En av årets heftigste bilnyheter er denne: Nye Audi RS6 som kommer til Norge i juni.

Broom har akkurat vært i Tyskland, på den internasjonale lanseringen av bilen. Der hadde redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen en arbeidsdag han ikke kommer til å glemme med det første.

For at dette virkelig er et råskinn – det tok det ikke langt tid å finne ut:

Del med Facebook-vennene dine


Super-stasjonsvogn

– Bilen har en toppfart på 305 km/t og det er absolutt høyst realistisk. Vi hadde 290 km/t på speedometeret bare noen minutter etter av vi hadde satt oss bak rattet.

– Denne bilen er laget for å kunne kjøre seriøst fort, på en både trygg og komfortabel måte. Dette er rett og slett en superstasjonsvogn, det er nesten litt uvirkelig at en bil som er så stor og praktisk også kan være så heftig å kjøre, sier Vegard.

LES OGSÅ: Stasjonsvognene som kjører fra det meste


Blodsenka Scirocco

Testturen begynte ganske så spesielt for han og kollega Stein Inge fra Autofil. Vegard forteller:

En helt grei dag på jobben: Brooms Vegard Møller Johnsen har akkurat vært i Tyskland, på lanseringen av nye Audi RS6.

– Jo, vi lå etter en blodsenka VW Scirocco fra tidlig 90-tall. Hvit, så lav at den nesten subbet nedi asfalten. Det burde jo være helt rått parti, men på vei ut på Autobahn la vi merke til at den akselererte noe helt voldsomt.

– Vi hang oss på, men klarte faktisk ikke å ta innpå. Ikke før vi nærmet oss 280 km/t! Den bilen må det ha vært gjort virkelig dramatiske ting med. Men jeg har jo en sterk mistanke om at Scirocco-sjåføren må ha merket farten på en helt annen måte enn vi gjorde!

LES OGSÅ: Noen gir seg ikke før det virkelig tar av!

3,9 sekunder

RS6 Avant er altså versting-versjonen av Audi A6 stasjonsvogn. Men der de fleste A6-ene kjører rundt med en fornuftig dieselmotor under panseret, finner vi her en 4-liters TFSI V8 bensinmotor på 560 hestekrefter.

Dette kraftverket feier den store stasjonsvogna fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Da er det mange sportsbiler som må gi tapt!

Audi RS6 er noe av det heftigste som ruller på fire hjul. Til sommeren kommer den til Norge.

RS6 blir nesten en halv million billigere – les mer her:

Meningsløst i Norge

– Det er en helt hinsides bil! På den ene siden er den akkurat like lettkjørt og anvendelig som en vanlig A6 stasjonsvogn. Understellet er naturligvis justerbart, og hvis du setter det i "comfort" betyr det virkelig at den blir komfortabel. Men når du tråkker til og lar kreftene få komme ut, er det som å kjøre en sportsbil fra øverste hylle.

– Det må være helt fantastisk å bo i Tyskland og ha en sånn bil, da har du muligheten til å virkelig bruke alt som ligger i den. Jeg klarer ikke helt å la være å tenke at det må være litt meningsløst å ha en RS6 i Norge. Det må i alle fall være en skikkelig test på om man klarer å holde seg i skinnet eller ikke. For naturligvis frister det å leke seg med de voldsomme kreftene som bor i bilen, sier Vegard og legger til:

Alt er gjennomført

– Audi har virkelig knekket koden her. Der de heftige bilene deres tidligere kunne virke litt framtunge og ikke hang helt med på kjøreegenskaper, er RS6 en helt gjennomført kjøremaskin.

– Det er en nydelig balanse i bilen. Alt er gjennomført, til hver minste detalj. Og fartsressursene er altså enorme, det er sannelig ikke mange biler som har mulighet til å henge med – og i alle fall ikke ha plass til hele familien og bagasje samtidig!

En annen som er familiebil og sportsbil i ett – les mer her:

Audi har laget en helt ny superstasjonsvogn - og Brooms utsendte lar seg imponere over RS6.

Vegard kommer naturligvis tilbake med full test på RS6 etter hvert.

SE VIDEO: Bruktbilselgeren har vært i fengsel to ganger