Her er det både god plass og mye morsomt å underholde deg med for de som sitter i baksetet. Typisk luksusbil med andre ord - men litt uvanlig likevel, ettersom denne er signert Hyundai.
Her er det både god plass og mye morsomt å underholde deg med for de som sitter i baksetet. Typisk luksusbil med andre ord - men litt uvanlig likevel, ettersom denne er signert Hyundai.

Hyundai Equus: Her er bilen for direktører som tenker nytt

Tysk statusbil? Nei, dette er noe helt annet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De kalles gjerne direktørbiler - flaggskipene som er en ren overflod av luksus og duppeditter.

Så langt har de etablerte modellene kjørt rundt med logoen til for eksempel Mercedes, BMW, Lexus, Audi og Jaguar.

Men nå er det en nykommer på vei - som forlanger å bli tatt på alvor - selv om den heter Hyundai til fornavn...

LES OGSÅ: Dette er favoritten til luksusbil-kjøperne

Equus er flaggskipet til Hyundai - og en bil som blant annet selger godt på det amerikanske markedet.

Suksess

Etternavnet er nemlig Equus, og i visse kretser er det et navn med en viss schwung. Bilen ble introdusert første gang i 2009, og har ifølge Hyundai selv vært en formidabel suksess.

Nå går de imidlertid et betydelig steg videre.

Nytt utseende

Utsiden har fått et løft gjennom en helt ny front, med LED-lykter og en stor og dominerende grill, 19" felger i turbindesign og baklykter som minner litt om Mercedes S-klasse.

Alt i alt er det likevel ikke så vanskelig å kjenne igjen trekkene fra den utgående modellen.

Mer omfattende er de endringene som har skjedd i kupeen.

00_Hyundai bakfra

LES OGSÅ: Er dette en god SUV til 100.000 kroner?

Mye LCD

Interiøret har fått et langt mer moderne preg, med to store LDC-skjermer foran. I største variant måler hoveddisplayet over 12" - mens det analoge instrumentpanelet erstattes av en 9,2" fargeskjerm.

I baksetene blir det mer LCD. To skjermer innfelt i ryggen på forsetene sørger for underholdning - og en midtkonsoll bygget inn i midtarmlenet gir passasjerene kontroll over det som skal vises på skjermene.

Bedre plass enn i Lexus

Det nevnes forøvrig at både hode-, ben og skulderplass skal være bedre i Equus enn i for eksempel Lexus LS460 - både i for- og bakseter.

Baksetene kan justeres i 10 ulike retninger, mens førersetet har 12.

00_Hyundai interiør foran

Viktig! Mål opp garasjen før du kjøper en av disse

Ikke hyllevare

Under panserert blir motoren fra 2012-modellen med videre. Men 5-liters V8-eren på 429 hestekrefter kobles nå opp mot et åtte-trinns automatgir.

Det burde gi hyggelige ytelser, men vi har så langt ikke fått oppgitt noen 0-100 km/t-tid eller toppfart.

Bilen blir neppe hyllevare blant norske Hyundai-forhandlere, men målet er å ta nye markedsandeler i Asia og USA.

LES OGSÅ: Her snakker vi virkelig sjelden bruktbil

00_Hyundai fra siden

LES OGSÅ: Her kan du sjekke om naboen har kjøpt bil