SEAT som egentlig er en forkortelse for Sociedad Española de Automóviles de Turismo startet med bilproduksjon i 1953.

Med Fiat som største aksjonær med 75 prosent av aksjene er det kanskje ikke så rart at mange av oss forbinder det spanske bilmerket med lisensproduserte Fiater i hine hårde dager – da gjerne observert på en Sydentur.

VW AG tok over Seat

I 1986 tok Volkswagen over aksjemajoriteten – og fra å være Fiat-kopier ble de nå VW/Audi- og Skoda-kopier og man satset friskt på Seat her hjemme også. Mest som et litt sporty merke – med markedsføring rettet mot de unge, urbane og kule.

Dessverre gikk ikke det særlig bra og i 2006 forsvant merket helt fra Norge på grunn av sviktende salg.

Men en del har nok savnet de litt friske og sporty variantene, som et supplement til nettopp VW, Audi og Skoda.

– Hvorfor får vi ikke kjøpe Seat i Norge?

Plass til Seat

Det har Thomas Hoel, bilentusiast og salgsleder hos Sandvika Bil i Bærum, tatt konsekvensen av.

De har nå satt i gang med å selge nye Seat som de får fra den svenske importøren

– Ja, vi har stor tro på at det er plass til Seat også i det norske markedet, forklarer han entusiastisk.

Seat har nøyaktig samme teknikk og samme garantier som trekløveret Audi, VW og Skoda - og de samme garantiene, men til levere pris forteller Thomas Hoel.

Ingen har hørt om denne, men den er en verdens mest solgte biler:

– De har en fint modellutvalg, en litt sporty profil og ikke minst er det veldig mye bil for pengene, sier Hoel.

Stort gjensalg, stor bredde

– Og kundene strømmer på?

– Vi har vel ikke akkurat hatt behov for Securitas-vakter for å holde orden i rekkene ennå. Men ja, vi har levert en god del biler allerede – selv om dette er ganske nytt for oss.

– Hvem er det som kjøper ny Seat?

– Merket har flere ulike modeller og treffer bredt i befolkningen også. Vi selger til alle som vil ha, vi. Ikke bare til de unge og urbane – men de også så klart.

– Vi har solgt en del biler til tidligere Seat-eiere og det synes vi er ekstra moro. Vi har også solgt biler til kjøreskoler som vil ha noe litt annerledes, men allikevel billig og fornuftig.

Leon bestselger?

– Hvilken modell kommer dere til å selge mest av?

– Så langt så ser det ut til at Leon, som er en bil i Golf-størrelse blir bestselgeren. Den bygger forresten på akkurat samme plattform som Nye Golf VII og nye Audi A3, men altså til langt hyggeligere pris.

Tøffe Seat Leon er samme bil som VW Golf og Audi A3
Seat Toledo er egentlig samme bil som VW Polo og Skoda Fabia.

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Les mer om Seat Leon her:

Mye å spare

– Hvor mye sparer man på å kjøpe Seat i forhold til de du nevner der?

– Mye. 90.000 kroner i forhold til Audi A3, 40.000 kroner i forhold til VW Golf og 20.000 kroner i forhold til Skoda. Disse tallene bør få folk til å tenke seg om både to og tre ganger, mener Hoel.

– Det er klart at et litt ukjent merke vil ligge noen prosenter under de beste i klassen på verditap, men lavere innkjøpspris gjør at når du teller kroner – ja, så mener vi at Seat er konkurransedyktige her også

Gode garantier

– Men hva med garantier på Seat?

– Akkurat det samme som for eksempel på VW og Audi. På bilene som går til Norge – via Sverige – er det fem års full fabrikkgaranti, tre års lakkgaranti, 12 års rustgaranti og veihjelp – altså akkurat det samme.

– Man må for all del ikke tro at Seat er en kjip og spartansk bil. Det er de nemlig ikke. Jeg mener de posisjonerer seg mellom VW og Skoda, men med en litt sporty profil og pent design – både utvendig og innvendig.

Seat Toledo: Klart for ny billigbil

4x4 og stasjonsvogn

– Hva med framtiden – er det noen nyheter eller andre spennende ting på gang?

– Å ja da! Blant annet lille Mii, som er samme bil som VW Up! Vi får også Leon som stasjonsvogn.

Ikke minst får vi Leon med 1,6-liter diesel på 105 hk og med firehjulstrekk – til bare 265.000 kroner. Nøyaktig samme pakke som VW Golf – bare mye billigere. Det er en bil som bør passe norske forbrukere, mener Hoel.

– Vi vurderer også å ta inn Alhambra, en praktisk flerbruksbil lik VW Sharan, avslutter Thomas Hoel.

Les også: MG gjør comeback