men både på støy og veiholdning er den svært lik sedanen. Jeg har absolutt ikke blitt skuffet, sier superentusiasten.

9–5 SportCombien sikret han seg på den første KVD-auksjonen. Så kom det en ny runde, med de aller siste bilene. Og han klarte ikke å ligge unna der heller.

En helt unik bil - i sin nye hjemby Tromsø. Harald kjørte selv Saaben sin oppover fra Göteborg etter at han fikk tilslaget på auksjonen. (Foto: Privat)

Siste sjanse: Dette skrev vi om auksjonen

Kjøpte en til

– Nei, jeg hadde jo lyst på en 9-4X også. Det er en Cadillac-basert SUV, bygget i Mexico, men med god Saab-faktor. Her stoppet produksjonen på 470 eksemplarer.

Flere av dem ble så hentet til Sverige og auksjonen der, og jeg fikk tilslag på et eksemplar, til litt over 200.000 kroner. Det synes jeg i utgangspunktet er et kjempekjøp, forteller Harald.

– Hvordan er det med registrering her?

– Det er ikke noe problem! Disse bilene har nemlig vært registrert i USA allerede. Jeg vet ikke hvorfor – men det gjør det langt enklere å få skilter på dem her hjemme. Aberet er bare at dette ikke akkurat en bilmodell tilpasset det norske avgiftsnivået. Det er snakk om 680.000 kroner i avgift hvis jeg registrerer den nå. Så her har jeg tenkt å se an litt – også i forhold til hvordan det går med 9-5en. Det er mulig jeg venter litt, men en dag skal det bli skilter på den også!

SUV-en 9-4X rakk heller aldri å komme i masseproduksjon - men Harald har sikret seg et eksemplar!

LES OGSÅ: NÅ er Saab-SUVen i produksjon

Vokste opp med Saab

Harald kommer fra en ekte Saab-familie. Til sammen har familien nå ni eksemplarer, blant dem en Sonett. Og ikke overraskende har Harald vokst opp i et Saab-baksete.

– Ja, pappa hadde 9000 og etter hvert 9–5 da jeg var liten gutt. Det var nok med på å skape interessen i utgangspunktet. Siden har jeg holdt meg til dette merket, med unntak av én Volvo. Min første bil var en 9–3. Jeg har nå også en 1973-modell Sonett og en 1991-modell 900 Aero cabriolet.

"Norsk" bilmerke

– Men hva er det med Saab som fascinerer så sterkt?

– En del av årsaken for min del er nok at dette er noe av det nærmeste vi kommer et "norsk" bilmerke. Jeg synes også det er svært imponerende hva Saab har fått til opp gjennom årene, med svært begrensede ressurser. De har virkelig vært en bilprodusent med særpreg og vilje til å gå egne veier.

Høy nostalgi-faktor – se reklamefilmen fra 1961

Håpet til det siste

– Det som har skjedd de siste årene har bare vært trist. GM trakk seg ut og det ble etter hvert klart at det gikk mot konkurs. Jeg var en av dem som håpet, helt til det siste – men det var altså ikke mulig å redde Saab. Det er trist for merket og alle entusiastene, men ikke minst var det trist for alle de som mistet jobben. Både hos Saab, hos underleverandører og i hele lokalsamfunnet, sier Harald og legger til:

– Derfor blir det litt ekstra viktig for meg å være med og bevare to av modellene som ikke rakk å komme skikkelig ut på markedet. Og så er det naturligvis hyggelig å kjøre noe ikke alle andre har. Du får et annet forhold til bilen din da. For meg handler bil om Saab – og derfor er jeg utrolig fornøyd med å ha sikret meg disse bilene, sier Harald.

Samler og entusiast? Dette skrev vi da Saaben ble solgt for 475.000,-

Denne helgen er Haralds sjeldne Saab et av trekkplasterne på Bodø Auto Show. Den stolte eieren er naturligvis også med! (Foto: Privat)

Saab 900 limousine: Bilen Saab aldri bygget