anna
anna

Anna Jöves (43) pustet feil – møtte veggen

– Jeg pustet som en gullfisk.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter år med høyt stressnivå og tette barnefødsler streiket kroppen til Anna Jöves.

– Jeg slet med bekkenplager og nakke- og skuldersmerter. Det var en kamp å gjøre det man skal på toalettet, og jeg var så stresset at jeg trodde alt var feil med meg, forteller Anna Jöves til God morgen Norge.

Osteopati

For å få bukt med problemene tok Anna kontakt med Line Rølvaag Juberg som er osteopat på Kolbotn.

– Hun slet med plager fra mange steder i kroppen, og følte at hun ikke lenger spilte på lag med sin egen kropp, forklarer Rølvaag Juberg.

Her kan du lese mer om osteopati og finne din osteopat.

Oppsøker man en osteopat så er samtalen viktig. Ikke minst for at osteopaten skal få vite hvordan plagene og eventuelle skader kan ha oppstått.

– Etter dypere samtale og grundig undersøkelse fant jeg flere områder enn bare bekkenet som behøvde hjelp, forteller osteopat Line.

Les også: Nina (38) ble advart mot å bli gravid

Stresspust

Osteopat Line Rølvaag-Juberg.
Anna Jöves forteller at hun opplevde samtalen med osteopaten som veldig oppklarende.

– Jeg forstod bedre hvorfor jeg slet med fordøyelsen. Og da hun fortalte meg at jeg bare pustet med skuldrene og snakket på innpust og ikke utpust, da skjønte jeg hvorfor kroppen min streiket, forteller hun.

Det viser seg at trykkforholdene mellom buk og brysthule endres ved «stresspust», forklarer Rølvaag Juberg.

– Når dette skjer påvirkes hele kroppens sirkulasjon negativt. Dette var nok noe av grunnen til at fordøyelsen til Anna ikke var så bra.

Les også: Hege Fiske (46) fikk spiseforstyrrelse da hun var 14

Pustemuskelen

Osteopaten forklarer videre at pustemuskelen henger sammen med hofteleddsbøyeren.

– Annas hofteleddsbøyere var korte og stramme, og var igjen en del av problemet i bekkenet hennes.

Alle områder i kroppen behøver sirkulasjon og at pustemuskelen, i tillegg til hjertemuskelen, er en av de viktigste faktorene for å gjøre dette.

– Puster man ikke dypt vil nakken lett bli stiv, forklarer osteopaten, - da tar det ikke lang tid før hodepinen kommer snikende.

Les også: Solveig Berg (52) spiste et halvt kilo smågodt om dagen

¿ Line sa at istedenfor å «gullfiskpuste» skulle jeg heller trene, gjerne også kjerneøvelser, for å aktivisere magemusklene. Her har jeg det moro med barna, sier Anna.

Bevisstgjøre pustemønsteret

Etter flere behandlinger hos osteopat opplever Anna Jöves til sin store glede at plagene forsvinner mer og mer.

– Jeg følte at jeg endelig ble hørt, og at det var noen som så på hele meg og ikke bare en muskel. Osteopaten satte alt i sammenheng og jeg sluttet å puste som en gullfisk, forteller Jöves glad.

– Hos Anna jobbet jeg mye med å bevisstgjøre henne på sitt eget pustemønster, samt å lære henne en mer hensiktsmessig pust og holdning, forteller Line.

Les også: Den nye folkesykdommen: – Halvparten av befolkningen får artrose

Ond sirkel

Møter man veggen «renner» gjerne all energi ut av kroppen og man mister både gleden og lysten til å være i aktivitet, og dermed er man raskt inne i den onde sirkelen som opprettholder og forverrer tilstanden, forklarer osteopat Line Rølvaag Juberg.

– For å få hjulpet Anna var det viktig å fjerne de spenningene som satt både i selve pustemuskelen men også fjerne områder med nedsatt bevegelse i rygg, bekken, nakke og ribbeina.

Les også: Hjerte- og karsykdom er den vanligste dødsårsaken i Norge