Sommerdekk: Dette er de beste merkene

Én produsent skiller seg tydelig ut fra mengden

Her får du full oversikt over hvilke dekkmerker som er de beste. Illustrasjonsbilde.  (Foto: Bridgestone)
Her får du full oversikt over hvilke dekkmerker som er de beste. Illustrasjonsbilde. (Foto: Bridgestone)

Du får hva du betaler for – seier et gammelt ordtak. Noen ganger stemmer det. Andre ganger ikke. Når det gjelder sommerdekk så tyder veldig mye på at det gamle ordtaket har noe for seg.

Blant de beste her finnes det kun anerkjente merker og ingen – absolutt ingen – av de mange nye, ukjente lavprismerkene som har kommet fra Østen de siste årene.

Er du på jakt etter nye sommer dekk? Ja – da bør du absolutt lese videre.

Det er forbrukerrådet som står bak en svært omfattende analyse av testresultater av sommerdekk i ulike dimensjoner fra de siste årene. Rett og slett for å finne ut hvilken produsent som lager de beste sommerdekkene.

Hvert år gjennomfører den tyske bilistorganisasjonen ADAC i samarbeid med den europeiske testorganisasjonen ICRT – der svenske Råd&Rön er et av medlemmene – en av verdens grundigste tester av sommerdekk. Testene er usedvanlig omfattende og skiller seg blant annet fra andre dekktester ved at to ulike dimensjoner testes hvert år.

Og ikke nok med det – i tillegg varieres dekkdimensjonene fra år til år. Resultatet er at ADAC og ICRT i løpet av de ni siste årene har testet hele 11 ulike dimensjoner, helt fra småbildimensjonen 155/70-13 og opp til sportslige og store dekk i dimensjon 225/45-17.

Hvorfor teste ulike dimensjoner? Jo, fordi en dekkmodells egenskaper varierer med bredde, profil og diameter. Dette innebærer at du ikke nødvendigvis kan være sikker på at et dekk som har gjort det godt i én dimensjon, vil være like godt i en annen dimensjon.

Men ved å gjøre det på denne måten får man en unik "bredde" i testresultatene og skal også – langt på vei – kunne eliminere ulikheter ved forskjellige dimensjoner.

Hjulskift: Bare 7 prosent av kvinner gjør dette selv

Her er de aller beste dekkemerkene:





1. Continental

Continental står i en klasse for seg. Denne tyske produsenten lager de uten sammenligning beste og sikreste sommerdekkene. (Foto: Continental)
Continental står i en klasse for seg. Denne tyske produsenten lager de uten sammenligning beste og sikreste sommerdekkene. (Foto: Continental)

Men uansett innfallsvinkel, så viser vår analyse altså at én produsent tydelig peker seg ut – Continental. Den tyske produsenten har i gjennomsnitt oppnådd hele 66,4 av 100 oppnåelige poeng og overkjører dermed sine konkurrenter. Continental har faktisk i snitt oppnådd 3,0 prosentpoeng bedre resultat enn nestemann på listen, noe som i denne sammenheng er oppsiktsvekkende mye.

Continental har i perioden deltatt med 16 dekkmodeller og har havnet på pallen med hele 13 av dem (81 %). Syv av disse (44 %) er i tillegg kronet som testvinnere, deriblant alle de fire modellene som ble testet i år og i fjor.

Ikke nok med det, Continental har aldri oppnådd noen lavere poengsum enn 61 poeng, noe som også er en overlegen rekord. Velger du å satse på Continental, er det derfor svært liten risiko for at du ender opp med dårlige og trafikkfarlige dekk.

Og det er ingenting å si på merkets formkurve. De tre siste årene er Continental testet seks ganger og har oppnådd hele 68,9 poeng i snitt (opp 2,6 sammenlignet med hele perioden) Kun ett merke – nederlandske Vredestein (opp 8,0) – kan vise til en mer positiv formkurve enn Continental.

2. Bridgestone

Andreplassen på vår liste går til japanske Bridgestone, som i snitt oppnår 63,5 poeng. Merket er testet 14 ganger og har vunnet tre av dem. Bridgestone kan i tillegg skilte med én sølvmedalje og to bronsemedaljer, noe som betyr at merket til sammen har havnet på pallen seks av 14 ganger (43 %).

Det er imidlertid verdt å merke seg at Bridgestone har en svakt fallende formkurve, i den forstand at merket i år måtte nøye seg med henholdsvis en syvende- og en ellevteplass. De tre siste årene er merket testet fire ganger og har i snitt oppnådd 63,1 poeng, altså en noe lavere sum enn merket har oppnådd sammenlagt de siste ni årene (ned 0,4)

Når det er sagt, må det understrekes at ingen av Bridgestones 14 testede dekkmodeller har oppnådd noen lavere poengsum enn 56 poeng. Kun Continental kan vise til et sterkere resultat på dette området.


3. Michelin

Like bak Bridgestone, med 63,1 poeng, finner vi den franske stoltheten Michelin. Michelin er i likhet med Bridgestone testet 14 ganger og har vunnet testen tre av gangene. Michelin har i tillegg innkassert tre sølvmedaljer og to bronsemedaljer og har dermed havnet på pallen åtte ganger (57 %), to flere enn Bridgestone.

Hvordan har det seg da at Michelin oppnår et lavere snitt enn Bridgestone? Jo, fordi det er et noe større spenn mellom Michelins beste og dårligste resultater. Mens Bridgestone som nevnt aldri har oppnådd mindre enn 56 poeng, har Michelin vært nede i 49 poeng.

Grovt sett kan vi si at Michelin er inne i en stigende formkurve. Modellen som ble testet i fjor tok en sterk sølvmedalje, mens de to modellene som ble testet i år tok henholdsvis gull (delt med Continental) og bronse (delt med Dunlop). De tre siste årene er merket testet fem ganger og har i snitt oppnådd sterke 64,4 poeng (opp 1,4).


4. Pirelli

På fjerdeplass, like bak Michelin, finner vi den store italienske dekkprodusenten Pirelli. Pirelli er testet 15 ganger og oppnår i snitt solide 62,7 poeng. Merket kan skilte med hele seks testvinnere samt en bronsemedalje. Det betyr at Pirelli har havnet på pallen syv ganger (47 %). Det er også verdt å merke seg at merket aldri har oppnådd noen lavere poengsum enn 52 poeng.

Formkurven har imidlertid en tydelig, negativ tendens. Pirelli har ikke tatt verken gull- eller sølvmedaljer siden 2010 og måtte i år nøye seg med henholdsvis åttende- (225/45-17) og tiendeplassene (185/60-15). De tre siste årene er merket testet seks ganger og har i snitt «kun» oppnådd 60,1 poeng (ned 2,6). Kun amerikanske Firestone (ned 5,1) har en mer negativ formkurve enn Pirelli.

5. Dunlop

Femteplassen går til britiske Dunlop som er testet hele 17 ganger, mer enn noe annet merke. Merket har aldri oppnådd noen testvinnere, men har til gjengjeld erobret tre sølvmedaljer og to bronsemedaljer og kan dermed skilte med fem pallplasseringer (29 %). Dunlops dekkmodeller har aldri blitt tildelt mindre enn 50 poeng. Sistnevnte er en viktig bidragsyter til det gode snittet; 62,0 poeng.

Det er også verdt å merke seg at Dunlop har en positiv formkurve. I fjor tok merket en sølvmedalje og en sjetteplass og i år ble begge de testede Dunlop-modellene belønnet med bronsemedaljer. De tre siste årene er Dunlop testet seks ganger og har i snitt oppnådd solide 63,6 poeng (opp 1,6).


6. Nokian

Finlands store dekkstolthet, Nokian, erobrer sjetteplassen med 61,1 poeng i snitt. Merket er testet 10 ganger, men er aldri kronet med noen testvinner. Til gjengjeld har merket hentet to sølvmedaljer og én bronsemedalje, noe som innebærer tre pallplasseringer (29 %). De testede Nokian-modellene har alltid oppnådd minimum 48 poeng, noe som betyr at ingen av dekkene har gjort det direkte dårlig.

Merkets formkurve er en smule ujevn. I 2011 erobret Nokian en sølvmedalje, mens merket i fjor måtte nøye seg med en tolvteplass. Årets resultat ble en sjetteplass. Sammenlagt er imidlertid formkurven positiv, de tre siste årene har tre testede Nokian-modeller i snitt oppnådd 61,9 poeng (opp 0,8).


7. Uniroyal

Uniroyal er et litt forvirrende merke, fordi det faktisk finnes to produsenter som benytter dette merkenavnet – amerikanske Uniroyal Inc. (eid av Michelin) og belgiske Uniroyal (eid av Continental). Dekkene som er testet av ADAC og ICRT, kommer fra belgiske Uniroyal.

Uniroyal er testet 12 ganger og oppnår i snitt 60,8 poeng, kun 0,3 poeng mindre enn Nokian. Det gode resultatet kommer til tross for bare to pallplasseringer (8 %) i form av én sølv- og én bronsemedalje. Når merket likevel oppnår et såpass godt snitt, skyldes dette at merkets modeller aldri har oppnådd noen lavere poengsum enn 54 poeng. Kun Continental (61), Bridgestone (56) og Yokohama (55) kan skilte med bedre «dårligste-resultater».

Uniroyals formkurve er imidlertid negativ. Merket tok riktignok sin sølvmedalje så sent som i 2011, men i år og i fjor måtte merket nøye seg med henholdsvis 13.- og 11.-plassene. De tre siste årene er Uniroyal testet tre ganger og har i snitt oppnådd 59,3 poeng (ned 1,4).

8. Goodyear

På åttendeplass finner vi den amerikanske giganten Goodyear, som i likhet med Continental er testet hele 16 ganger. Kun Dunlop, med sine 17 resultater, er testet flere ganger. Goodyear kan skilte med to testvinnere, to sølvmedaljer og to bronsemedaljer, noe som gir seks pallplasseringer (38 %). I tillegg kan Goodyear skryte av å besitte testrekorden 73 poeng, en poengsum merket oppnådde i 2009.

Likevel, til tross for denne merittlisten må Goodyear nøye seg med et 60,0 poeng i snitt og ender dermed med åttendeplassen. Hvorfor? Jo, forklaringen er selvsagt at merket ved et par anledninger har oppnådd relativt svake resultater. Aller dårligst gikk det i 2008, da merket måtte nøye seg med 45 poeng.

Goodyears formkurve er imidlertid positiv. Riktignok gikk det ikke så bra i 2011 (10.- og 12.-plass), men i 2012 erobret Goodyear både en sølvmedalje og en fjerdeplass. Og i år gikk det særdeles bra for Goodyear, som ble tildelt både testvinnerstatus og bronsemedalje. De tre siste årene er Goodyear testet seks ganger og har i snitt oppnådd 61,4 poeng (opp 1,4)

Kilde: Forbrukerrådet




Les også: – Er billigdekk like bra som de dyre?