Å finne en Mustang med den populære sports pakken 'Mach 1' som fremdeles er så fin etter 44 år, er ganske spesielt. Å finne en slik i Norge, som er veldokumentert og med få eiere, er nesten for godt til å være sant. (Foto: Privat)
Å finne en Mustang med den populære sports pakken "Mach 1" som fremdeles er så fin etter 44 år, er ganske spesielt. Å finne en slik i Norge, som er veldokumentert og med få eiere, er nesten for godt til å være sant. (Foto: Privat)

Bilen min Mustang Mach 1: Mystisk annonse skjulte selve drømmebilen

Kjøpt ny av nordmann – og like fin etter 44 år.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Amerikanske pony cars er populære som bare det i Norge, og har vært det helt siden starten. Spesielt gjelder dette Ford Mustang, bilen som ga navn til og formet hele bilkategorien.

Tente drømmen hos nordmenn

Takket være at de var bygget for å være billige i USA, var det også mulig å få en Mustang til noenlunde levelig pris her hjemme, i hvertfall dersom man klarte å la være å bestille en av de råeste versjonene. Og at det faktisk fantes noen på veien i et amcar-fattig Norge på 1970-tallet, tente drømmen hos de mange som så dem.

Det er et barskt interiør i de gamle Mustangene. Mange mener dette dashboardet fra 1969 og 1970 er det aller tøffeste. (Foto: Privat)
Det er et barskt interiør i de gamle Mustangene. Mange mener dette dashboardet fra 1969 og 1970 er det aller tøffeste. (Foto: Privat)

Men bilene som kom hit, både som nye og bruktimporterte, var dermed vanligvis ikke av de aller tøffeste, selv om unntak fantes. Det var gjerne på grunn av at spesielt interesserte hadde funnet spesielle biler i USA, som de importerte på vanlig måte, eller også tok med seg hjem som flyttegods etter et utenlandsopphold.

Enorm interesse for de spesielle

I dag drømmer mange om disse bilene, og bare å få tak i en gjev utgave av en populær årsmodell kan være en tøff oppgave i seg selv – når interessen har vokst seg stor også internasjonalt, og prisnivået har fulgt etter.

Les også: Mustang II - var dette bilhistoriens største skivebom?

Å finne en slik sjelden utgave på norsk jord, til og med en som ”nesten alltid” har vært her, og er i urørt orignalstand med full dokumentasjon – det er nesten ikke mulig i teorien. Men en sjelden gang kan virkeligheten overtreffe teorien, og her skal vi møte en Mustang i den kategorien.

Del med Facebook-vennene dine!

Og en eier som er fullstendig klar over hvor heldig han er. Vi lar ham fortelle historien med sine egne ord:

Annonse uten bilde

Mitt navn er Stefhan Skjennum, 34 år i fra Hamar, og jeg er en ivrig leser av deres reportasjer om klassiske biler, så jeg tenkte at dere kunne ha interesse av å lage en liten reportasje om en original 1969 Ford Mustang Mach 1 i mitt eie:

Fastback-karosseriet, eller
Fastback-karosseriet, eller

I påsken i fjor kom jeg over en ganske usynlig annonse på Autodb uten bilde, der det sto ”Mustang selges”. Jeg ringte, og det var en ung dame fra Gudbrandsdalen som tok telefonen, hun kunne fortelle at bilen var helt original med 56.000 miles på telleren. Hun hadde fått bilen som bursdagsgave noen år tidligere av sin far, som forøvrig var samler av spesielle Mustanger, men som desverre var blitt syk.

Les også: Chevrolet Camaro var Mustangens tøffeste konkurrent

Jeg var mildt sagt skeptisk til alt dette, men jeg dro av ren nysgjerrighet opp til Gudbrandsdalen for å kikke på bilen, og jeg ble bortimot overbevist om at dette kunne faktisk være reelt. Bilen var utrolig velholdt, både teknisk og utseendemessig. Men på grunn av mangel på erfaring med disse bilene så våget jeg ikke å foreta meg noe i forhold til kjøp, så jeg sa jeg skulle undersøke litt.

