De nye Cadillacene blir stadig barskere, og nye CTS er intet unntak. 5 seriekilleren har fått mye av de samme detaljene som 3 seriekilleren ATS, men er takket være størrelsen mer elegant i linjene.
De nye Cadillacene blir stadig barskere, og nye CTS er intet unntak. 5 seriekilleren har fått mye av de samme detaljene som 3 seriekilleren ATS, men er takket være størrelsen mer elegant i linjene.

2014 Cadillac CTS: Ny BMW-killer med 420 hester – i standardutgave

Nå legger de lista virkelig høyt for en fremtidig CTS-V...

For ikke lenge siden kom de første Cadillac ATS-modellene ut på veien i USA, og minst én skal være på norsk jord allerede. Den helt nye Cadillacen er størrelsesmessig en direkte konkurrent til trekløveret A4, 3-serie og C-klasse, og skal gjøre livet litt surere for dem både i USA og Europa.

Den skal også gjøre livet tilsvarende lettere for storebror Cadillac CTS, som allerede i to generasjoner har hatt en litt merkelig markedsposisjon – spesielt i hjemlandet: Prismessig har den der tilsvart de litt mindre tyskerne, mens den i størrelse har vært mer en konkurrent til A6, 5-serie og E-klasse.

Den store touch-skjermen i midtkonsollen er hjemmebanen til Cadillacs førergrensesnitt
Den store touch-skjermen i midtkonsollen er hjemmebanen til Cadillacs førergrensesnitt

Les også: Ny Cadillac til rundt 800.000 i Norge? ATS er svaret

Nå er tredje generasjon CTS her. Og med en ny lillebror til å leke med sine størrelsesfeller, kan denne konsentrere seg helhjertet om å konkurrere med det vi i Europa oppfatter som ”fullsizerne”.

Vokser i lengden

Nye CTS har dermed fått lov å vokse hele 127 millimeter i lengden, og det har gjort underverker i hvertfall på to områder: Plassen i baksetet skal være bedre, og i tillegg har designet på bakenden blitt langt mer klassisk og harmonisk. Faktisk ser den mindre klumpete ut bak enn både forrige generasjon CTS og den enda større XTS, som bare er et drøyt år gammel den også.

Nye CTS har vokst nesten 13 centimeter i lengden, og det gjør underverker ikke minst for bakdelen av karosseriet. Den nye er mindre klumpete enn både forrige CTS og nye ATS, og har en mer tradisjonell
Nye CTS har vokst nesten 13 centimeter i lengden, og det gjør underverker ikke minst for bakdelen av karosseriet. Den nye er mindre klumpete enn både forrige CTS og nye ATS, og har en mer tradisjonell

CTS har fra første stund solgt godt og vært en stabil inntektskilde for Cadillac, selv om første generasjon fikk velfortjent tyn for et utrolig simpelt interiør.

Dette ble hevet til konkurrentenes nivå i den generasjonen som nå utgår – og likevel har man fortsatt utviklingen nå: Den nye bilens interiør virker å være i en klasse for seg, med eksklusive materialer, ekte treverk og god ergonomi som et gjennomgående tema.

Fokus på vektbesparelse

Utvendig er designet umiskjennelig Cadillac "Art and Science", og man har ikke klusset veldig med suksess-formelen fra forrige generasjon: Grillen og frontlykt-designet har blitt mer likt ATS, men for øvrig er det klassiske og minimalistiske linjer og skarpe kanter som fortsatt gjelder.

Del med Facebook-vennene dine!

Interiøret i CTS har blitt enda mer eksklusivt, men også mer rommelig som følge av at bilen har vokst. Akselavstanden har økt halvannen tomme, noe som blant annet skal merkes i baksetet.
Interiøret i CTS har blitt enda mer eksklusivt, men også mer rommelig som følge av at bilen har vokst. Akselavstanden har økt halvannen tomme, noe som blant annet skal merkes i baksetet.

Nå er ikke økt størrelse et tegn på at Cadillac har latt alle hemninger fare. Nye CTS bygger på mye av det samme som lillebror ATS, som nettopp har bemerket seg som den aller letteste blant sine konkurrenter, og som dermed også har fått hyggelige forbrukstall. Sammenlignet med en BMW 528i veier nye CTS hele 90 kilo mindre.

Les også: XFR-S er Jaguars middel mot CTS-V og tyske verstinger

Hyggelig forbruk er også en effekt av den nye toliters firesylindrede turbomotoren på 272 hester – en motor som nå også blir basismotoren i nye CTS, sammen med en sekstrinns automat. Det blir for øvrig første gang CTS blir tilgjengelig med en firer under panseret.

Første med 8-trinnsautomat

I tillegg kan man også bestille en selvpustende, 3,6 liters V6-motor med 321 hester, en motor som også er kjent fra ATS-programmet.

LED-lysene går nå helt opp på toppen av skjermen, som på den nye kompakt-Cadillacen ATS. Grillen er også blitt bredere, og enkelte modeller har aktiv grill for å redusere luftmotstanden.
LED-lysene går nå helt opp på toppen av skjermen, som på den nye kompakt-Cadillacen ATS. Grillen er også blitt bredere, og enkelte modeller har aktiv grill for å redusere luftmotstanden.

Helt ny er en versjon av denne V6-motoren med dobbel turbo og hele 420 hester. Da får den tilnavnet "Vsport", men det er fremdeles en standardutgave vi snakker om.

Begge V6-utgavene er dessuten skrudd sammen med Cadillacs første 8-trinns automatkasse med paddelskift på rattet, en girkasse som allerede i utgangspunktet bedrer drivstoff-forbruket med 1,5 prosent.

Del med Facebook-vennene dine!

Vsport leveres med snacks som 18- eller 19 toms felger med Pirelli-dekk, mer direkte styring, Brembo-bremser, antispinn-differensial og GMs Magnetic Ride Control justerbare chassisoppsett - for øvrig tilgjengelig for første gang på standard-modellene. Dette skal holde til å flytte bilen fra 0 til 96 kilometer i timen på 4,6 sekunder.

Nærmest BMW i uttrykk

Dette motoralternativet, men også karakteristikken på den minste turbo-fireren, styrker inntrykket av at Cadillac i første rekke ønsker å fremstå som et sportslig alternativ i luksusklassen.

Les også: Forrige generasjon CTS - en sjelden fugl i Norge

Tidligere CTS har også vært regnet for å ligge nærmest 5-serie i kjøreegenskaper og personlighet. Den første pressemeldingen sier ikke noe om det, men alt - inklusive emblemene på noen av bildene - tyder på at også denne generasjonen blir å få både med bakhjulsdrift og med drift på alle fire, da som ”CTS-4”.

Sedanen er først ute, men alt tyder på at også den nye vil komme i en coupé- og stasjonsvogn-utgave, som forrige. Sistnevnte selger ikke voldsomt godt i USA, men er en viktig image-bygger for Cadillac. Og coupeen forventes også å komme i takløs versjon etter hvert.
Sedanen er først ute, men alt tyder på at også den nye vil komme i en coupé- og stasjonsvogn-utgave, som forrige. Sistnevnte selger ikke voldsomt godt i USA, men er en viktig image-bygger for Cadillac. Og coupeen forventes også å komme i takløs versjon etter hvert.

420-hesters sekseren til tross er det fremdeles plass til noe enda råere på toppen av rangstigen – og Cadillac legger dermed lista enda høyere for en fremtidig CTS-V:

Den vil trolig, når den kommer, fortsette med V8 fra Corvette under panseret – og ha siktet innstilt på å banke M5er, RS6er og AMG-Mercedeser, og å ta tilbake tittelen som raskest på Nürburgring.

Flere modeller på gang

Når den dukker opp vet ingen. Ei heller når sedanen får selskap av en ny coupé og stasjonsvogn. Men de er trolig på gang, selv om stasjonsvognen nok er mer viktig for Cadillac som ikonet "verdens råeste stasjonsvogn" enn målt i rent salg. På den annen side snakkes det også om en convertible-utgave basert på coupeen.

Les også: Broom-Vegard feiret 17. mai med flunkende ny M5

De virkelig utålmodige kan i mellomtiden leve godt med Vsport-versjonen, og samtlige kan glede seg over en bil med litt mer plass og et høyere utstyrsnivå enn utgående modell:

Forseter som kan justeres i 20 (!) retninger, motorisert koppholder (!!) i midtarmlenet, elektronisk parkeringsbrems og hanskeromslås, fjernstart av motor og klimaanlegg og standard Bose lydanlegg med 11 høyttalere, koblet til Cadillacs CUE-mediasystem, er bare noen av detaljene.

Når man ser disse bildene virker det utrolig at det bare er 10 år siden første generasjon CTS kom, med dørsider som så ut som resirkulerte handleposer. Nå snakker vi ekte treverk, krom og både semsket og vanlig skinn med synlige sømmer.
Når man ser disse bildene virker det utrolig at det bare er 10 år siden første generasjon CTS kom, med dørsider som så ut som resirkulerte handleposer. Nå snakker vi ekte treverk, krom og både semsket og vanlig skinn med synlige sømmer.

Den er også tidenes første Cadillac med automatisk parkeringsassistent, og sikkerheten skal være ivaretatt av tallrike kamera- og radarbaserte overvåkningssystemer som filskiftvarsler, adaptiv cruise control, panikkbrems-assistent, kollisjonsforberedelse, blindsoneradar og ytterligere et par-tre ”alerts” og ”protections” som vi aldri har hørt om tidligere.

Skulle det likevel smelle er 10 airbager med totrinns utløsning standard, og OnStar-systemet, som selv varsler redningsetatene dersom ulykken er ute, er selvsagt også standard.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: A6 mot 5-serie - her skal CTS ta opp kampen