Bak dette rattet vil du nok kunne få noen minneverdige bilturer - Mercedes nyeste medlem i AMG-familien er også det minste og det billigste. Men det vil koste å være kar i denne bilen også.
Bak dette rattet vil du nok kunne få noen minneverdige bilturer - Mercedes nyeste medlem i AMG-familien er også det minste og det billigste. Men det vil koste å være kar i denne bilen også.

Mercedes A-klasse: Dette er folkets nye luksusfavoritt

Storselgeren har gitt Mercedes kjempeløft.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn har stor sans for premiumbiler – og mens det er full krise i mange andre land, er det god kontroll på økonomien her hjemme. Det gjør at det er gode tider for de dyre merkene – den såkalte premiumklassen – og både BMW, Audi og Mercedes har lagt bak seg et strålende salgsår i 2012.

I år ser det også lyst ut – og først i løypa i denne klassen ligger Mercedes A-klasse. Etter noen år med heller tungt salg, har de virkelig fått fart på sakene. Katalysatoren for mye av veksten heter A-klasse.

Det er nå den 13. mest solgte bilen i Norge – og snart kommer det en ny, banebrytende modell.

LES OGSÅ: A-klasse er kåret til verdens vakreste bil

Testet innstegsmodellene

A-klasse er Mercedes første virkelig forsøk på å ta andeler i Golf-segmentet. Og snakk om å treffe blink på første forsøk. Den tøffe småbilen er allerede blitt en hit – og på rene VW-vis kommer Mercedes med den ene modellvarianten etter den andre. Du kan få den med automatgir, en rekke ulike motoralternativer og forskjellige utstyrsnivå – og snart kommer den som sedan.

Startprisen er 263.000 kroner – og dette er dermed den billigste personbilen i modellutvalget til Mercedes. Da får du A180 – som har bensinmotoren på 122 hk.

Vi har testet den – og ble imponert over hva innstegsmodellen kunne by på. Les hele testen her.

Vi har også testet innstegsmodellen med dieselmotor, A180 CDI. Den har 109 hk – og startprisen er 274.500 kroner. Les hele denne testen her

Kompakte A-klasse er en stor suksess for Mercedes - og leder an i salgsøkningen her hjemme.

GTI-konkurrent

Den dyreste modellen, enn så lenge, er A250. Dette er rene GTI-konkurrenten – og motoren yter 211 hk. Denne starter på 433.000 kroner.

Her får du en bil som gjør 0–100 på 6,6 sekunder – og som samtidig byr på beskjedent forbruk. Kun 0,61 l/mil. Denne har vi imidlertid ikke fått testet enda.

Litt senere kommer naturligvis Golf med sin egen nye GTI-modell. Så er spørsmålet hva prisen og ytelsene blir på denne.

LES OGSÅ: Nå blir grombilene fra Mercedes billigere

Billigst og raskest

Når vi sammenligner med konkurrentene fra Audi og BMW – er det kanskje ikke så rart at A-klasse er vinneren på salgslistene. Den koster nesten 30.000 kroner mindre enn sammenlignbare Audi A3 1,4 TFSI Sportback (5 dører). A3-en er også litt tregere til 100 km/t - den bruker 9,5 sekunder med manuell gir (9,2 med S-tronic).

BMW sin innstegsmodell i denne klassen, 114i, er også dyrere, riktignok bare knappe 6.000 kroner. Men den har mindre motor, 102 hk. Likevel henger den godt med på notene med de to andre når det kommer til ytelser, og er bare 0,1 sekunder tregere til 100 km/t.

Minst plass

Forbruket er omtrent lik på de tre bilene, men også her er A-klasse så vidt best. 0,43 l/mil klarer den seg med. Som må sies å være svært imponerende.

A3 er ikke mye verre, bare 0,44. Mens BMW har måttet finne seg i å ligge litt bak, til tross for at den har den minste motoren, 0,46 l/mil.

På ett område må Mercedesen imidlertid se seg slått – og for mange er akkurat det punktet ganske viktig. Da snakker vi om plass. bagasjerommet i A-klasse er både minst og ganske upraktisk utformet med tanke på ut- og innlasting. A-klasse rommer 341 liter, 1-serie 360 liter mens A3 er størst på 380 liter.

Så spørs det da, hva er viktigst for deg?

Hvilken ville du valgt i dette segmentet? Bruk kommentarfeltet under:

A-klasse skrått forfra

LES OGSÅ: A-klasse: Ny salgsrekord for Mercedes