Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford har virkelig begeistret med sine ST-modeller de siste årene. Nå er tiden kommet til en helt ny - Fiesta ST har akkurat rullet inn i Norge, og da var vi naturligvis ikke sene til å få tak i den.

Med ST i navnet er forventningene høye – og det er redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som har gleden av å teste den.

I en uke skal han kjøre rundt i den oransje spretten. Og mye tyder på at det blir en hyggelig testperiode!

Les mer om Ford Fiesta ST her

Liten storsjarmør

– Vegard, er du der? Nå har vi forsøkt å ringe deg et par ganger uten hell. Det går bra?

– Heisann, Knut! Jada, alt vel her. Men har ikke prioritert å snakke i telefonen nå – rett og slett fordi jeg har hatt det så moro bak rattet i Fiestaen! Denne bilen er makeløst morsom å kjøre. Snakk om storsjarmør, eller, liten sjarmør er vel kanskje mer riktig å si. Den er jo under fire meter lang og veier så vidt ett tonn.

LES OGSÅ: Joakim har Ford Fiesta med gromlyd i

Dette interiøret oser sportslighet. Illrød belysning i dørlistene røper også at det er en ST vi har fått tak i.

Elsker å bli pisket

– Men du har parkert nå, eller?

– Jepp, nå står den og får igjen pusten, mens det knitrer under panseret. Men tro ikke at den har blitt plaget, denne bilen elsker å bli pisket opp i turtall. Når turtelleren klatrer oppover på skalaen øker bare frasparket mer og mer, helt opp til rødmerkingen 7.000 omdreininger.

– Den tåler å bli kalt en sportsbil altså ...

– Ja, det skal jeg love deg. 0–100 km/t går unna på under 7 sekunder, og den klamrer seg fast på veien i svingene. Den ligger paddeflatt – kort bil, lav vekt og en herlig motor. Det er tre suksessfaktorer på denne bilen.

– Visste du forresten at den ble testet over mer enn 5000 kilometer på legendariske Nürburgring Nordschleife-banen. Så her har en gjort grundig arbeid. Og det merkes!

Les vår test av Ford Fiesta Sport her

Kan bli skadet

– Du blir å finne bak rattet på denne bilen hele uka du nå da?

– Nei, det tør jeg ikke. Og det er ikke bare fordi jeg er redd for å få flere prikker i førerkortet Jeg må tenke litt på helsa også. For denne bilen er så stivt satt opp, og de norske vårveiene så skandaløst dårlige, at jeg kommer til å riste på meg både den ene og den andre skaden om jeg ikke tar noen lange pauser innimellom.

- Heldigvis er de nye Recaro-setene eksepsjonelt gode. Ellers hadde det blir virkelig ille.

LES OGSÅ: Ford Focus RS500: Matt svart – og supersinna!

Billig

Ford Fiesta ST har en 1,6-liters Ecoboost-motor under panseret. Den yter hele 182 hk, og er koblet mot en manuell girkasse.

I disse dager lanseres den på markedet i Norge. Konkurrentene er blant annet VW Polo GTI og andre småtasser som har mer krefter enn en skulle tro.

Prisen starter på 331.400 kroner.

– Ja, du får kjøre forsiktig videre da, så snakkes vi vel på kontoret?

– Forsiktig? Eh, ja, selvsagt. Vi sees!

Så lenge han ikke ristes fullstendig i fillebiter, kommer naturligvis Vegard tilbake med en grundig test av bilen om ikke så lenge!

Som far så sønn, Eirik (5), ELSKER Ford Fiesta ST. Særlig når pappa gir gass!

Ford har lang tradisjon for å lage spreke småbiler – her er en klassiker