Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg kjørte taxi ved siden av studiene mine for flere år siden og har tilbragt mange timer bak rattet på Hyundai Sonata som var en veldig vanlig bil som taxi den gangen ( jeg mistenker at han drosjeeieren jeg kjørte for var for sparsommelig til å bruke mer penger på Mercedes). Hyundaien gjorde jobben den, men det jeg har begynt å fundere litt på nå er hvor det egentlig har blitt av alle Sonataene.

De var jo overalt den gangen, nå er det lenge mellom jeg ser et eksemplar. Var det noe spesielt som tok knekken på dem, eller det er slik at koreanske biler «lever» kortere enn andre?

Benny svarer:

Heisann!

Takker så mye for interessant spørsmål.

Jeg har faktisk gått og fundert litt på det samme. For sist jeg var hos den lokale bilopphuggeren, fant jeg igjen vrakede Hyundaier som jeg selv hadde solgt som splitter nye. Nei - vi snakker IKKE om kollisjonsskadede biler. Det var dog ikke Sonata, men Accent og Atos. Det var litt av et sjokk, skal jeg si deg...

Jeg ser for meg to muligheter her.

1. Enten begynner jeg å bli gammel...

2. Eller så holder ikke disse bilen så veldig lenge...

Gammel og slitt

Førstnevnte slo jeg ganske fort i fra meg, da det umulig kan stemme. Og har siden brukt tiden til å fundere på HVORFOR det står 10 - 12 år gamle Hyundaier og andre japanske / Koreanske biler (av den litt billigere sorten) hos høgger`n.

Vi må huske på at disse bilene ikke var veldig dyre som nye. Om jeg ikke tar helt feil solgte vi tredørs Hyundai Accent for 120.000 kroner. Selv om bilene både var driftssikre og gode, så skjedde det liksom noe med dem fra de passerte 200.000 kjørte kilometer - eller der omkring. De ble liksom løene/slitt på et litt uforklarlig vis.

Sikkert en kombinasjon av mange ting. Alt fra slitte foringer, kanskje litt myke i karosseriet, slitte i dørpakninger og hengsler, slitasje i hjuloppheng - det ga en følelse av at bilen var både gammel og slitt.

Er det samtidig på tide med hovedservice, EU-kontroll, registerreim, vannpumpe og ett sett med dekk pluss at litt rust begynner å komme fram - ja så sier det seg selv at påkosten er mer enn bilens verdi.

På den annen side: De som kjøpte disse har hatt billig bil. 120.000 kroner i innkjøpspris avskrevet over 12 år er 10.000 kroner i året, det. Så mye billigere bil får man ikke. Bare sjekk linken under...

Les også: Denne har tapt seg 1,1 millioner på fem år

Bruk og kast

For Sonata gjelder nok mye av det samme. Disse var skikkelig populære som taxi. Tror det gikk rundt hundre biler bare i Osloområdet midt på 90-tallet. Jeg solgte slike også, jeg. Mener at vi leverte disse for rundt 180.000 kroner,med drosje-refusjon.

Noen automatkasser gikk riktignok, men ellers var også disse driftssikre og gode og de fleste eierne var vel fornøyde. De gikk nok også noe lengre enn de mindre bilene, men etter 250.000 - 300.000 km så var det liksom game over her også...

Bare en tredjedel av hva en Mercedes eller Volvo klarer, tenker du kanskje. Det er nok også ganske riktig - men den kostet bare en tredjedel også, så sånn sett gir det mening.

Det er nok litt i den retningen vårt bruk og kast-samfunn går, dessverre. Det er også en av grunnene til at jeg til stadighet maser om at vi skal ha høyere avskrivingstakt på nye biler.

Og bare vent til vi får billige Kina- og India-biler hit. Det blir nok neppe mye bedre og lengre livslengde av det...


Les også: – Jeg skal ha den bilen som er i TV-reklamen



Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slik svindles det med bilforsikringen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: