TEST: Audi Q5 TDI: Blåser nytt liv i SUV-favoritten

Men er det nok til å holde konkurrentene på avstand?

Audi Q5 har vært en SUV favoritt helt siden den kom på markedet i 2009. Nå er den faceliftet   og nye lykter, ny teknikk og oppjustert interiør skal gjøre den veletablerte SUVen ung og sprek igjen.
Audi Q5 har vært en SUV favoritt helt siden den kom på markedet i 2009. Nå er den faceliftet og nye lykter, ny teknikk og oppjustert interiør skal gjøre den veletablerte SUVen ung og sprek igjen.

Hva er dette?

Audi har gitt storselgeren Q5 en facelift, og fornyet både utseende og teknikk. Den mellomstore SUVen er svært populær blant nordmenn – og på bruktmarkedet holder de seg godt i pris.

Men det trengtes en oppjustering for å holde tritt med nye konkurrenter både fra BMW og Mercedes. De to andre er nemlig med på å heve listen i dette segmentet.

Spørsmålet er om "nye" Q5 nå er blitt et bedre alternativ til de andre.

LES OGSÅ: Audi Q5: Luksus-SUVen som koster deg minst

Audi Q5 rett fra siden
Audi Q5 rett fra siden

Hvordan er den å kjøre?

Det første vi legger merke til er hvor stille det er å sitte bak rattet i denne SUV-en. Til tross for 18" vinterdekk og slitte norske veier er det tyst i kupeen. Dette er et av områdene premiumbilene skiller seg fra resten – alt er så godt skrudd sammen og solid – og det gjort mye for å dempe alle mulige støykilder.

Bak rattet har du god oversikt og en fin kjørestilling. S-line-setene, som er ekstrautstyr, er blant de beste i bransjen.

Sportsunderstellet byr på hvasse kjøreegenskaper og imponerende balanse. Det er faktisk mulig å leke litt. Men vær obs, de fysiske lovene gjelder fortsatt – så husk på vekten når du nærmer deg en sving.

Prisen du betaler for å kunne kjøre aktivt er at understellet kan oppleves litt for hardt – og da særlig på veier plaget av telehiv.

Er bilen utstyrt med Drive Select, slik at du kan justere kjøreegenskapene mellom komfort, sport og økonomi, blir det bedre. Men mange vil nok foretrekke å droppe sportsunderstellet, og heller få mer komfort.

Audi Q5 skrått bakfra
Audi Q5 skrått bakfra

Kjøpe Audi Q5 brukt? Les dette!

Finest utenpå eller inni?

Testbilen har S-line-pakke, som absolutt gjør Q5-en litt sprekere å se på. De nye LED-lyktene foran og bak er også tøffe.

Men med grå metallic lakk, selv om den heter Daytonagrå, blir Q5 litt kjedelig. Bilen skiller seg ikke ut på noen måte i trafikken – men for mange er jo heller ikke det et mål i seg selv.

Designet er også ganske forsiktig, mens for eksempel nye Mercedes GLK gjør litt mer ut av seg på veien.

Interiøret er imidlertid helt i toppklasse – selv om det kreves litt utstyr for å komme helt til sin rett. S-line-pakken gjør mye, i tillegg er det store MMI-systemet, med kontrollene på midtkonsollen, både pent og praktisk.

Audi Q5 inetriør foran
Audi Q5 inetriør foran

MMI-systemet, som styrer alt fra kjøreinnstillinger, navigasjon, telefon og musikk, er for øvrig blitt finjustert og enda mer oversiktlig enn på utgående modell. I tillegg er selve grafikken veldig oversiktlig og forseggjort. Her er Audi best, rett og slett.

Vi liker best interiøret på Q5.

Audi Q5 detalj drive select
Audi Q5 detalj drive select

Les vår store test av Q5 før faceliften her:

Hvordan er plassen?

Her er det tilstrekkelig for de fleste, men ikke mer heller. Til å være såpass stor er oppleves egentlig bagasjerommet ganske trangt, selv om det tar 540 liter – og det rommer 1.560 liter om du legger ned baksetene.

Med riktig utstyrspakke kan også baksetet flyttes 100 mm fram eller tilbake, og vinkelen på bakseteryggen justeres.

Sammenlignet med konkurrentene er dette større en GLK, men mindre enn X3.

I baksetene er det imidlertid godt med plass – her kan faktisk tre personer sitte uten store problemer, ettersom setene er behagelige og takhøyden god.

De to fremste plassene har også mer enn tilstrekkelig boltreplass – og det er lett å finne en god kjøreposisjon.

LES OGSÅ: Brukt luksus-SUV: Til fjells på første klasse

Går den bra?

Vår testbil er har den velkjente 2-liters dieselmotoren på 177 hk/380 nm.

Ingen skal påstå at det gjør Q5 til noen racerbil. Men det holder, akkurat. Den kjennes ikke daff og undermotorisert, selv om du kanskje ønsker deg litt mer pulver i forbindelse med forbikjøringer.

0–100 km/t tar 9 sekunder ifølge de offisielle tallene. BMW X3 klarer nesten samme tiden med 163 hk, mens Mercedes GLK med 170 hk fikser biffen på 8,8 sekunder.

Forbruket er på 0,59 l/mil ved blandet kjøring, og på langkjøring skal det være mulig å komme ned i 0,54 l/mil. Det er naturligvis ikke dårlig i en såpass stor og tung bil – men det holder likevel ikke til å være best i klassen.

Audi Q5 detalj baklykt
Audi Q5 detalj baklykt

LES OGSÅ: Audi eller Volvo – hva hadde du valgt?

Pluss:

Skyhøy kvalitetsfølelse

Minus:

Konkurrenter som BMW X3

Og hva er konklusjonen?

Audi Q5 har fått forlenget livet sitt – og lever fortsatt opp til benevnelsen premium-SUV. Spesielt når du kjører av gårde på vinterføre og kan nyte stillheten og komforten i kupeen, skjønner du at dette er et gjennomarbeidet konsept.

Og vi er sikre på at populariteten vil fortsette, om enn ikke i samme grad som da den først ble lansert.

For selv om dette er en veldig bra bil, er det ikke dermed sagt at den er best i klassen. Den plassen mener vi BMW X3 har kapret.

Bil: Audi Q5 Type: 2.0 TDI Motor: 2-liter, diesel Effekt: 177 hk/320 nm 0–100 km/t: 9 sek. Forbruk: 0,6 Bagasjerom: 540 liter Pris: Fra 572.300 (177 hk) pris testbil: 805.300 kroner.

Nye Q5 kan bestilles med Google maps.
Nye Q5 kan bestilles med Google maps.

LES OGSÅ: Luftfjæring: Nydelig å kjøre – men det kan koste skjorta