Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var i løpet av 90-tallet at Audi tok spranget. Spranget fra å være et halvgreit bilmerke, til virkelig åutfordre Mercedes og BMW i premiumsegmentet.

I dette oppløpet var limousinen Audi A8 en svært viktig brikke. Kanskje den aller viktigste. Ikke bare var den stor, elegant, luksuriøs og riktig motorisert. Den kunne også leveres med Quattro firehjulstrekk og det faktum at karosseriet var laget av aluminium, fikk ikke helt uberettiget mye oppmerksomhet. Lett, sterkt og rustfritt var egenskaper bilkjørere verden over satte pris på.


Kirsebær med de "store"

Audis slagord: Forspranget ligger i teknikken – passet godt akkurat i denne perioden også med tanke på Quattroens herjinger i rallyløypene noen år før.

Det viste seg også at det å være tidlig ute også kan ha en bakside. Kvaliteten på Audi-bilene fra denne tiden kunne være litt ujevn.

Som allerede nevnt var A8 en konkurrent til de store BMW og Mercedes bilene. Da henholdsvis til 7-serie og S-klasse. Men de hadde noe som Audi ikke hadde – nemlig noen lekre coupémodeller, som for BMWs vedkommende het 8-serie.

Audi – fra raring til luksusbil:

Ble ikke noe av ...

Dette syntes Audi at de måtte gjøre noe med. Resultatet ser du på disse bildene. Nemlig Audi A8 coupe concept. En prototype – som dessverre aldri kommer lenger enn til dette stadiet – ble vist på bilutstillingen i Genève i 1997.

Bilen ser ved første øyekast veldig lik ut en vanlig firedørs A8, men fakta er at nesten alle karosseriplatene var spesielle for denne coupémodellen, som for øvrig er lakkert i Ming Blue Pearl. Egne seter ble også utviklet for modellen.

Kanskje var det også en av grunnene til at den aldri kom lenger enn til konseptstadiet – at produksjonen rett og slett ville bli for dyr?

Bilen som ikke ble noe av, Audi A8 coupe

Les alt du må vite om brukt Audi A8 her:

Del med Facebook-vennene dine

Aldri for sent

Resepten er klassisk coupe. Bilen bygger på en vanlig plattform, men fikk nytt tak, bare to, men større dører - og ny bakstuss. Og særlig bakfra synes coupeen å være mer snerten og elegant enn sedanen.

Men det som ikke ble noe av på slutten av 90-tallet, ble til noe etter hvert allikevel. Nå har vi nemlig Audi A7 som nærmest ser en slags kloning mellom A6 og A8, men i coupehabitt – selv om den har fire dører.

Les også vår test av ny Audi A8 her: