Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

929 var en av modellene som virkelig befestet Mazda som et stort bilmerke i Norge.

Vi som vokste opp på 70-tallet husker denne som en ekte folkebil.

En kompakt, ukomplisert og ikke minst prisgunstig modell – med typisk japansk kvalitet. Over flere år var dette en av Norge mest solgte biler, i konkurranse med blant andre Ford Taunus og Opel Ascona.

Del med Facebook-vennene dine

Amerikansk design

Da andre generasjon 929 dukket opp i 1977, ble det imidlertid et solid fall i salget. Her gikk nemlig Mazda i en ganske annen retning.

929 ble vesentlig større og også dyrere.

Dessuten var nok designet egnet til å skremme bort en del kjøpere. Her var Mazda svært inspirert av amerikanske modeller. Spesielt løsningen med to firkantede lykter oppå hverandre foran, var spesiell.

LES OGSÅ: Thomas har en annen Mazda som har blitt glemt

Sammenlignet med Volvo

Her hjemme var importøren offensivt ute og sammenlignet 929 med Volvo 240 og mente Mazdaen ga det samme som 240 – men til en langt lavere pris.

Vi kan vel trygt si at Volvo-importøren hverken var særlig imponert – eller enig – i den sammenligningen. Salgsmessig ble det i alle fall fullstendig knockout til Volvoen.

Mer om Volvo 240 som bruktbil – klikk her:

Kjapp facelift

929 L ble heller ingen gammel modell med dette designet, allerede i 1979 fikk den en facelift som særlig endret fronten, nå ble den mye mer tradisjonell med liggende lykter.

Men noen biler rakk å bli solgt også før dette – og en av dem har nå dukket opp på bruktmarkedet.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Hverdagsslitere

Her snakker vi en 1979-modell 929 L stasjonsvogn. Ifølge selger finnes det bare to slike registrert i Norge – og vi ser ingen grunn til å tvile på den påstanden.

Dette var typisk "hverdagsslitere", enkle og ukompliserte biler som få fant særlig grunn til å passe ekstra godt på.

Så når kilometerstanden etter hvert ble anselig og rusten gjerne kom krypende, da endte de hos høggeren.

LES OGSÅ: Hva er verst for en bruktbil – alder eller kilometerstand?


Lav kilometerstand

Men dette eksemplaret har altså overlevd, og har en ganske spesiell historie. Bilen har nemlig stått lagret inne i varmt verksted fra 1988 til 2011, fordi eier flyttet utenlands.

Dette forklarer også den svært lave kilometerstanden, bare 60.250 kilometer på de 34 årene som har gått siden den først ble registrert.

Selger lover at den skal være 100 prosent rustfri, det er i så fall ikke dagligdags når vi snakker japaner fra 70-tallet.

Blitt veteran

Alle papirer følger med, instruksjonsbok, servicehefte, manual til originalradioen og kvittering på siste betalte ordinære veiavgift (1988).

Nå er den naturligvis også blitt veteran, det betyr at det ikke koster stort å eie den.

Så hvis du har lyst til å ta vare på og kose deg i en sjelden japaner, kan dette være et godt utgangspunkt. Prisen er det heller ikke noe å si på: Her ber selger om bud over 19.999 kroner.

Slik så sedanutgaven ut - komplett med kvinnelig "modell".

LES OGSÅ: Du trenger ikke dra langt for å finne veteran-skatter