Scandi2
Scandi2

– Ni av mannskapet tente på skipet

Forsikringssvindel var årsaken til «Scandinavian Star»-brannen, som tok 159 menneskeliv. Det mener granskingsgruppe.

Fergen var på vei fra Oslo til Fredrikshavn med 383 passasjerer om bord, da det begynte å brenne. I alt 159 mennesker kom aldri hjem igjen. Mange av dem var barn.

Dansk politi konkluderte med at det mest sannsynlig var en dansk trailersjåfør som var gjerningsmannen. Han var tidligere dømt for brannstiftelse. Mannen var en av de omkomne.

Men ifølge Bergens Tidende mener den selvoppnevnte gruppa, bestående av 14 eksperter på brannteknikk, å kunne bevise at ni av mannskapet på «Scandinavian Star» tente på flere branner etter at 159 mennesker var omkommet den fatale kvelden for nøyaktig 23 år siden.

Følg pressekonferansen direkte her fra klokken 13:

Forsikringssvindel

Da var allerede trailersjåføren død. De mener derfor det er helt usannsynlig at han sto bak, og mener det hele dreier seg om forsikringssvindel.

– Også etterat alle er konstatert døde, oppstår det hendelser en rekke steder rundt på skipet som øker brannomfanget og nye brannstiftelser. Det er helt usannsynlig at det er en danske sjåføren som har tent på båten, sier mekaniker Terje Bergsvåg til TV 2.

Han har sittet i gruppen som legger frem rapporten lørdag klokken 13 i Bergen.

– Jeg kan med sikkerhet si at vi har så gode kort på hånden at det er umulig å forkaste dem. Det vi fremlegger i dag er gode beviser på at det har vært sabotasjer om bord og vi beviser med sikkerhet fire brannstarter, men veldig sannsynlig to til, sier Bergsvåg.

To år til foreldelse

De reelle eierforholdene bak skipet skulle vise seg å være vanskelig å klarlegge. Ifølge Bergsvis fikk eierne utbetalt 24 millioner amerikanske dollar i oppgjør.

– Du kaller det sabotasje, det er sterke ord. Hvilke følger mener du denne rapporten bør få?

– Vi har allerede fått henvendelser fra myndighetene. Kanskje har de fått seg et spark bak, i steden for å feie det under teppet slik at det går mot foreldelse. Om to år er det ingen som kan straffes for dette, sier Bergsvåg.

Lørdag samler ekspertgruppa seg i Bergen for å legge fram resultatet av det omfattende arbeidet med å finne årsaken til tragedien for 23 år siden.

Bergsvåg er blant dem som har brukt flere år på å få norske og danske myndigheter til å gjenoppta etterforskningen av ulykken, og endelig tror han de vil lykkes.

LES OGSÅ: Branneksperter avdekker store hull i Scandinavian Star-etterforskning

Dansk konklusjon feil

FLERE BRANNER: Ekspertgruppa mener å endelig kunne dokumentere at flere av brannene ble startet etter at mannskap og passasjerer var evakuert fra skipet, og mange timer etter den første brannen som tok livet av 159 personer. (Foto: NTB Scanpix)

Teorien om at den danske trailersjåføren sto bak brannen, ble aldri fastslått verken av norsk eller dansk politi. Saken ble til slutt henlagt.

Ekspertgruppa har lest 23.000 sider med politidokumenter, blant annet alle vitneavhørene, og de mener å kunne dokumentere at mange av brannene på fergen skjedde etter at de 159 personene var omkommet, noe som eventuelt motbeviser at den danske pyromanen kan ha vært den eneste brannstifteren ombord.

I stedet peker gruppa på ni navngitte personer blant mannskapet, som alle overlevde brannen.

LES OGSÅ: – Flere brannstiftere startet branner på «Scandinavian Star»

Store forsikringssummer

Skipet byttet eier like før brannen og ble forsikret for mye penger like før ulykken. Mange har mistanke om at brannen ble påsatt som en forsikringssvindel for den tidligere eieren SeaEscape.

Igjen hevder gruppa å ha dokumentasjon på at minst 17 millioner dollar ble utbetalt i forsikringsoppgjør til et Miami-basert selskap, og at de ni navngitte også fikk betalt.

Konklusjonen er den samme som i fjor da gruppa forsøkte å få etterforskningen gjenopptatt, men riksadvokat Tor-Aksel Busch avslo. Busch mente det var usannsynlig at flere personer hadde gått rundt blant 159 døde personer å tent på skipet på nytt.

Bergsvåg hevder flere av de mistenkte for å stå bak katastrofebrannen, hadde bakgrunn fra tidligere skip som også hadde vært rammet av branner.

– Vi har funnet helt avgjørende vitneavhør, som politiet har feid under teppet. Dette er den største etterforskningsskandalen i historien, sier Bergsvåg til avisen.

Nå håper Bergsvåg og de andre ekspertene at påtalemyndigheten igjen vil vurdere å åpne for etterforskning i saken.

Etter den fatale brannen ble skipet liggende som vrak i Southampton i flere år før det ble solgt til Bahamas i 1994. Årsaken til brannen på Scandinavian Star har aldri blitt klarlagt.