Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Nå er nye Mitsubishi Space Star klar på det norske markedet - og over 300 kunder har allerede tegnet kontrakt på den lille sparebøssa.
Nå er nye Mitsubishi Space Star klar på det norske markedet - og over 300 kunder har allerede tegnet kontrakt på den lille sparebøssa.

Test Mitsubishi Space Star: Norges billigste kan være et smart kjøp

Mitsubishi flytter grensene - lanserer nybil fra 99.900 kroner.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste ting her i verden blir dyrere med årene. Det begynner for eksempel å bli noen år siden du kunne kjøpe helt ny bil i Norge til under 100.000 kroner.

Den siste jeg kan huske til den prisen var Daewoo Matiz. Og sant og si hadde jeg ikke trodd at vi noen gang skulle komme under sekssifret beløp for nybil igjen.

Men der tok jeg altså feil. På grunn av lave produksjonskostnader og ikke minst lite avgifter, har Mitsubishi klart å skvise sin nye småbil Space Star ned i 99.900 kroner, for aller billigste utgave.

Kjent navn

Da kommer riktignok leveringskostnader i tillegg, men likevel: Med dette har Mitsubishi Norges klart billigste bil akkurat nå.

Navnet Space Star kan forresten forvirre litt. De som har holdt godt rede på japanske biler opp gjennom årene, vil huske det fra tidligere: Da på en kompakt og firkantet liten stasjonsvogn med litt flerbruksbil-faktor. Den ble produsert side-om-side med Mitsubishi Carisma i Nederland og var så grå og kjedelig at det absolutt er lov å ha glemt den for lengst.

Når småbilen Colt nå har gått ut, velger altså Mitsubishi å hente fram Space Star-navnet igjen, i noen andre markeder heter nykommeren Mitsubishi Mirage.

Rimeliste Space Star er 1,0 i Inform-utgave. Den motoren har ikke kommet til Norge. Testbilen har i stedet 1,2 literen (80 hestekrefter, kontra 71 hos 1-literen). I høyeste utstyrsnivå Intense + koster den 141.400 kroner, da med manuell girkasse. Vil du ha CVT-kasse i stedet, står det 151.400 kroner på prislappen.

Med andre ord har vi beveget oss et godt stykke opp fra 99.900...

Navnet har vært brukt før - men da på en langt større bil enn dagens Space Star.

LES OGSÅ: De gjorde comeback - med Norges billigste

Kjøreglede: 3/6

Prismessig er vi på nederste hylle innen nybilverdenen, og da forventer vi heller ikke den store kjøreopplevelsen. Det er nok også smart, for Space Star er først og fremst et framkomstmiddel og ikke så veldig mye mer. Kjøreegenskapene er enkle og forutsigbare.

Det er bare å sette seg inn og kjøre avgårde, i alle fall etter at du har oppdaget at Mitsubishi har plassert startknappen til venstre for rattet.

Styringen er ullen og understellet bærer preg av spareløsninger. Det er litt hopp-og-sprett her - og dårlig asfalt merkes godt!

Motoren er villig nok. Den høres også godt. Mitsubishi har aldri vært kjent for å være særlig gode på støydemping, det kommer derfor ikke som noen stor overraskelse at du hører både dekk, motor og vindsus godt i Space Star.

Men den er i alle fall lettkjørt! Og i byen er dette en smart liten tass, med kompakte mål og kort svingradius. Motorvei går også greit, men driver du mye med langkjøring, er det nok andre biler du heller bør se nøyere på.

LES OGSÅ: Denne er liten - og veldig snill

Interiør/plass 4/6

Topputgaven Intense + har stor berøringsskjerm der du blant annet kan styre navigasjonsanlegget. Ikke hverdagskost i biler til under 150.000 kroner.

Space Star er Norges biligste bil, men den er absolutt ikke Norges minste bil. Med lengde på 3,71 meter plasserer den seg egentlig midt mellom de minste bilene på markedet - og det som tradisjonelt er hakket over. For å bruke et nærliggende eksempel: Den er 30 centimeter lenger enn en Toyota Aygo - men 18 centimeter kortere enn Toyota Yaris.

I praksis duger den faktisk helt fint for fire voksne. I baksetet er både beinplass og takhøyde imponerende god.

Space Star er faktisk registrert for fem, men de tre i baksetet bør absolutt ikke være for omfangsrike.

Bagasjerommet er på 235 liter, da snakker vi bedre egnet for handleposer enn feriebagasje!

På Intense + er det litt ekstra pynt i interiøret. Likevel ser det både enkelt og rimelig ut. Du er aldri i tvil om at du sitter i en bil der lav pris er noe av det viktigste. Forsetene er flate og uten særlig støtte noen veier, baksetet er nesten helt flatt.

Mange seter for lite penger - Mitsubishi har det også

235 liters bagasjerom betyr at dette ikke akkurat er bilen du fyller med folk og bagasje og drar på lang ferietur. Men til handleposer duger det fint.

LES OGSÅ: Minst bagasjerom? Sjekk disse!

Motor: 4/6

1,2-literen er tresylindret og det høres på lyden. Litt sinna gressklipper-faktor, men faktisk også ganske underholdende. I en bil som veier maks 865 kilo gir 80 hestekrefter helt greit overskudd. Motoren liker å jages og lyden gjør det også litt ekstra fristende.

0-100 km/t går på 11,7 sekunder med manuell girkasse, da er du overhodet ikke noen sinke i trafikken.

Toppfart på 180 km/t høres nesten litt farefullt ut i denne bilen - det har vi uansett ikke hatt mulighet til å teste. Snittforuket er oppgitt til snille 0,41 liter/mil.

I sum en helt grei motorisering på en bil som denne, vi er spent på å finne ut om 1-literen oppleves som mye latere når den etter hvert kommer.

Denne er mye større - men har også 1-liters motor

Design: 4/6

Også designet viser at dette er en gjennomført sparebøsse. Antallet karosserideler er holdt til et minimum, dermed blir det også mest mulig effektivt å sette den sammen.

Utvendig er dette typisk japansk småbil, uten særlig særpreg.

Det er neppe sånn at du kommer til å tenke at "Oi - der er nye Space Star" første gang du får se den i trafikken, da er det nok mer sannsynlig at du heller overser den og tror det er ett eller annet som du har sett før.

Men designet er rent og pent og klart mer vellykket enn flere av de minste konkurrentene på markedet.

Innvendig er det enkelt, selv om Mitsubishi har gitt denne varianten en stor enhent med blant annet navigasjon øverst i midtkonsollen- og noen kromringer og -lister her og der.

Space Star legger seg prismessig i samme klasse som de aller minste bilene - men byr på mer plass enn som så.

LES OGSÅ: En av de første som ble designet på datamaskin

Miljø / økonomi 4/6

Det er naturligvis startprisen som er det store trekkplasteret her. Mitsubishi har klart å presse den en hundrelapp under 100.000 kroner. I praksis blir det dyrere, ja fort ganske mye dyrere.

Testbilen er topputgaven med 1,2-liters motor og utstyrsnivå Intense +. Da står det altså 141.400 kroner på prislappen, vil du slippe å gire selv og heller velger CVT-girkasse, må du bla opp 10.000 kroner til. Da er vi plutselig i en litt annen prisklasse - og det kan for eksempel være fristende å sjekke hva du får hvis du legger på 20.000-30.000 kroner i tillegg til dette.

0,41 liter/mil er offisielt snittforbruk, det er det absolutt ikke noe å si på. Du havner heller ikke på svartelista hos de lokale miljøvernerne, med CO2-utslipp på 96 gram/km.

Verditapet kommer til å være hyggelig, i alle fall målt i kroner. Mitsubishi har generelt høy byggkvalitet, her er det også lite som kan gå i stykker. Slik sett er Space Star et både fornuftig og smart kjøp. Dessuten får du naturligvis fem års nybilgaranti på denne også.

LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst

Konklusjon: 4/6

Mitsubishi er alene om å tilby nybil til under 100.000 kroner på det norske markedet. Nye Space Star starter på "tilbudsprisen" 99.900,-.

Vi skulle gjerne kjørt innstegsversjonen med 1-liter og lite utstyr - da hadde vi virkelig fått et bilde på hvordan det er å kjøpe Norges billigste nybil. Når det står over 40.000 kroner mer på prislappen på testbilen, går vi litt glipp av det aspektet.

Men enn så lenge er den altså ikke tilgjengelig, og da får vi "nøye" oss med denne. Da sier førsteinntrykket at dette er en enkel, men helt kurant småbil.

Plassen er overraskende god og baksetet har grei plass til to voksne. Dette er rett og slett mer bil enn de aller minste konkurrentene som fort koster det samme.

For mange er det nok også positivt at Space Star er registrert for fem, selv om de tre bak da må være gode venner.

Mitsubishi har også puttet inn endel utstyr i denne utgaven som er med på å kamuflere at dette virkelig er en billig bil. Men på punkter som sittekomfort, støynivå og kjøreopplevelse på dårlig vei, blir vi likevel ikke lurt. Der skinner det tydelig gjennom at Space Star er et spareprodukt, hvor man har kuttet der det er mulig.

Bilen for deg hvis: Du vil ha en enkel og ukomplisert småbil med grei plass - til minst mulig penger

Ikke bilen for deg hvis: Du er opptatt av komfort og kjøreegenskaper

Bil: Mitsubishi Space Star 1,2 Intense + Motor: 1,2 liters bensin Effekt: 80 hk/106 NM 0–100 km/t: 11,7 sek. Forbruk: 0,41 l/mil Bagasjerom: 235 liter Pris: Fra 99.900 kroner (1,0 Inform). Pris testbil: 141.400 kroner.

Prøv også:

Toyota Aygo har sammen med sine trillingsøsken fra Peugeot og Citroën vært med noen år, men holder brukbart koken.

Skoda Citigo er Skodas versjon av VW Up! Billigere enn Up!, men litt dyrere enn Space Star.

Chevrolet Spark var Norges billigste bil, helt til Space Star rullet inn. Morsom liten tass med en god dose særpreg.

Space Star legger seg prismessig i samme klasse som de aller minste bilene - men byr på mer plass enn som så.

LES OGSÅ: Dette er en ekte sparebøsse