Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW 5-serie i det såkalt E60/61-karosseriet (Fra 2004-2010) er en skikkelig godbit. Etter at den nyeste generasjonen 5-serie kom, har forgjengeren blitt langt billigere på bruktmarkedet. Det flyter over av ulike alternativer for deg som er på jakt etter en slik.

Men nå har det dukket opp en modell som er så sjelden at den faktisk er enda mer eksklusiv enn toppmodellen M5. Vi snakker om en 550i. Og om den ikke helt matcher ytelsene til M-tvillingen, så er det mer enn nok krefter her til å lage hakkemat av de fleste i et lyskryss.

Og prisen, ja, la oss si det sånn, den vil du nok bli overrasket over. 2006-modellen har nettopp bikket 100.000 kilometer, og pristapet siden den var ny har på den tiden blitt godt over 800.000 kroner.

LES OGSÅ: Er det lett å tjene penger på bruktimport?

For en gira familiefar

Men mer om prislappen senere. Det morsomste med denne bilen er nemlig at den er enda mer diskret enn versting-utgaven M5. Dette er en såkalt sleeper: Den ser ganske normal eller nesten daff ut, men er noe ganske annet.

De fleste tror nok at det er en 520 eller 525 med M-styling. Det er nemlig ikke nyrer ved hjulbuen foran, ikke noe M5-merke på bakluka og ikke fire digre eksospotter bak.

Det er ikke mye som skiller M5en fra en vanlig 5-serie med M-pakke. Men nyrene like over hjulbuen foran er et tegn å se etter ...
... og fire velvoksne eksosutblås og det velkjente M5-merket på bagasjelokket.

Under panseret er det imidlertid rimelig trangt. Her er det nemlig pressset inn en velvoksen 4,8-liter på 370 hestekrefter!

BMW-frelst? Her finner du masse lesestoff!

Skikkelig familieracer

Ja, den slags effekter er jo egnet til å gi vann i munnen på de fleste bilfrelste – ikke minst hos dem som har behov for litt praktiske egenskaper i bilen sin.

5-serie, riktignok er det her snakk om en sedan, er jo blant familiebilvinnerne takket være raus plass og gode kjøreegenskaper. 520 liter rommer bagasjerommet i sedanen.

Den sorte 550-en vi har plukket fram er dessuten utstyrt godt over snittet. Her kan du kose deg med head up-display, adaptiv cruise control som bremser og gasser, et enormt stereoanlegg og nøkkelfri adgang og start. Og mye, mye mer.

LES OGSÅ: BMW 5-serie: Vinneren på bruktimport

Lavt forbruk

0–100 km/t er unnagjort på imponerende 5,6 sekunder. I en fullvoksen familiebil! Det lar seg høre.

Riktignok er den tregere enn M5, naturligvis, men så er også prisen halvparten! Så da lever du kanskje greit med at du bruker ett sekund mer av livet ditt fra stillestående til 100 km/t.

For øvrig er forbruket på 550i på 1,08 l/mil. Men på langkjøring, hvis bilen har hjemlengsel og det er nedoverbakke, bare 0,78 l/mil.

Les hele annonsen her

Ok, her er prisen

Ok, da har vi kanskje holdt deg på pinebenken lenge nok. Pris er jo ganske viktig ved ethvert bilkjøp. Og i dette tilfellet kan du gni hendene fornøyd over at forrige eiere har tatt et formidabelt pristap for deg.

Som ny var prislappen på godt over 1,2 millioner med utstyret på denne bilen. Nå får du den for løp og kjøp-prisen 449.000 kroner.

Vi sier det igjen, denne finner du ikke mange av i Norge, og på BMW-klubbens treff blir du garantert en hit.

Sort lakk, konjakkfarget skinninteriør og pianolakk-lister er pent å se på.

Les mer om BMW 5-serie i bruktbilguiden her