Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Som gammel Opelvenn har jeg lenge gått med tanken på å kjøpe meg en Opel som bruksklassiker.

En kosebil til fine dager – og som jeg kan gnikke og pusse litt på gjennom vinteren. Bygger nå i sommer ny dobbelgararasje og der har jeg tenkt at den skal få stå på flislagt gulv : ) . Jeg har mest lyst på en Manta A, altså den første generasjonen. Kan du si litt om hva du mener jeg bør betale for en slik? Hadde også vært greit å få høre hva som eventuelt er svakhetene ved den og om det er noe spesielt jeg bør passe på.

Hilsen Eivind.

Benny svarer:

Heisann Eivind!

Dette synes jeg høres ut som en veldig god idé – som jeg støtter fullt ut! Både kjøp av Opel Manta og det å bygge seg en litt hyggelig og påkostet garasje.

Men vi holder oss til bilen her!

Jeg kan ikke skryte på meg å ha eid mange Opeler, men to har jeg i alle fall hatt. Begge Manta. En "A" 1900 SR, blå metallic med mattsvarte fartsstriper! Tøft så det holdt. Hadde også en "B" – en hvit GSI.

Jeg må si at jeg synes Opel har en del gjemte og glemte godbiter ifra denne perioden – den gang det var morsomt med Opel. Rally Kadett, senere Kadett GT/E, GSI og også Astra GSI er undervurderte biler. Både Commodore – særlig i "B" utgave - er flotte, men også Monza og Senator og for ikke å glemme lille Kadett-baserte GT.

Dette er gode hobbybiler alle i hop.

Opel Manta kom i 1970 og ble produsert i fem år til den ble avløst av "B" modellen i 1975. Den baseres i all hovedsak på Ascona fra samme periode og var et motsvar på Ford Capri.

Les mer om Ford Capri her:

Opel Manta 1900 SR, med mattsvart panser og fartsstriper, akkurat som det skulle være på 70-tallet.

Manta "A" har et elegant og stilfullt coupekarosseri. Bilene har enkel mekanikk og er enkle å skru på. I tillegg er deletilgangen god og deleprisene hyggelige, noe som gjør den til en perfekt hobbybil. Det elektriske her er også ganske greit.

Som på mange andre gamle biler er det rusten som ofte tar knekken på den. Kanaler, jekkfester, gulv, hjulbuer, forskjermer – ja de ruster egentlig overalt og bør derfor sjekkes nøye. Dette er dyrt om du må sette det bort - og svært tidkrevende om man skal gå i gang med selv.

Mange har vært gjennom en runde eller to med rustsveising allerede. Så også restaurerte biler bør sjekkes. Ofte er ikke alt like bra utført.

Som alltid lønner det seg å lete opp en hel, pen og original bil og heller legge litt mer penger i selve kjøpet – enn å fikse opp et halvdårlig eksemplar.

For en noenlunde bra eksemplar må du nok legge rundt 50.000 kroner i potten. Skikkelig fine eksemplarer og attraktive modeller som SR og GT/E koster enda mer om de er pene.

De aller fleste norske bilene hadde en 1,6-liters motor på 75 hk, men de fantes også med 1,9-liter på 90 hk.

Finner du en fin bil er det bare å slå til. Det er nå du skal kjøpe denne og jeg kan ikke skjønne annet enn at prisene her vil stige framover – krise i Europa eller ei ...

Ønsker deg lykke til med tøff Opel etter hvert!

Opel Kadett: Denne har du neppe sett maken til


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slik svindles det med bilforsikringen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: