Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg så på Broom-programmet sist at du mener Volvo XC90 er en veldig dårlig bil. Det har jeg hørt før også og jeg tviler ikke på at det stemmer.

Likevel må jeg si at jeg er litt svak for denne bilen, selv om jeg aldri har eid den. Det er liksom noe bunnsolid og skikkelig over XC90, synes jeg. Men kan du fortelle litt mer om hvorfor den blir regnet for å være så dårlig?

Benny svarer:

Hei du! Det stemmer at Volvo XC90 ikke er verdens beste bil. Det er ikke noe som jeg har kommet på eller bestemt, det er noe som både eiere og ikke minst en rekke kvalitetsundersøkelser kan bekrefte.

På TV refererte jeg til Svenske Bilprovningen som ikke har vært nådig mot XC90. I følge statistikken derfra er dette taperen. Ikke bare ett år - men flere. XC90 kommer rett og slett veldig dårlig ut i deres undersøkelser.

Bilprovningen registrerer feil relatert til sikkerhet. Det er særlig slitasje på bremser og parkeringsbrems, slitte endeledd og lenkarmer spesielt - men også andre kuler og ledd i forstilling og hjuloppheng generelt - som er hovedproblemet på XC90.

Altså ikke de helt dramatiske feilene tross alt, men både irriterende og kostbart nok allikevel. De feilene det referes til over tyder faktisk på at bilen ikke er riktig dimensjonert. Den er faktisk for stor og tung i forhold til bremser og hjuloppheng.

Veldig mange eiere har også opplevd at automatgirkassen tar kvelden, også det handler nok i stor grad om underdimensjonering. Her raser tusenlappene avgårde. Det har også vært mye tull med turboene, også det koster fort mye penger.

Gikk du glipp av første Broom-episode? Se den gratis her:

Stygt verditap

De tidlige modellene hadde også en del elektronikktrøbbel. Varsellamper som lyser kan også gi mangler. Mye støy og ulyder fra interiøret samt veldig treg innkobling av firehjulstrekk er også en svakhet på tidlige modeller.

Bilene har jo blitt oppdatert og bedre underveis, men ikke på langt nær så mye som vi burde kunne forvente. Jeg og flere med meg har undret seg over at Volvo ikke har klart å gjøre mer med denne bilen, etter så mange år.

Det er også tydelig at byggkvaliteten kan variere mye. Jeg har hørt om eiere som nesten ikke har hatt problemer ( selv om de nok er i mindretall) - mens andre har kostet på bilene sine flere titusener i året og til slutt bare gir opp. Noe handler nok også om kjørestil, biler som har blitt tøft behandlet eller for eksempel har blitt brukt som trekkvogn, bør man virkelig holde seg unna.

På plussiden kan god plass, førerkomfort og trygge - om ikke spennende - kjøreegenskaper noteres. Særlig det at du får den som sjuseter, er attraktivt i denne klassen.

På bruktmarkedet har XC90 hatt et solid verditap i mange år. Nå begynner de rett og slett å bli billige. Men - her er det altså et stort men. Kjøper du XC90 til for eksempel 300.000 kroner, kan du på ingen måte regne med å ha et problemfritt bilhold. Og du er helt avhengig av å ha penger i bakhånd til reparasjoner, for de kommer!

Selge XC90? Det eneste som hjelper er å kutte prisen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Slik svindles det med bilforsikringen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: