2014 Porsche Panamera: Nå får rikingene enda bedre plass

Maks komfort – samtidig som det kan gå styggfort.

Dette er sannsynligvis to av verdens både lekreste og raskeste bakseter. Slik kan du altså ha det hvis du velger Porsche Panamera i XL utgave.
Dette er sannsynligvis to av verdens både lekreste og raskeste bakseter. Slik kan du altså ha det hvis du velger Porsche Panamera i XL utgave.

Porsche Panamera er en av de mest kontroversielle bilmodellene som har kommet de siste årene.

Ikke før hadde Porsche overrasket/sjokkert menigheten ved å komme med SUV-en Cayenne. Så fulgte de den opp med en diger femdørs coupe – et solid sprang unna sportsbilrøttene.

Del med Facebook-vennene dine

Større oppgradering

Men økonomisk sett har det helt klart vært vellykket. Porsche har økt salgsvolumet sitt kraftig og har virkelig klart å nå ut til nye kjøpegrupper.

Fire år etter at den ble lansert, er det nå på tide med en større oppgradering av Panamera.

Porsche fornyer sin Panamera etter fire år på markedet. Det betyr både design-endringer og spennende ting under panseret - pluss at du nå kan få den i en ekstra lang utgave.
Porsche fornyer sin Panamera etter fire år på markedet. Det betyr både design-endringer og spennende ting under panseret - pluss at du nå kan få den i en ekstra lang utgave.

Les vår test av Porsche Panamera her:

XXL-baksete

Porsche har endret designet utenpå og inne, de kommer med lade-hybrid (verdens første i luksusklassen, sier de selv) og ikke minst: De lanserer også en forlenget Panamera – en utgave som får 15 centimeter lengre akselavstand.

Med det får passasjerene i baksetet vesentlig større plass. Her kan man virkelig strekke på beina – og med riktig sjåfør bak rattet bli fraktet rundt både superkomfortabel og superhurtig.

Mercedes er tidlig ute – se mer her:

Finpusset front

Utvendig er det tydelig at Porsche er ganske så fornøyde med dagens Panamera, for her har det ikke skjedd veldig mye. Fronten er imidlertid litt finpusset, med større luftinntak og nye lykter.

Bak er selve bakruta blitt bredere, det har også den innfellbare bakvingen på modellene som er utstyrt med dette. Støtfangeren bak er også ny – og det er endringer på bakluka.

Mer utstyr

Panamera får også nytt multifunksjonsratt. Det blir automatisk åpning av bakluka (sannsynligvis sensor-basert), den adaptive cruise controlen har fått autobrems som skal bidra til å hindre eventuelle kollisjoner.

Dessuten blir en del annet sikkerhetsutstyr tilgjengelig, på dette området skjer det stadig nyvinninger.

Porsche Panamera er nå rundt halvveis i livsløpet sitt - dermed er det klart for en større oppgradering av suksess-modellen.
Porsche Panamera er nå rundt halvveis i livsløpet sitt - dermed er det klart for en større oppgradering av suksess-modellen.

Topp 3: Stasjonsvognene som var noe helt for seg selv

36 km på strøm

Men det er altså under panseret vi finner de største endringene. Panamera S E-Hybrid har V6 bensinmotor i kompaniskap med en elmotor på 95 hestekrefter. Til sammen yter disse 416 hestekrefter.

Det mest interessante med denne er altså at vi snakker lade-hybrid. Under fire timer skal det ta å topplade batteripakka fra en vanlig stikkontakt.

Bilen skal kunne gå inntil 36 kilometer på bare strøm. Toppfarten på strøm er begrenset til 135 km/t. Snittforbruket ved denne motoriseringen er oppgitt til bare 0,31 liter/mil – CO2-utslippet ligger på 71 gram/kilometer.

LES OGSÅ: Her er SUV-en som også er elbil

V6 og V8

Panamera S og 4S får nå V6-motor i stedet for V8, 3-literen kan by på hele 420 hestekrefter og 520 NM, det betyr at den sannsynligvis mer enn matcher V8-eren den tar over for.

Men hvis du nå uansett mener at V8 er et must i en bil som denne, er det bare å velge Panamera GTS eller Panamera Turbo. Her er det snakk om henholdsvis 440 og 520 hestekrefter.

Mer dieseltrøkk

Dagens 3-liters diesel byr på 250 hestekrefter. Den skal fortsette litt til men blir erstattet med en motor som byr på 300 hestekrefter, til neste år.

Panamera Turbo S er også klar til neste år, for dem som mener 520 hestekrefter blir litt snaut i en bil som dette.

SE VIDEO: Bli med inn i verdens dyreste SUV

Det er endringer også i hekken, men det handler mest om små detaljer. Du må nesten eie dagens Panamera for å kunne se dem.
Det er endringer også i hekken, men det handler mest om små detaljer. Du må nesten eie dagens Panamera for å kunne se dem.


Porsche til 200 000,-? Dette får du: