Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andre generasjon Superb har vært en stor suksess for Skoda helt fra lanseringen. Her tilbyr de klasseledende plassforhold og mange smarte løsninger – til en pris konkurrentene virkelig sliter med å matche.

Stasjonsvogna har blitt en ekte folke-bil her hjemme. Særlig med dieselmotor og firehjulstrekk er det en bil som passer veldig mange familier som hånd i hanske.

Del med Facebook-vennene dine

Avdukes i Kina

Like etter at lillebror Octavia har kommet i helt ny utgave, er det klart for en omfattende fornyelse av Superb.

19. april skal den nye modellen avdukes på Shanghai Motorshow. Da skal vi blant annet få se en helt ny front og hekk for både kombiversjonen Twindoor og stasjonsvogna, opplyser importøren i en pressemelding.

LES OGSÅ: Subaru Outback: Slik oppsto en helt ny trend

Ny front og hekk

Fronten har fått nytt design fra støtfanger til frontrute, i tråd med Skodas nye designspråk. Grillen, logoen, hovedlys og tåkelys, panser og skjermer er nye. Helt nytt for Superb er frontlykter med Bi-Xenon hovedlys med integrerte LED-kjørelys.

Hekken er også redesignet. Baklyktene har fått den nye Skoda, typiske C-formen som på Superb er skapt med tre LED-striper. Designdetaljene med to trekanter på bakluken er et annet nytt kjennetegn.

Superb får også to nye farger, Metal grey og Moon white. Den høyeste utstyrsvarianten, Laurin&Klement, kan i tillegg leveres i den nye fargekombinasjonen Brown Ivory innvendig.

Slik ser "nye" Superb ut i topputgaven. Skoda oppgraderer sin største bimodell like etter at helt ny Octavia er lansert.


SE VIDEO: Skoda Superb: Denne familiebilen lurer deg trill rundt



Firehjulstrekk

Start-stop teknologi og energigjenvinning blir standard på alle dieselmotorer, og den minste bensinmotoren 1,4 TSI med 92 kW/ 125 hk. Superb Greenline har et forbruk på 0,42 l/mil og et CO2-utslipp på 109 gram/km.

Superb med firehjulstrekk og dieselmotoren 2,0 TDI på 140 hk leveres nå med manuell girkasse, mens 2,0 TDI 170hk med 4X4 kommer med sekstrinns DSG-automatgir.

LES OGSÅ: Fra 1970 – men det dufter fortsatt nybil i bagasjerommet


Mye utstyr

Stort bagasjerom er nevnt, stasjonsvogna svelger imponerende 633 liter bagasje. Som en ekstra komfortdetalj kan nå passasjersetet foran reguleres fram og tilbake fra baksetet. Kjekt å ha når man virkelig skal strekke på beina!

Nye Superb kan også leveres med siste generasjon automatisk parkeringsassistent, elektrisk soltak med solceller, KESSY (nøkkelfri adgang og start/stopp knapp) samt tre moderne audio- og navigasjonssystemer, to av dem med DAB+.


Kommer i juni

Her til lands blir ni kollisjonsputer, tretthetsvarsler, Hill-hold og dekktrykkskontroll standard. ESC, ABS, TSA (tilhengerstabilisator) og bremseassistent er også del av det standardutstyret.

I Norge åpnes det for bestilling av den oppgraderte Superb fra tidlig i mai, samtidig med at prisene blir kjent. Bilen blir lansert i Europa i slutten av juni.

Bakseter i bagasjerommet – jo det kan være lov!

Skoda oppgraderer både kombikupeen og stasjonsvogna av Superb, bilen har premiere i Shanghai senere i april.

LES OGSÅ: Test: Skoda Superb: Denne bilen er en ulv i fåreklær