Lexus GS 450H ser kanskje litt anonym ut   men under panseret skjuler det seg krefter som kan få flere tyske konkurrenter til å skjelve i buksene ...
Lexus GS 450H ser kanskje litt anonym ut men under panseret skjuler det seg krefter som kan få flere tyske konkurrenter til å skjelve i buksene ...

Lexus GS450: Kjedelig? Ikke når du gir gass!

Se så billig du kan få den råsterke luksusbilen.

Det er ikke så ofte du kan kjøpe deg en driftssikker bil med plass til hele familien, rundt 345 hestekrefter originalt og i tillegg har et visst miljøalibi gjennom å være en hybrid - til under 400.000 kroner.

Men det er altså tilfellet med denne Lexus GS450H-en som vi har funnet på bruktmarkedet. Prislappen er hyggelige 385.000 kroner.

Du skal lete lenge etter et bilkjøp som gir mer for pengene enn denne 2006-modellen, med beskjedne 94.500 kilometer på samvittigheten.

LES OGSÅ: Nå har luksus-SUVen blitt billig

Lexus = driftssikker

Det viktigste med denne bilen er kanskje at den er en Lexus. Det betyr at sannsynligheten for et rimelig trygt og forutsigbart bilhold er betydelig høyere enn hos konkurrentene fra Tyskland. Lexus lager rett og slett bunnsolide biler - noe som blir bekreftet gang på gang i kvalitetsundersøkelser.

GS ble blant annet kåret til beste sedan i tyske Auto Bild i 2007.

LES OGSÅ: Rune kjøpte bil til 4,3 millioner - usett

Rå krefter

Men det finnes såvisst mange andre argumenter for å velge en slik bil. Ikke minst motoriseringen. For her er det hybridløsning med vekt på krefter snarere enn miljø.

Totalt yter bensinmotoren av typen 3-liters V6 og elmotoren rundt 345 hk. Når alt jobber sammen, er det krefter nok til å sende den velvoksne sedanen fra stillestående til 100 km/t på 5,9 sekunder. Det er rett og slett brennkjapt.

BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse, som regnes for sammenlignbare konkurrenter, har ikke mange alternativer som slår dette. Vi ser da naturligvis bort ifra S/RS/AMG og M-modellene - men likevel.

LES OGSÅ: Ny Lexus skal utfordre de kjente tyske bilmerkene

Lavt forbruk

Siden den nesten to tonn tunge bilen får drahjelp av en elmotor, begrenses forbruket til bare 0,79 l/mil ved blandet kjøring. Det er for eksempel betydelig lavere enn innstegsmodellen, GS 300, som har 245 hk. Den bruker nemlig 0,98 l/mil.

Det er også betydelig lavere enn en 2006-modell Audi A6 4,2 liter Quattro, som har omtrent samme ytelsene som GS 450H, men da riktignok med firehjulstrekk. Den slurper unna 1,16 l/mil.

Og BMW 540i fra samme årstall, som er marginalt tregere enn de to andre til 100 km/t, trenger 1,1 l/mil.

Klar seier til hybriden på dette området.

LES OGSÅ: Disse er mest fornøyd med merket sitt

Plass nok - såvidt

Den innvendige plassen i GS er ikke helt på nivå med de tyske konkurrentene, hverken i kupeen eller bagasjerommet. Sistnevnte tar likevel 430 liter, og holder sånn noenlunde for familier på tur. Men hvis du har barnevogn blir det naturligvis litt, skal vi si, utfordrende ...

Og du kan ikke få den som stasjonsvogn - i motsetning til 5-serie, E-klasse og A6.

Designet tenderer dessuten mot kjedelig. Men bilen vi har funnet har i alle fall noen gromme, mørke felger som løfter utseendet og som kler fargen på bilen.

Interiøret i GS er umiskjennelig Lexus - traust og tradisjonelt, med mye treverk.
Interiøret i GS er umiskjennelig Lexus - traust og tradisjonelt, med mye treverk.

LES OGSÅ: Bruktbil: Disse bilene har minst feil etter 10 år

Mye utstyr

Forøvrig er den også godt utstyrt. Her er det for eksmempel DVD-spiller, regnsensor, nøkkelfri start og adgang, helelektriske skinnseter, navigasjon, xenonlys og takluke.

Både sommer- og vinterdekk er mer på kjøpet.

Hva synes du? Et godt alternativ til de "vanlige" tyske premiumbilene - bruk kommentarfeltet under:

Denne bilen blir kalt en julegave fra norske politikere