Audi RS6: Denne bilen lurte meg trill rundt

Og det tipper jeg den vil gjøre med deg også.

Audi RS6. FOTO: Audi
Audi RS6. FOTO: Audi

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av toppfart. Det blir liksom så meningsløst med veiene og fartsgrensene vi har i Norge.

Men når jeg drar til München for å prøvekjøre en av verdens aller sprekeste stasjonsvogner – er det mange som lurer på om jeg har tenkt å teste toppfarten.

– Nei, sier jeg. Det er ikke det viktigste.

Men så dukket det opp en tilsynelatende gammel og sliten VW Corrado på Autobahn ...

LES OGSÅ: Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn

– Hæ?! Det kan ikke stemme

Den hvitlakkerte 90-tallshelten ligger foran oss i det vi kommer inn på motorveien med fri fartsgrense. Begge bilene gir gass – og merkelig nok så tar vi ikke igjen bilen foran, som åpenbart er blitt utsatt for blodtrimming av det ekstreme slaget.

I stedet akselererer vi like fort – lenge.

Når kollega Stein Inge Stølen fra Autofil forteller hvor fort vi kjører i det vi til slutt må bremse, så tror jeg han nesten ikke.

– Hæ!? Det kan ikke stemme, det gikk da ikke så fort?

Men bildet avslører at han har rett: Like under 290 km/t!

Denne ekstreme farten er mulig takket være Dynamic pakke plus – som fjerner fartssperren på 250 km/t.

FOTO: Audi
FOTO: Audi

LES OGSÅ: Dette er heftig kjøremaskin til hyggelig pris

Sprø stasjonsvogn

Men det er ikke farten i seg selv som er mest imponerende – men måten den gjør det på. Den koster av gårde som om det skulle være det mest naturlige i verden å kjøre i hastigheter over 250 km/t. Og skyvet i ryggen bare vedvarer hele veien opp mot 300 km/t.

Det skjer så ubegripelig raskt og oppleves så udramatisk at du risikerer å bli grundig overrasket over hvor fort det går i det du kaster et blikk på speedometeret.

Jeg er i alle fall nettopp blitt grundig lurt av en av verdens sprøeste stasjonsvogner. Navnet er RS6. Audi RS6.

Les mer om testen av en av verdens råeste biler:

To digre ovale eksosrør viser at Audi RS6 mener alvor - og ved en nærmere kikk avsløres det at det
To digre ovale eksosrør viser at Audi RS6 mener alvor - og ved en nærmere kikk avsløres det at det

LES OGSÅ: Slik kutter du bilkostnadene

Hva er dette?

Vi er på tur for å teste tredje generasjon av Audi RS6. Og mens effekten ble økt med 140 hk fra generasjon én på 450 hk til 580 hk på annengenerasjon, er den nå redusert med 20 hk til 560. Merkelig?

Tja, egentlig er det jo det. Ettersom de fleste bare banker på med mer og mer effekt. Men det skal vise seg at 560 hk, og et økt dreiemoment til 700 nm (!), holder i massevis.

Det er jobbet mye med vektreduksjon. RS6 er slanket 90 kilo siden forgjengeren – og har dessuten fått en ny, mer effektiv åtte trinns automatgirkasse.

Resultatet er ytelser det står respekt av. Hør bare her: 0–100 km/t-tiden ble mer eller mindre uforandret etter den voldsomme effektøkningen fra første- til andre generasjon RS6 – mens den nye knuser de to foregående modellene både i denne øvelsen og når det kommer til toppfart.

Den knuser egentlig det meste på veien akkurat nå.

Tre genersjoner Audi RS6 - siste generasjon til høyre, i den nye lakkfargen Daytona Gray Matt.
Tre genersjoner Audi RS6 - siste generasjon til høyre, i den nye lakkfargen Daytona Gray Matt.

Hvordan er den å kjøre?

Den første gangen du smeller gasspedalen helt til bunns i en RS6 er noe du ikke glemmer med det første. Det skyvet bilen byr på da, nærmest uansett hvilken hastigheten du velger å gjøre det i, er rett og slett ut av denne verden. Og om du har bestilt sportseksosanlegget får du samtidig et lydbilde som kan gi ståpels, og som Norsk forening mot støy rett og slett har uttalt kan være livsfarlig.

Vi tviler nok litt på den påstanden, men kan skrive under på at det lager mye lyd. Den grove og raspende lyden gir ingen illusjon om at det er noe annet enn en skikkelig råtass som kommer. Herlig, spør du meg!

Og den kan slås av. Om du velger Comfort-modus, blir støynivået og kjøreopplevelsen en helt annen. Bilen nærmest flyter over ujevnhetene i asfalten og motoren bare visker i bakgrunnen. Styrefølelsen blir mindre direkte og du kan slappe skikkelig av. Gratulerer, Audi – dette er Comfort-modus slik den skal være!

Om du velger Dynamic, som er det mest sportslige, forandrer bilen karakter totalt. Understellet blir sportslig, styringen kontant, gassresponsen umiddelbar. Her er det virkelig snakk om (minst) to biler i ett.

Men å kjøre med understellet i Dynamic-mode er det nok bare å glemme her hjemme i Norge, med mindre du vil se både gul og blå ut etter en liten handletur ...

Finest utenpå eller inni?

Audi lager stort sett ganske diskrete verstingbiler. Men ingen kan påstå at nye RS6 ikke skiller seg ut fra mengden.

Her er det kraftige hjulbuer foran og bak, enorme luftinntak i fangeren foran, to digre, ovale eksosrør i diffusoren bak og speilhus i matt aluminium.

Avhengig av designpakke, er det også en rekke andre detaljer rundt om på bilen som lar medtrafikantene skjønne hvilket monster de er i nærheten av.

Interiøret er også noe for seg selv. RS-sportsseter i skinn og alcantara med diamantmønster, ratt med flat bunn og F1-gir og eget RS-instrumentpanel. I tillegg er det diverse RS-logoer dandert rundt om i coupeen. Smakfullt og tøft, og naturligvis med den finishen Audi er kjent for.

Men vi liker eksteriøret best, særlig opptikkpakke aluminium. Den er akkurat passe barsk.

Klikk på bildene under for å se større versjon. til venstre med sort optikk-pakke, til venstre med aluminium optikk-pakke.)

FOTO: Audi
FOTO: Audi
FOTO: Audi
FOTO: Audi

LES OGSÅ: Topp 10: De dårligste bilene de siste 15 årene

Hvordan er plassen?

Akkurat som i en vanlig A6 er det massevis av boltringsplass i en RS6. Men baksetene består egentlig av to bøtteseter, med mindre du bestiller tre seter spesielt.

Men det er ikke mange biler som gjør 0–100 km/t på under 4 sekunder som samtidig har så gode praktiske egenskaper med hensyn til plass.

Bagasjerommet har 565 liter til rådighet – og det øker til 1680 om du legger ned baksetene.

Foran er det som i en vanlig A6, masse plass og gode justeringsmuligheter som sikrer at du finner en god kjørestilling.

I utgangpsunktet er det bare to
I utgangpsunktet er det bare to

God nyhet: Nye Audi RS6 blir neste 500.000 kroner billigere!

Går den bra?

Er det et lurespørsmål? Det går virkelig som et olja lyn. Akselerasjonen er så voldsom at hårfestet flyttes minst to centimeter bakover. Og mest imponerende, det slutter ikke. Den bare mater på med nye gir, inntil det nærmer seg toppfarten på 305 km/t.

Mindre volum, færre sylindre, mindre hestekrefter. Høres ikke ut som oppskriften på en raskere bil? Men det er det! Og vesentlig lavere forbruk og utslipp får du også med på kjøpet.
Mindre volum, færre sylindre, mindre hestekrefter. Høres ikke ut som oppskriften på en raskere bil? Men det er det! Og vesentlig lavere forbruk og utslipp får du også med på kjøpet.

Den nye motoren, en downsized 4-liters TFSI V8 bi-turbo, er imponerende effektiv. Den klarer seg med 0,98 l/mil ved blandet kjøring – et tall vi aldri var i nærheten av å se på vår testkjøring. Men så var vi jo heller ikke spesielt beskjeden med høyrefoten da ...

Kick down er stor underholdning – og det er svært vanskelig å motstå fristelsen til å slippe løs alle kreftene i denne bilen.

Balansen er også bra, og bilen kjennes ikke like tung foran som de gamle modellene. Og takket være Quattro-systemet er det ingen problemer å plante kreftene i bakken.

Audi RS6 speedometer
Audi RS6 speedometer

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

Pluss: Kraftsenter av dimensjoner

Minus: Meningsløst i Norge?

Og hva er konklusjonen?

Det er vanskelig å konkludere med noe annet enn at dette er en imponerende bil. Og i kjent RS-stil byr den på effekt og ytelser som kan få de aller fleste konkurrentene til å skjelve i buksene.

Det er imidlertid ikke et leketøy skapt for å kastes rundt på småveiene – her handler det om effektivitet og fart. Det er så kontrollert at det du kan ta deg selv i å nesten bli uengasjert.

Men da er det bare å aktivisere sportseksosanlegget og ta en kick down. Vi kan rett og slett love deg at det vil gi deg et bredt glis.

Hyggelig er det ellers at prisen er betydelig redusert i forhold til foregående modell. Men likevel forblir denne bilen altfor dyr for de fleste av oss. 1.8 millioner kroner er jo ikke akkurat småpenger.

Også var det denne Mercedes E64 AMG 4 Matic S da ...

Bil: Audi RS6 Avant Motor: 4-liters TFSI, V8 biturbo Effekt: 560 hk/700 nm 0–100 km/t: 3,9 sek. Forbruk: 0,98 l/mil Bagasjerom: 565/1680 liter Pris: Fra 1.857.000 kroner

FOTO: Audi
FOTO: Audi

LES OGSÅ: Han feiret 17. mai med 560 hestekrefter