Eneste kjente i Mustang-klubben

Jeg begynte å søke litt på nettet og kom fram til Norsk Mustang Club og Lars Petter Kolkind. Jeg spurte ham om hvor store muligheter det var for å finne en urørt, original 1969 Mach 1 i Norge.

"Det er som å vinne i Lotto. Jeg personlig vet om bare én i landet som er helt original, den befinner seg i Gudbrandsdalen og har fargen silver jade metallic”, svarte han.

Motorrommet viser tydelig at både første eier, som hadde bilen frem til sin død i 1995, og de etterfølgende, har tatt usedvanlig godt vare på bilen. (Foto: Privat)
Motorrommet viser tydelig at både første eier, som hadde bilen frem til sin død i 1995, og de etterfølgende, har tatt usedvanlig godt vare på bilen. (Foto: Privat)

Kolkind kunne også fortelle at han hadde kjørt denne bilen på et treff for mange år siden, og hadde dermed førstehåndskjennskap til den.

Jeg skjønte jo med dette at det dreide seg om samme Mustang, og at jeg hadde muligheten til å skaffe meg en veldig sjelden bil, så jeg tok turen opp til Gudbrandsdalen igjen og ga et bud på bilen. Noen dager senere var jeg eier av en original 1969 Mach 1.

Del med Facebook-vennene dine!

”Matching numbers”

Fikk også med alt av dokumentasjon – til og med bruksanvisning til 8-spors stereo kassettspilleren, som for øvrig fungerer utmerket!

Les også: Realisere Mustang-drømmen? Her er vår kjøpeguide

Alle spesifikasjonene stemmer med kodebrikkene i døren og i motorrommet, og bilen er ”matching numbers” – det vil si at den har alle større deler som eksempelvis den opprinnelige motoren i behold.

Mustangen føles som en nybil både teknisk og utseendemessig!

Kjøpt ny av nordmann i USA

Den ble kjøpt ny av nordmannen Arne Hausken i mai 1969, da han han bodde i New York og jobbet for SAS. Han tok med seg bilen som flyttegods til Norge i 1973, og tok meget godt vare på bilen helt til han døde 1995.

Gamle kjøpedokumenter, inklusive selve kvitteringen, er sjelden vare på gamle amcars i Norge. Så er det også sjeldent at første eier faktisk var samme nordmann som tok med seg bilen hjem til Norge. (Foto: Privat)
Gamle kjøpedokumenter, inklusive selve kvitteringen, er sjelden vare på gamle amcars i Norge. Så er det også sjeldent at første eier faktisk var samme nordmann som tok med seg bilen hjem til Norge. (Foto: Privat)

Jeg har snakket med bekjente av Hausken som bekrefter at han var en ekstremt pedantisk bileier, noe som forklarer bilens gode tilstand. Det eneste jeg har fått høre gjennom Pony Parts at er byttet ut, er nytt eksosannlegg for en del år tilbake.

Forden har en 5,8 liters V8 som går meget bra og silkemykt, den er levert med FMX automatkasse som option.

56.000 miles på 44 år!

I dokumentasjonen fra da bilen var ny finnes også kjøpskvittering med alt utstyr spesifisert, samt brukerhåndbok.

Jeg har også en såkalt Marti-rapport med bevis på bilen sjeldenhet (1 av 1 produsert med akkurat dette utstyret), og bekreftelse på alle options, og så videre. (Marti Auto Works er et firma som har tilgang til og skriver ut kopier av gamle fabrikkdokumenter på en del Ford-, Mercury- og Lincoln-biler fra 60-, 70- og 80-tallet, red. anm.)

Bilen har fremdeles bare 56.000 miles på telleren, 44 år etter at den var ny!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

SE OGSÅ: Nei - denne mannen må du ikke kjøpe bruktbil av!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Stefhan om? Bruk kommentarfeltet under