Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW 3-serie er en av de aller mest søkte på modellene på finn.no. Ikke så rart kanskje, i og med at den kombinerer strålende kjøreegenskaper med elegant design og komfort.

I fjor kom den nye generasjonen 3-serie, den femte i rekken siden debuten i 1975. Men om du synes den blir litt for dyr, kan det lønne seg å ta en titt på de nyere brukte modellene. Her finnes det uendelig mye å velge mellom – og husk, det er kjøpers marked!

Vi har funnet et eksempel på en bil som bør være attraktiv – til en rimelig pris.

LES OGSÅ: BMW 320 DA Touring: Drømmebilen for den kjøreglade

Facelift viktig

Vi har plukket ut en 2009-modell. Det betyr at du får den faceliften som ga modellen et viktig løft, både teknisk og utseendemessig.

Panseret fikk mer sportslig og særegent utseende med nye og sterkere profiler og lyktene ble oppdatert foran og bak.

Innvendig er den viktigste endringen at den fikk det nye iDrive-systemet, med hurtigknapper rundt menyhjulet. Det gjør systemet langt mer brukervennlig.

I tillegg kom det noen nye motorer.

LES OGSÅ: BMW 3-serie coupe: Sprek bil til 80.000 kroner

Viktig utstyr

Dagens utvalgte er en bensinbil, 318i Touring, både fordi nettopp denne 2-literen på 143 hk passer bilen ypperlig, og med tanke på dreiningen vi opplever bort fra dieselmotorer.

Dessuten er den moteriktig i Alpinhvit med M-pakke, og har navigasjon, som mange BMW-entusiaster har som et must, og sportsseter i delskinn. Mye riktig utstyr med andre ord.

Prisen for hele pakken er 269.000 kroner – og da vil nok mange tro at du kjører rundt i en bil som koster 100.000 kroner mer. Minst!

LES OGSÅ: BMW 1-serie: Er dette en god ungdomsbil

Ikke størst

Bagasjerommet på forrige generasjon 3-serie er ikke størst i klassen. Og nettopp størrelsen var et av de viktigste områdene for forbedring i forbindelse med nyeste generasjon.

Men 460 liter er likevel slik at det holder også for små familier – om en pakker rasjonelt og ikke har for mange barnevogner som skal med.

LES OGSÅ: BMW 3-serie: Her kan du kjøpe en 33 år gammel "nybil"

Ikke 5 års garanti

318i gjør 0–100 km/t på 9,5 sekunder. Det er ingen som blir skremt av det, men bilen kjennes piggere ut når du kjører den, enn tallene skulle tilsi.

I tillegg slipper du unna med bare 0,6 l/m ved blandet kjøring. Så økonomien er i alle fall vel ivaretatt.

Verdt å merke seg er at selv om den er ganske ny, så begynte ikke BMW med 5 års garanti i Norge før i 2011. Så hvis dette er viktig for deg, så bør du nok velge en nyere bil. Importmodeller har jo som kjent ikke samme garanti uansett, men mange forhandlere tilbyr nå en "tilleggsgaranti" på disse modellene, som regel mot et pristillegg.

Det skal følgelig også være et klart skille i pris mellom 2009/2010-modellene og de som kom med 5 års garanti i 2011.

Sportsratt, sportsseter, navigasjon, stort klimaanlegg og det nye iDrive-systemet er blant det viktige utstyret på denne bilen.

Klikk her for å se hele annonsen

Ett sett felger

Ny kostet en 318i Touring 345.000 kroner i 2009. Det var før du puttet på "nødvendig" utstyr som M-pakke, navigasjon, sportsseter og stort klimaanlegg. Vi snakker altså om et hyggelig prisavslag for deg som vil handle brukt.

Men den har jo også gått 129.000 kilometer. I utgangspunktet er ikke dette noe å bekymre seg for på disse bilene, men noen kjøpere kan nok bli skremt av at den er "langkjørt".

I likhet med stadig flere forhandlere er det bare oppgitt ett sett dekk/felger. Det virker som om svært mange, særlig blant de som driver med import, nå bruker vinterdekk som et forhandlingspunkt. Da skal du vite at du som kan kjøpe bil uten å måtte tenke på innbytte, har uendelig mye å velge mellom akkurat nå. Bruk dette for alt det er verdt – husk det finnes flere "drømmebiler". Ikke kjøp for du er helt fornøyd med prisen!

BMW-entusiast? Her finner du MYE stoff for deg!