Ny krav tvinger fram nye motorer. Volvo kommer nå med helt ny og spennende teknologi
Ny krav tvinger fram nye motorer. Volvo kommer nå med helt ny og spennende teknologi

Nå skal det bli morsommere å kjøre Volvo

Slik jobber de når de utvikler nye motorer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Snart kommer Volvo med helt ny serie spennende dieselmotorer i sine personbiler. Samtidigskal de by på ny og banebrytende teknologi.

Det å utvikle nye bilmotorer koster penger. Mange penger. Penger er ikke akkurat det Volvo – og mange bilprodusenter med dem – har mest av for tiden, men nye avgasskrav gjør at bilprodusentene allikevel må komme med nyheter.

Euro 6 heter de nye kravene som skal tre i kraft 1. september 2014 for godkjenning av nye biler og 1. januar 2015 for registrering og salg av nye biler.

Les vår stortest av Volvo V60 her:


Reduserer NOX med 56 %

Det legges mye vekt på å redusere det svært kreftframkallende NOX-utslippet. Dagens Euro 5-krav er 180 mg/km – mens det nye Euro 6-kravet er 80 mg/km. Altså en reduksjon på hele 56 %. Her er det dieselmotorene som får de største utfordringene.

NOX er samlebetegnelsen på mono-nitrogenoksidene NO og NO2. NO2 er en av gassene som har størst negativ påvirkning på lokal luftkvalitet.

Volvo har derfor de siste par årene jobbet intenst med en helt nye serie dieselmotorer – VEA (Volvo Engine Architecture)

i-ART

De nye dieselmotorene i VEA-familien vil få teknologi som kalles i-ART.

Kort fortalt er dette et system som har en trykksensor tilkoblet hver enkelt sylinder – og ikke bare en trykksensor som overvåker alle – slik som på dagen Common rail-motorer.

Med i-ART vil hver sylinder «overvåkes» selvstendig og få nøyaktig tilpasset drivstoffmengde tilført, og ikke et beregnet gjennomsnitt slik som tidligere.

Les vår test av Volvo V40 T5 AWD:

i-ART skal sørge for at hver sylinder får optimal drivstofftilførsel og dermed jevnere forbrenning. (Foto: Volvo)

Nå vil hver dyse få sin egen «hjerne» noe som vil optimalisere forbrenningen, med å levere eksakt rett mengde drivstoff i hver forbrenningssyklus. Dette vil gi mindre lyd i form av diesel-knakking og jevnere gange med mindre vibrasjoner.

Høyt trykk

I tillegg økes innsprøytingstykket til hele 2500 bar. Til sammenligning kan det nevnes at dagens D5 motorer i Volvo har et trykk på 1800 bar. En ganske frisk økning med andre ord.

Fordelene med det økte trykket er at drivstoffet forstøves bedre, noe som gir raskere antenning og bedre forbrenning – som i sin tur gir renere avgasser og økt effekt.

Dette er bilene Volvo aldri laget

Ny 8-trinns girkasse

Men det stopper ikke der. Når de nye motorene lanseres, vil også en ny 8-trinns automatgirkasse være klar. Denne vil ytterligere bidra til å senke forbruket, samtidig som Volvo lover smidige, myke, raske girskift og økt kjøreglede.

Bare firere

De karakteristiske sekssylindrede motorene forsvinner helt.

VEA-familien vi bestå av kun firesylindrede motorer. Alt fra små og drivstoffgjerrige motorer - til sportslige maskiner med fokus på effekt, moment og prestasjoner.

De nye motorene vil bygges i Sverige, nærmere bestem ved motorfabrikken i Skövde.

Les også: Vår test av Volvo V60 Hybrid her: